Gå til innhold

Gir et dyrere HiFi-anlegg merkbart bedre lyd?


Anbefalte innlegg

 

kan så være, men kanskje du skulle sette av litt tid til seriøs lytting på seriøs hi-end? Spiller ingen rolle hva grafer sier, hvis lydbildet er dårlig. Men så er jeg ikke eletriker heller. Det eneste jeg vet om strøm, er at det gjør innihampen vondt...

 

 

Hva om du heller tok å studerte elektrofysikk og ohms lov littegranne istedenfor?

 

Jeg tror du vil få deg en merkbar virkelighetsjustering om du lærer deg litt teori istedenfor å stole på sansene dine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

kan så være, men kanskje du skulle sette av litt tid til seriøs lytting på seriøs hi-end? Spiller ingen rolle hva grafer sier, hvis lydbildet er dårlig. Men så er jeg ikke eletriker heller. Det eneste jeg vet om strøm, er at det gjør innihampen vondt...

 

Hva om du heller tok å studerte elektrofysikk og ohms lov littegranne istedenfor?

 

Jeg tror du vil få deg en merkbar virkelighetsjustering om du lærer deg litt teori istedenfor å stole på sansene dine.

Selv om jeg er verdensmester i elektronikk vil ikke det forandre min oppfatning av et godt lydbilde. Er ikke helt blank på elektronikk. Har tross alt jobbet på en elektroavdeling som lager styre og alarmsystemer.
Lenke til kommentar

 

 

kan så være, men kanskje du skulle sette av litt tid til seriøs lytting på seriøs hi-end? Spiller ingen rolle hva grafer sier, hvis lydbildet er dårlig. Men så er jeg ikke eletriker heller. Det eneste jeg vet om strøm, er at det gjør innihampen vondt...

Hva om du heller tok å studerte elektrofysikk og ohms lov littegranne istedenfor?

 

Jeg tror du vil få deg en merkbar virkelighetsjustering om du lærer deg litt teori istedenfor å stole på sansene dine.

Selv om jeg er verdensmester i elektronikk vil ikke det forandre min oppfatning av et godt lydbilde. Er ikke helt blank på elektronikk. Har tross alt jobbet på en elektroavdeling som lager styre og alarmsystemer.

 

 

Problemet er at de lydbildene du snakker om kun baserer seg på hva hjernen tror og forventer at den hører.

Og det er kanskje litt kjipt om du blåser av hundretusenvis av kroner for mye fordi du tror et billigere anlegg låter ræva ettersom hjernen din ikke forventer annet.

 

Om du hadde lest deg opp på teorien ville du kanskje forventet bedre lyd av et billigere anlegg og på den måten spart en hel drøss med penger.

 

 

(Men for all del, desto mer penger dere "audiofile" bruker på overpriset hifi-utstyr, desto flere momskroner ramler inn i statskassen)

Lenke til kommentar

 

 

 

kan så være, men kanskje du skulle sette av litt tid til seriøs lytting på seriøs hi-end? Spiller ingen rolle hva grafer sier, hvis lydbildet er dårlig. Men så er jeg ikke eletriker heller. Det eneste jeg vet om strøm, er at det gjør innihampen vondt...

 

Hva om du heller tok å studerte elektrofysikk og ohms lov littegranne istedenfor?

 

Jeg tror du vil få deg en merkbar virkelighetsjustering om du lærer deg litt teori istedenfor å stole på sansene dine.

Selv om jeg er verdensmester i elektronikk vil ikke det forandre min oppfatning av et godt lydbilde. Er ikke helt blank på elektronikk. Har tross alt jobbet på en elektroavdeling som lager styre og alarmsystemer.

Problemet er at de lydbildene du snakker om kun baserer seg på hva hjernen tror og forventer at den hører.

Og det er kanskje litt kjipt om du blåser av hundretusenvis av kroner for mye fordi du tror et billigere anlegg låter ræva ettersom hjernen din ikke forventer annet.

 

Om du hadde lest deg opp på teorien ville du kanskje forventet bedre lyd av et billigere anlegg og på den måten spart en hel drøss med penger.

 

 

(Men for all del, desto mer penger dere "audiofile" bruker på overpriset hifi-utstyr, desto flere momskroner ramler inn i statskassen)

Nå er det vel litt drøyt å kalle meg audiofil, med et B&O Beocenter og etpar Wellex høytalere. Men jeg har kompiser som kommer innunder den kategorien, så jeg har hørt på god lyd.
Lenke til kommentar

 

Nå er det vel litt drøyt å kalle meg audiofil, med et B&O Beocenter og etpar Wellex høytalere. Men jeg har kompiser som kommer innunder den kategorien, så jeg har hørt på god lyd.

