Gå til innhold

Gir et dyrere HiFi-anlegg merkbart bedre lyd?


Anbefalte innlegg

 

 

En leser seg selvfølgelig opp og lytter i demo lokaler. Jeg har gjort det, men min om noe korte erfaring rundt dette er at det blir annerledes når du får det hjem og tar anlegget i bruk over lenger tid.

 

Du får tid og ro til å lytte på mye variert musikk og sakte men sikkert begynner galskapen å melde seg. En hører ting i lydbilde som en ikke helt liker og en henger seg opp i det. Ting dem fleste bare rister på hode av når en prøver å forklare seg...(vært der...).

En begynner å flytte på møbler og prøve forskjellige akustikk tiltak osv osv...galskapen har startet :rofl:

 

Er ingen demo lokaler eller kunnskap en leser seg opp til som kan helt forberede en på dette. Leser om folk som har holdt på med dette i årevis som fortsatt ikke har kommet seg helt i mål.

 

det ideelle er å låne med anlegget hjem. Men det tar vel litt tid før allt er innspilt på skikkelig vis. Er redd jeg havner på samme kjøret når jeg skal handle nytt...

Ja har en mulighet til det så er det helt klart lurt å gjøre. Jeg gjorde ikke det, en tabbe fra min side...

Gru gleder du deg? :D

 

EDIT: Og ja det er som du sier. Det tar gjerne litt tid før ting har innspilt seg skikkelig. Så det spørs jo å lenge en kan låne da..hehe

Hadde ikke tenkt å legge så veldi mye penger i det, så det vil vel begrense det litt, får jeg håpe. Største problemet blir vel høyttalere. Er litt sugen på elektrostater med basskasse. Har ikke hatt gleden av å lytte på noen enda, men har litt trua. Ellers blir det rørforsterker(helst 2 mono) og platespiller. Har en med autorevers og kan henges på veggen, men den støyer så fælt.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva annet enn membraner kan spilles inn, og hvor mye har det å si? Selv kan jeg ikke se at noe annet en noe mekanisk kan endres.

 

innspilling av høyttalere er godt hørbart. Men på elektronikk og kabler? Hmm... kanskje kondensatorer kan forandre seg litt? Men har en følelse vi snart får vite det.:) :)
Lenke til kommentar

 

Hva annet enn membraner kan spilles inn, og hvor mye har det å si? Selv kan jeg ikke se at noe annet en noe mekanisk kan endres.

innspilling av høyttalere er godt hørbart. Men på elektronikk og kabler? Hmm... kanskje kondensatorer kan forandre seg litt? Men har en følelse vi snart får vite det. :) :)

 

 

Bwah... innspilling av kabler? Her er det lett å bli $ 1 million rikere. Tror heller ikke kondensatorer kan forandre seg hørbart, selv om det kanskje kan måles med nøyaktig utstyr.

 

Det som jeg definitivt tror kan endre seg med innspilling, er mykheten på opphenget i membranet, og selv jeg er rimelig sikker på at jeg har hørt endringer, og at lyden i selve elementet har forbedret seg med tiden. Med forbehold om placeboeffekt også her, og det hadde vært interessant med noen målinger som kvantifiserer hvor store de eventuelle endringene er...

Lenke til kommentar

 

Hadde ikke tenkt å legge så veldi mye penger i det, så det vil vel begrense det litt, får jeg håpe. Største problemet blir vel høyttalere. Er litt sugen på elektrostater med basskasse. Har ikke hatt gleden av å lytte på noen enda, men har litt trua. Ellers blir det rørforsterker(helst 2 mono) og platespiller. Har en med autorevers og kan henges på veggen, men den støyer så fælt.

 

 

Du burde ikke ha trua på det, vel er elektrostater kul teknologi, men elektrostater med kasse scorer elendig i lyttetester (ikke så overaskende direktivitetskarakteristikkene tatt i betraktning), du betaler titusenvis for noe som lyder dårlig enn noe til noen få tusenlapper. Rørforsterker er ett tilsvarende lite godt design når det gjelder bang for the buck, selv om du kan få de til å yte greit om du kaster mye mere penger i det enn en tilsvarende transistorforsterker koster. Det er desverre akkurat slike produkter som er resultatet når produsenter som ikke må stå til rette for skikkelige tester får herje fritt, du blir lurt om du får får ett slikt oppsett.

 

AtW

Inspilling av høyttalere tror jeg veldig på. Høyttalerne mine hadde så lite bass i starten pga en noe kald forsterker at jeg vurderte å bytte forsterkeren, men etter et titals timer med spilling har bassen åpnet seg opp og blitt både mere markant og klarere.

