Gå til innhold

Gir et dyrere HiFi-anlegg merkbart bedre lyd?


Anbefalte innlegg

Jeg kan si det på en annen måte også .

Hvordan kan non ha råd til et anlegg på flere hundre tusen kr uten å få vond i magen

samtidig som andre ikke tjener nok til at de kan forvare Midi anlegget i reolen til noen få tusen lapper ?

 

Hvordan kan non ta seg råd til doble prisen på anlegget når man bare oppnår noen få prosent forberedelse ?

 

Man kan jo sammenligne det med de som legger på en halv million ekstra når de kjøper bil fordi det er litt mere behagelig når man kjører i 150 og så har man ikke lov til kjøre i mere 80 km/t

 

 

Hvor mage av dere som har perfekte anlegg har bygd egne rom for dette ?

Da bør man jo ta prisen for det spesialbygde romeet med i beregningen

Lidenskap, prioritering og skyvepålegg. Og for å ha noe å røle av i fylla. :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er de ikke mange som vil bruke hele årsinntekten sin på musikk . derfor dette snodig

 

men tanke på at det i dag egentlig finnes lite av medier som kan forsvare de virkelig dyre anleggene hvilke medier er det da henter musikken fra.

en CD er jo egentlig ikke bra nok .

og dise mp3 fine skal jo bare være søppel i forhold .

 

Hvordan får dere da god lyd ut av dette ?

Lenke til kommentar

Nå er de ikke mange som vil bruke hele årsinntekten sin på musikk . derfor dette snodig

 

men tanke på at det i dag egentlig finnes lite av medier som kan forsvare de virkelig dyre anleggene hvilke medier er det da henter musikken fra.

en CD er jo egentlig ikke bra nok .

og dise mp3 fine skal jo bare være søppel i forhold .

 

Hvordan får dere da god lyd ut av dette ?

 

Det er heller ikke mange som bruker hele årsinntekten på musikk, så hva er det snodige i at ikke mange vil det, og de som ikke vil det heller ikke gjør det?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Nå er de ikke mange som vil bruke hele årsinntekten sin på musikk . derfor dette snodig

 

men tanke på at det i dag egentlig finnes lite av medier som kan forsvare de virkelig dyre anleggene hvilke medier er det da henter musikken fra.

en CD er jo egentlig ikke bra nok .

og dise mp3 fine skal jo bare være søppel i forhold .

 

Hvordan får dere da god lyd ut av dette ?

 

Det er heller ikke mange som bruker hele årsinntekten på musikk, så hva er det snodige i at ikke mange vil det, og de som ikke vil det heller ikke gjør det?

 

AtW

 

noen er det , og det er det jeg synes er snodig

Lenke til kommentar

Edit: Jeg er ganske sikker på at jeg misforstod hva du egentlig mente, så jeg endrer bittelitt her :)

 

Nei, du misforstår meg ikke veldig i det hele tatt, men "litt" er relativt.

 

 

 

Jeg har hørt mange veldig dyre anlegg, og det er først og fremst høyttalerene som betyr noe, deretter en god forsterker. De fleste DAC'er er gode nok og kabler går stort sett på utseende.

 

Jeg hører selvsagt forskjell på mitt anlegg til ~15k (med noen brukte komponenter) og et anlegg til 100.000 (hvis pengene er brukt riktig), men som sagt er det "diminishing returns", og så lenge jeg virkelig kan nyte lyden av mitt anlegg (setter spesielt pris på gjengivelsen av kvinnevokal, og det store lydbildet) så er jeg fornøyd enn så lenge.

 

Jeg kommer nok til å oppgradere en gang i fremtiden, men som sagt føler jeg at jeg har "det beste" som er mulig å få uten å legge betydelige summer i oppgraderinger. Slik det er nå har jeg ikke verken plass eller behov for mer lyd, og kvaliteten veldig god, selv om det forhåpentligvis blir noen dyre høyttalere fra Sonus Faber (synes de har noen fantastiske kvaliteter) med tiden...

 

Og om du aldri har hørt en god rørforsterker, så kan det anbefales, men det kan fort bli en dyr fornøyelse ;)

 

Edit:

 

Jeg tror jeg misforstod det opprinnelige innlegget. Du mener altså at ditt gamle var bedre? Jeg begynte å lure på om du sammenlignet CM1 eller RF-82 direkte med 99.25 :)

 

CM1 blir for liten til å sammenlignes med 99.25, men en kamerat har 99.36 (basselement i tillegg) og vi gjorde en sammenligning av RF-82 (MK2), 99.36 og 99.25 på en Yamaha RX-Z11 (ikke den aller beste kilden, men beste vi hadde tilgjengelig da) pluss rørforsterker. RF-82 ga soleklart mest lyd, 99.36 hadde mye de samme kvalitetene som 99.25, men går dypere og tyngre i bass, men alt i alt ville jeg fortsatt valgt 99.25. Jeg har hatt 99.36 til låns over tid og, men de krever veldig mye av rommet og til "raffinert lytting" foretrekker jeg 99.25. I både mine og de andres ører hadde XTZ en klar ledelelse på kontroll og klarhet i diskanten (horn kan bli "for mye av det gode", men de skal ha for å gå høyt). For all del, RF-82 har sine kvaliteter og er veldig "morsomme" til en del musikk, pluss at de kan lage utrolig mye lyd :)