 

 

Beklager om jeg tråkket deg på tærne, jeg har ikke fulgt med så godt hvem som er mest entusiast eller ikke her. Poenget var uansett ment for de mest audiofile som generøst øser av seg med hifi-moms til staten for skryterettigheter og kjenner-stempel :p

Lenke til kommentar

Problemet med målinger er at det ikke er sikkert man måler alt som er relevant for lydbildet.

 

Målinger vil allid være best hvis vi måler de rette parametrene nøyaktig nok.

 

Det er essensen, det er lite gode målinger å finne, men er de valgt med omhu sier de svært mye. Til tross for hva enkelte virker til å tro så er dette ett fagfelt, ikke noe man ikke forstår, det er ikke sånn at dyktige produsenter bare kaster ting sammen, og ber noen bønner, og hører etter om det ble bra.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå er det vel litt drøyt å kalle meg audiofil, med et B&O Beocenter og etpar Wellex høytalere. Men jeg har kompiser som kommer innunder den kategorien, så jeg har hørt på god lyd.

 

Beklager om jeg tråkket deg på tærne, jeg har ikke fulgt med så godt hvem som er mest entusiast eller ikke her. Poenget var uansett ment for de mest audiofile som generøst øser av seg med hifi-moms til staten for skryterettigheter og kjenner-stempel :p

Bruker vernesko så det går bra :)
Lenke til kommentar

Jeg har audiofile venner som har hatt mye forskjellig utstyr, og det er ikke tvil om at det er litt å hente på å bevege seg fra 10.000 til 100.000, men for de aller fleste vil det absolutt ikke være verdt det...

 

Nå har jeg XTZ 99.25, en KT88 rørforsterker (pluss en HK980, men det er et eller annet ved rørforsterkeren som jeg ikke kan sette fingeren på), noen "jallakabler" som ser fine ut og en DACMagic. Strålende fornøyd, og selv om det har kostet noe over 10k så kan man sikkert fint få noe lignende brukt som gir fantastisk lyd. Av høyttalere har jeg hørt veldig mye forskjellig, og jeg husker fortsatt første gangen jeg hørte Sonus Faber Cremona Auditor på en Cayin rørforsterker. Jeg har også hørt langt dyrere oppsett, men det er "diminishing returns", og forskjellen på 50.000 og 100.000, eller 200.000 for den saks skyld er forsvinnende liten.

 

Jeg føler jeg har fått omtrent det beste man kan oppdrive uten å bevege seg over i et helt annet budsjett :)

 

 

 

 

Misforstår jeg deg veldig nå eller sier du at; du hører bare litt forskjell på ditt anlegg og ett anlegg til 100k ?

 

Sitter på B&W CM1 høyt og en Primare i22. Og jeg kan LOVE deg jeg hører enorm forskjell fra mitt gamle anlegg med klipsch RF-82 effektforsterker, dac & stereoforsteker. Visse sanger har jeg så og si slutta og høre på da da nåverende anlegg ikke når opp engang på visse partier.

 

Men jeg skal være enig med deg i at jo mer penger man putter i jo mindre forskjell hører man. Men jeg har hørt ganske få anlegg i 100k pluss klassen. På det dyreste var vel mitt anlegg opp og lukta på 80k i nypris, men en kompis av meg spilte fortsatt fletta av meg med sitt til ca 150. Men så når man beveger seg oppover og oppover i pris vil det nok gjevne seg ut til slutt. Rett og slett for da begynner ting og bli så bra.

Endret av SKAÐI
Lenke til kommentar

 

Sitter på B&W CM1 høyt og en Primare i22. Og jeg kan LOVE deg jeg hører enorm forskjell fra mitt gamle anlegg med klipsch RF-82 effektforsterker, dac & stereoforsteker.

 

Lite verd påstand før du stiller opp i lyttetest :)

 

 

Det kan nok fort hende han hører forskjell på det, det finnes mange høyttalerdesign som man lett kan høre forskjell på, selv om de er dyre. Forutsatt kompetent design, og stereo, så er det lite å hente over 10-20k dog.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Sitter på B&W CM1 høyt og en Primare i22. Og jeg kan LOVE deg jeg hører enorm forskjell fra mitt gamle anlegg med klipsch RF-82 effektforsterker, dac & stereoforsteker.

 

Lite verd påstand før du stiller opp i lyttetest :)

 

 

Det kan nok fort hende han hører forskjell på det, det finnes mange høyttalerdesign som man lett kan høre forskjell på, selv om de er dyre. Forutsatt kompetent design, og stereo, så er det lite å hente over 10-20k dog.

 

AtW

 

 

 

Akkurat, noe som bringer oss tilbake til innlegg #40.