 

Innspilling av høyttalere er bare tull.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Hadde ikke tenkt å legge så veldi mye penger i det, så det vil vel begrense det litt, får jeg håpe. Største problemet blir vel høyttalere. Er litt sugen på elektrostater med basskasse. Har ikke hatt gleden av å lytte på noen enda, men har litt trua. Ellers blir det rørforsterker(helst 2 mono) og platespiller. Har en med autorevers og kan henges på veggen, men den støyer så fælt.

 

 

Du burde ikke ha trua på det, vel er elektrostater kul teknologi, men elektrostater med kasse scorer elendig i lyttetester (ikke så overaskende direktivitetskarakteristikkene tatt i betraktning), du betaler titusenvis for noe som lyder dårlig enn noe til noen få tusenlapper. Rørforsterker er ett tilsvarende lite godt design når det gjelder bang for the buck, selv om du kan få de til å yte greit om du kaster mye mere penger i det enn en tilsvarende transistorforsterker koster. Det er desverre akkurat slike produkter som er resultatet når produsenter som ikke må stå til rette for skikkelige tester får herje fritt, du blir lurt om du får får ett slikt oppsett.

 

AtW

Inspilling av høyttalere tror jeg veldig på. Høyttalerne mine hadde så lite bass i starten pga en noe kald forsterker at jeg vurderte å bytte forsterkeren, men etter et titals timer med spilling har bassen åpnet seg opp og blitt både mere markant og klarere.

 

Innspilling av høyttalere er bare tull.

 

AtW

 

Spar oss for arrogansen og bastante latterligheter nå da....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hva med innspilling av kabler da? Er det også fakta faen eller? ...

Neststørste sludder i HiFi-bransjen.

Puh.

 

Og fortell gjerne hvordan en elektromagnet bør spilles inn.

Eller er det gummien som holder membranen som du mener bør "løses opp" litt før vibrasjonene i elementet blir riktig i forhold til innsignalet?

Lenke til kommentar

 

 

 

Hadde ikke tenkt å legge så veldi mye penger i det, så det vil vel begrense det litt, får jeg håpe. Største problemet blir vel høyttalere. Er litt sugen på elektrostater med basskasse. Har ikke hatt gleden av å lytte på noen enda, men har litt trua. Ellers blir det rørforsterker(helst 2 mono) og platespiller. Har en med autorevers og kan henges på veggen, men den støyer så fælt.

Du burde ikke ha trua på det, vel er elektrostater kul teknologi, men elektrostater med kasse scorer elendig i lyttetester (ikke så overaskende direktivitetskarakteristikkene tatt i betraktning), du betaler titusenvis for noe som lyder dårlig enn noe til noen få tusenlapper. Rørforsterker er ett tilsvarende lite godt design når det gjelder bang for the buck, selv om du kan få de til å yte greit om du kaster mye mere penger i det enn en tilsvarende transistorforsterker koster. Det er desverre akkurat slike produkter som er resultatet når produsenter som ikke må stå til rette for skikkelige tester får herje fritt, du blir lurt om du får får ett slikt oppsett.

 

AtW

Inspilling av høyttalere tror jeg veldig på. Høyttalerne mine hadde så lite bass i starten pga en noe kald forsterker at jeg vurderte å bytte forsterkeren, men etter et titals timer med spilling har bassen åpnet seg opp og blitt både mere markant og klarere.

 

Innspilling av høyttalere er bare tull.

 

AtW

pøh.. er det vel ikke... hvorfor blir det bedre lyd etter å ha spilt en stund da? (Placebo og inbilning kan du bare glemme)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange mener også at man ikke burde kjøre med høyt turtall på bil når motoren er kald, men det er bare tull, har selv startet bilen i mange minus og kjørt på i høyt turtall flere ganger uten problem.

ingen motor bør kjøres kald på turtall. Iallefall ikke om vinteren når det er kaldt. Etter lavere temp du har, etter tjukkere blir ojla. Når en motor står, vil all olje sige ned i bunnpanna. Og når du starter kald motor i kulda, vil det ta lang tid før olja blir tynn nok til du får opp oljeyrykket. Det vil skape unødig stor slitasje på deler som ikke blir smørt. (Gjelder naturligvis ikke 2taktere.)

Bare fortsett med det, og se hvor lenge du har bilen..

Lenke til kommentar

Spar oss for arrogansen og bastante latterligheter nå da....

 

 

 

Det er hverken arrogant eller latterlig, det er gjort blindtester og slike høyttalere scorer konsistent dårlig, det samme med innspilling av høyttalere, i den grad det er noen "innspilling" så er det snakk om sekunder, og det blir gjort allerede på test i fabrikk.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...