 

Han vi testet hos hadde både 99.36 og RF-82 en stund men gikk til slutt for 99.36 :) Noe av det var nok også WAF ;)

 

Det man gir avkall på om man går for 99.25 er den ekstra bassen, som kan være gøy på noe musikk, men jeg bor ikke i eget hus, og den er vanskelig å kontrollere.. jeg kunne byttet til 99.36 om jeg ville, men det får bli større høyttalere en gang i fremtiden :)

 

 

Jeg hadde røreffekt til en nypris på 30k så ja, jeg kan være enig. Men rør er vel først og fremst med på og skape et litt annet lydbilde, så hvorfor det skal være overlegent på "alle" høyttalere skjønner jeg ikke helt. Men på klipsch som kan bli noe lyst så er jeg helt enig i at det er en god investering. Jeg var veldig fornøyd med mine høyttalere og endte opp med de etter en lang lytterunde av diverese annet i samme prisklasse. Men klarheten og evnen til og spille høyt var faktorer som gjorde at jeg endte opp med Klipsch. Lite som gir meg mer glede enn og kunne skru opp til 11, ikke være i stand til og høre hva kammeraten en meter vedsiden av sier, og bare kjenne bassen slå meg i trynet.

 

Folk får selv bestemme om det er verdt for dem hva det er verdt og legge av penger i ett anlegg, men jeg mener helt klart at det er stor forskjell på antall kr man legger i ett anlegg.

Lenke til kommentar

 

gjen, hvor finner du styrket din teori om at folk som er opptatt av Hi-Fi er mest opptatt av lydstyrke? Du bare gjentar deg selv.

 

 

. Men klarheten og evnen til og spille høyt var faktorer som gjorde at jeg endte opp med Klipsch. Lite som gir meg mer glede enn og kunne skru opp til 11, ikke være i stand til og høre hva kammeraten en meter vedsiden av sier, og bare kjenne bassen slå meg i trynet.

 

hvorfor sier dere at det er ingen som er opptatt av høy lyd her ?

 

hva er poeng med punche bass ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Prøv heller å spore diskusjonen tilbake til: "Hvor mye bucks må til før bucks overgår bang".

Altså, hvor på kurven slutter man å få tilstrekkelig antall bangs for bucks.

Og enda mer interessant: Hvor stor andel av bang kommer fra henholdsvis pengene, anlegget og sansene.

 

Om man driter i sistnevnte og gladelig betaler for bang skapt av egen fantasi, så velkommen til highend-kroken på soundgarden/hifi-klubben etc. Samme gjelder om du elsker beundrene blikk og heltestatus fra et miljø uten akademisk tyngde hva angår elektrofysikk.

 

Hvis ikke, la oss heller finne ut hvor mye du må betale for å få ekte og god lyd. Så sparer du kanskje noen penger på inntrykk du likevel får gratis fra fantasien, gitt at den har de rette forventningene og kunnskapen.

Lenke til kommentar

 

gjen, hvor finner du styrket din teori om at folk som er opptatt av Hi-Fi er mest opptatt av lydstyrke? Du bare gjentar deg selv.

. Men klarheten og evnen til og spille høyt var faktorer som gjorde at jeg endte opp med Klipsch. Lite som gir meg mer glede enn og kunne skru opp til 11, ikke være i stand til og høre hva kammeraten en meter vedsiden av sier, og bare kjenne bassen slå meg i trynet.

hvorfor sier dere at det er ingen som er opptatt av høy lyd her ?

 

hva er poeng med punche bass ?

 

punche bass er vel det man kaller midbass, mellom ca 50hz to 250hz, hvor man kjenner et bassen slår deg i stedenfor å riste deg slik dypere bass gjør, hvorfor? Jo, fordi det er en deilig følelse, man oppnår ofte effekten på konsert hvor trommene puncher, da den tromma i midten, ikke hithat eller stortromme, men den andre, husker ikke navnet.

 

Prøv heller å spore diskusjonen tilbake til: "Hvor mye bucks må til før bucks overgår bang".

Altså, hvor på kurven slutter man å få tilstrekkelig antall bangs for bucks.

Og enda mer interessant: Hvor stor andel av bang kommer fra henholdsvis pengene, anlegget og sansene.

 

Om man driter i sistnevnte og gladelig betaler for bang skapt av egen fantasi, så velkommen til highend-kroken på soundgarden/hifi-klubben etc. Samme gjelder om du elsker beundrene blikk og heltestatus fra et miljø uten akademisk tyngde hva angår elektrofysikk.