Lenke til kommentar

 

Sitter på B&W CM1 høyt og en Primare i22. Og jeg kan LOVE deg jeg hører enorm forskjell fra mitt gamle anlegg med klipsch RF-82 effektforsterker, dac & stereoforsteker.

 

Lite verd påstand før du stiller opp i lyttetest :)

 

 

Hehe, jau. Det kan jeg godt stille opp i, jeg har mine sanger som jeg tror jeg skal klare og høre forskjell på high end og billigere systemer. Speiselt ved høyere volum og ved sanger med mye i lydbildet / bass osv synes jeg billig anlegg lett kommer til kort.

 

 

Sitter på B&W CM1 høyt og en Primare i22. Og jeg kan LOVE deg jeg hører enorm forskjell fra mitt gamle anlegg med klipsch RF-82 effektforsterker, dac & stereoforsteker.

 

Lite verd påstand før du stiller opp i lyttetest :)

 

 

Det kan nok fort hende han hører forskjell på det, det finnes mange høyttalerdesign som man lett kan høre forskjell på, selv om de er dyre. Forutsatt kompetent design, og stereo, så er det lite å hente over 10-20k dog.

 

AtW

 

 

Jeg kan være enig i det første du sier, og delvis enig i det andre du sier. Hvis du bytter ut lite med endel.

 

 

 

 

Sitter på B&W CM1 høyt og en Primare i22. Og jeg kan LOVE deg jeg hører enorm forskjell fra mitt gamle anlegg med klipsch RF-82 effektforsterker, dac & stereoforsteker.

 

Lite verd påstand før du stiller opp i lyttetest :)

 

 

Det kan nok fort hende han hører forskjell på det, det finnes mange høyttalerdesign som man lett kan høre forskjell på, selv om de er dyre. Forutsatt kompetent design, og stereo, så er det lite å hente over 10-20k dog.

 

AtW

 

 

 

Akkurat, noe som bringer oss tilbake til innlegg #40.

 

 

Det kan jeg være enig i, og folk selv får finne ut hvor den grafen går. Det er vel som med alle hobbyer, folk som står uttafor anklager folk for og være gale, bruke så mye penger osv.

 

B&W CM1 og Primare i22 er vel godt innenfor det man klassifiserer for øvre 10K-sjiktet (17-18k)?

Og helt innenfor av hva jeg ville ansett som "fornuftig HiFi".

 

Grei WAF faktor og tar ikke så mye plass. Men etter jeg flytter ut fra min lille leil i 2 etg over huseier så er nok lyd noe jeg kommer til og bruke endel mer penger på, rett og slett fordi det gir meg vanvittig mye glede i hverdagen. Spesielt god lyd...

Lenke til kommentar

Placebo spiller nok en rolle, for nå merket jeg ikke at jeg ikke hadde høyttalerne plugget inn...

 

Før jeg skiftet til en annen type musikk, hvor jeg begynte å stusse veldig. Selvfølgelig en verden av forskjell når jeg plugget de inn, men når man forventer ok lyd (og ikke vet hvordan det man spiller av egentlig skal høres ut) så svelger man tydeligvis hva som helst.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

 

Jeg har audiofile venner som har hatt mye forskjellig utstyr, og det er ikke tvil om at det er litt å hente på å bevege seg fra 10.000 til 100.000, men for de aller fleste vil det absolutt ikke være verdt det...

 

Nå har jeg XTZ 99.25, en KT88 rørforsterker (pluss en HK980, men det er et eller annet ved rørforsterkeren som jeg ikke kan sette fingeren på), noen "jallakabler" som ser fine ut og en DACMagic. Strålende fornøyd, og selv om det har kostet noe over 10k så kan man sikkert fint få noe lignende brukt som gir fantastisk lyd. Av høyttalere har jeg hørt veldig mye forskjellig, og jeg husker fortsatt første gangen jeg hørte Sonus Faber Cremona Auditor på en Cayin rørforsterker. Jeg har også hørt langt dyrere oppsett, men det er "diminishing returns", og forskjellen på 50.000 og 100.000, eller 200.000 for den saks skyld er forsvinnende liten.

 

Jeg føler jeg har fått omtrent det beste man kan oppdrive uten å bevege seg over i et helt annet budsjett :)

 

 

 

 

Misforstår jeg deg veldig nå eller sier du at; du hører bare litt forskjell på ditt anlegg og ett anlegg til 100k ?

 

Sitter på B&W CM1 høyt og en Primare i22. Og jeg kan LOVE deg jeg hører enorm forskjell fra mitt gamle anlegg med klipsch RF-82 effektforsterker, dac & stereoforsteker. Visse sanger har jeg så og si slutta og høre på da da nåverende anlegg ikke når opp engang på visse partier.

 

Men jeg skal være enig med deg i at jo mer penger man putter i jo mindre forskjell hører man. Men jeg har hørt ganske få anlegg i 100k pluss klassen. På det dyreste var vel mitt anlegg opp og lukta på 80k i nypris, men en kompis av meg spilte fortsatt fletta av meg med sitt til ca 150. Men så når man beveger seg oppover og oppover i pris vil det nok gjevne seg ut til slutt. Rett og slett for da begynner ting og bli så bra.

 

 

Edit: Jeg er ganske sikker på at jeg misforstod hva du egentlig mente, så jeg endrer bittelitt her :)

 

Nei, du misforstår meg ikke veldig i det hele tatt, men "litt" er relativt.

 

 

 

Jeg har hørt mange veldig dyre anlegg, og det er først og fremst høyttalerene som betyr noe, deretter en god forsterker. De fleste DAC'er er gode nok og kabler går stort sett på utseende.

 

Jeg hører selvsagt forskjell på mitt anlegg til ~15k (med noen brukte komponenter) og et anlegg til 100.000 (hvis pengene er brukt riktig), men som sagt er det "diminishing returns", og så lenge jeg virkelig kan nyte lyden av mitt anlegg (setter spesielt pris på gjengivelsen av kvinnevokal, og det store lydbildet) så er jeg fornøyd enn så lenge.

 

Jeg kommer nok til å oppgradere en gang i fremtiden, men som sagt føler jeg at jeg har "det beste" som er mulig å få uten å legge betydelige summer i oppgraderinger. Slik det er nå har jeg ikke verken plass eller behov for mer lyd, og kvaliteten veldig god, selv om det forhåpentligvis blir noen dyre høyttalere fra Sonus Faber (synes de har noen fantastiske kvaliteter) med tiden...

 

Og om du aldri har hørt en god rørforsterker, så kan det anbefales, men det kan fort bli en dyr fornøyelse ;)

 

Edit:

 

Jeg tror jeg misforstod det opprinnelige innlegget. Du mener altså at ditt gamle var bedre? Jeg begynte å lure på om du sammenlignet CM1 eller RF-82 direkte med 99.25 :)

 

CM1 blir for liten til å sammenlignes med 99.25, men en kamerat har 99.36 (basselement i tillegg) og vi gjorde en sammenligning av RF-82 (MK2), 99.36 og 99.25 på en Yamaha RX-Z11 (ikke den aller beste kilden, men beste vi hadde tilgjengelig da) pluss rørforsterker. RF-82 ga soleklart mest lyd, 99.36 hadde mye de samme kvalitetene som 99.25, men går dypere og tyngre i bass, men alt i alt ville jeg fortsatt valgt 99.25. Jeg har hatt 99.36 til låns over tid og, men de krever veldig mye av rommet og til "raffinert lytting" foretrekker jeg 99.25. I både mine og de andres ører hadde XTZ en klar ledelelse på kontroll og klarhet i diskanten (horn kan bli "for mye av det gode", men de skal ha for å gå høyt). For all del, RF-82 har sine kvaliteter og er veldig "morsomme" til en del musikk, pluss at de kan lage utrolig mye lyd :)

 

Han vi testet hos hadde både 99.36 og RF-82 en stund men gikk til slutt for 99.36 :) Noe av det var nok også WAF ;)

 

Det man gir avkall på om man går for 99.25 er den ekstra bassen, som kan være gøy på noe musikk, men jeg bor ikke i eget hus, og den er vanskelig å kontrollere.. jeg kunne byttet til 99.36 om jeg ville, men det får bli større høyttalere en gang i fremtiden :)

Endret av pifler
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er sikkert, er jeg skal ha rørforsterkere. Men hvordan låter elektrostsater kontra dynamiske høytal3re?

 

Det må du nesten høre selv. I prinsippet er det bare en annen måte å få en membran til å bevege seg, så det er ikke nødvendigvis så stor forskjell, annet enn at de ofte har en mye større membran. Jeg har bare testet forskjellen på hodetelefoner, og kan ikke si annet enn at lyden var grom ;) Stax elektrostater...

Lenke til kommentar

 

Det som er sikkert, er jeg skal ha rørforsterkere. Men hvordan låter elektrostsater kontra dynamiske høytal3re?

 

Det må du nesten høre selv. I prinsippet er det bare en annen måte å få en membran til å bevege seg, så det er ikke nødvendigvis så stor forskjell, annet enn at de ofte har en mye større membran. Jeg har bare testet forskjellen på hodetelefoner, og kan ikke si annet enn at lyden var grom ;) Stax elektrostater...

klart det, men siden jeg ikke kan så mye om strøm , kurver,tabeller og ohms lov som mange her tydeligvis kan, tenkte jeg noen kunne fortelle meg det.. Endret av DippyDawg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...