 

Hvis ikke, la oss heller finne ut hvor mye du må betale for å få ekte og god lyd. Så sparer du kanskje noen penger på inntrykk du likevel får gratis fra fantasien, gitt at den har de rette forventningene og kunnskapen.

Som i så og si alle andre ting vil prisøkning i starten gi store forskjeller mens man får mindre og mindre forbedringer jo mer man betaler.

post-74970-0-99015800-1398611033_thumb.png

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

 

punche bass er vel det man kaller midbass, mellom ca 50hz to 250hz, hvor man kjenner et bassen slår deg i stedenfor å riste deg slik dypere bass gjør, hvorfor? Jo, fordi det er en deilig følelse, man oppnår ofte effekten på konsert hvor trommene puncher, da den tromma i midten, ikke hithat eller stortromme, men den andre, husker ikke navnet.

 

Poenget mit var hvorfor noen likker å få bank av av bassen

Det er direkte ubehagelig

 

jeg var på julebord for noen år siden og da slo bassen da de spilte .

( nå spilte de også alt for høyt etter min mening , det gikk ikke an å holde en normal samtale så man motte rope til hverandre tett inntil øret )

 

Da kunne man i stedet gå til spa og bli knadd der

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

punche bass er vel det man kaller midbass, mellom ca 50hz to 250hz, hvor man kjenner et bassen slår deg i stedenfor å riste deg slik dypere bass gjør, hvorfor? Jo, fordi det er en deilig følelse, man oppnår ofte effekten på konsert hvor trommene puncher, da den tromma i midten, ikke hithat eller stortromme, men den andre, husker ikke navnet.

 

Poenget mit var hvorfor noen likker å få bank av av bassen

Det er direkte ubehagelig

 

jeg var på julebord for noen år siden og da slo bassen da de spilte .

( nå spilte de også alt for høyt etter min mening , det gikk ikke an å holde en normal samtale så man motte rope til hverandre tett inntil øret )

 

Da kunne man i stedet gå til spa og bli knadd der

 

Overivrige DJs og lydteknikere på konserter har ødelagt mye musikkglede gjennom tidene. Når volumet havner der all lyd bare blir en eneste grøt er vel ingen som synes det er kjekt.

Et godt anlegg hvor man kan skru opp til man kjenner en touch av punch i brystet og samtidig hører klart atskilte instrumenter er derimot en nytelse. Like mye glede når du hører dynamikk og klarhet i musikken på lave volum, at man faktisk ikke trenger høy lyd for å få frem de ulike lydene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forskjell er når kamerater kommer på besøk å prøver forskjellige spill og sier "herregud man kan jo høre dem puste"

Eller at man kan sitte med headset i mange mange timer uten å kjenne at det blir grop rundt eller over hodet.

Når man hører på musikk og man hører instrument som man ikke visste var med i sangen engang.

Jeg er veldig opptatt av god lyd, men hoved delen i god lyd ligger vel 80% i forsterkern. Uten den så får man ikke mye effekt av et dyrt annlegg eller headset. Har selv Dynavoice høytalere som jeg er stor fornøyd med og beyerdynamic headset, lyden er langt over gjennomsnittet og det er som noen smører ørene dine med musikk når du hører på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Har snakket med noen lydmenn om akkurat det å spille høyt, spesielt på fester. De sier at den beste måten å få opp stemningen på er å skru opp lyden. Så selv om mange kommer å be dem om å skru ned sier de bare "jada" også skrur de litt opp istedenfor.

Lenke til kommentar

 

Tror ikke det finnes et enkeltsvar, nettop fordi folk er så forskjellige.

Som sagt mange ganger før, vi er ikke så forskjellige, hva folk oppfatter som god lyd er ganske konsistent, og dermed kan man anta hvor denne grensen går også er det.

 

AtW

 

Jo, det er forskjell på folk og det er forskjell på hva folk oppfatter som god lyd. SKAÐI og flere andre som har svart i tråden har erfart det. Selv har jeg erfart det både privat og i jobbsammenheng.

Hva med å begrunne eller dokumenterte denne og/eller noen av de andre påstandene du har kommet med tidligere i tråden...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tror ikke det finnes et enkeltsvar, nettop fordi folk er så forskjellige.

Som sagt mange ganger før, vi er ikke så forskjellige, hva folk oppfatter som god lyd er ganske konsistent, og dermed kan man anta hvor denne grensen går også er det.

 

AtW

 

Jo, det er forskjell på folk og det er forskjell på hva folk oppfatter som god lyd. SKAÐI og flere andre som har svart i tråden har erfart det. Selv har jeg erfart det både privat og i jobbsammenheng.

Hva med å begrunne eller dokumenterte denne og/eller noen av de andre påstandene du har kommet med tidligere i tråden...?

 

 

Han snakker faktisk om empiriske undersøkelser. Ikke med en våt finger i været.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...