Gå til innhold

Gir et dyrere HiFi-anlegg merkbart bedre lyd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmål: Mini jack (3.5mm) vs jack (6.35mm). Hva er poenget? Er lyden på jack bedre? Hvis ikke kunne man bare brukt mini jack over alt.

 

I praksis, nei, vi kunne hatt minijack over alt, men til hjemmeutstyr og lignende hvor plass ikke betyr mye så er det like greit med jack. Større plugg sitter mer stabilt :)

 

I teorien vil man få større kontaktflate med større plugg, som gir mindre motstand i kontaktpunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En favoritt er f.eks. http://oslohificenter.no/produkter?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=1282&category_id=62

 

25000 for en digitalkabel. Jeg er ganske sikker på at ze bitz and bytez går enda raskere gjennom kabelen enn i lakrislissene fra Clas Ohlson. Legg merke til de raffe ringene rundt kabelen som bidrar til en ekstra gooood lyd. Vel verdt 25 laken!

 

Helt klart verdt penga.

 

Så i en annen annonse at en "kjip" kabel bare oppnådde ca 50% av lyshastigheten, mens en skikkelig mannekabel klarte å presse ut 92% av lyshastigheten.

 

Noe jeg synes er pussig, siden tallene vi jobbet med i elektrofysikken var en brøkdel av en meter pr sekund når vi regnet på ladningshastighet.

 

Formelen er forøvrig

00d6a1a173e7d76cacefb8fc334af740.png

 

Der

v = drifthastighet for elektronene i meter pr sekund

I = strømmen i lederen

n = tettheten i lederen (konstant gitt av ledermaterialet; Gull/kobber etc)

A = arealtverrsnittet av lederen i kvadratmilimeter

q = ladningen

 

Så med tanke på hvilke utrolig lave strømmer man snakker om, så skal jeg bli UTROLIG overrasket om hastigheten på elektronene i lederen noen sinne overstiger 1 meter pr sekund.

 

Merk at dette er hastigheten på selve elektronene.

Grunnen til at det føles momentant at lyset kommer på når man trykker på lysbryteren er at alle elektronene begynner å gå samtidig. Det er trolig denne hastigheten kabelprodusentene vrøvler om.

 

Man skulle hatt en heftig hjerne om man skulle oppfattet forskjeller mellom 1%, 50% og 100% av lyshastigheten.

Lenke til kommentar

 

En favoritt er f.eks. http://oslohificenter.no/produkter?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=1282&category_id=62

 

25000 for en digitalkabel. Jeg er ganske sikker på at ze bitz and bytez går enda raskere gjennom kabelen enn i lakrislissene fra Clas Ohlson. Legg merke til de raffe ringene rundt kabelen som bidrar til en ekstra gooood lyd. Vel verdt 25 laken!

 

Helt klart verdt penga.

 

Så i en annen annonse at en "kjip" kabel bare oppnådde ca 50% av lyshastigheten, mens en skikkelig mannekabel klarte å presse ut 92% av lyshastigheten.

 

Noe jeg synes er pussig, siden tallene vi jobbet med i elektrofysikken var en brøkdel av en meter pr sekund når vi regnet på ladningshastighet.

 

Formelen er forøvrig

00d6a1a173e7d76cacefb8fc334af740.png

 

Der

v = drifthastighet for elektronene i meter pr sekund

I = strømmen i lederen

n = tettheten i lederen (konstant gitt av ledermaterialet; Gull/kobber etc)

A = arealtverrsnittet av lederen i kvadratmilimeter

q = ladningen

 

Så med tanke på hvilke utrolig lave strømmer man snakker om, så skal jeg bli UTROLIG overrasket om hastigheten på elektronene i lederen noen sinne overstiger 1 meter pr sekund.

 

Merk at dette er hastigheten på selve elektronene.

Grunnen til at det føles momentant at lyset kommer på når man trykker på lysbryteren er at alle elektronene begynner å gå samtidig. Det er trolig denne hastigheten kabelprodusentene vrøvler om.

 

Man skulle hatt en heftig hjerne om man skulle oppfattet forskjeller mellom 1%, 50% og 100% av lyshastigheten.

 

Hehe, ikke sant. ;)

 

En liten innvending dog, og det er vel strengt talt at ikke alle elektronene starter å gå samtidig (det ville vært umulig), men at de starter i en rekkefølge som tilsvarer noe tett opp mot lyshastigheten.

 

Kunne det vært noe slikt de tenkte seg? :hmm:

 

På samme måte som at om du slo en metallstav med en hammer i ene siden, så ville den andre enden ikke merket noe som helst før minst den tiden lyset bruker fra ene enden av metallstaven (som du slo) til andre enden.

 

 

Spørsmål: Mini jack (3.5mm) vs jack (6.35mm). Hva er poenget? Er lyden på jack bedre? Hvis ikke kunne man bare brukt mini jack over alt.

 

I praksis, nei, vi kunne hatt minijack over alt, men til hjemmeutstyr og lignende hvor plass ikke betyr mye så er det like greit med jack. Større plugg sitter mer stabilt :)

 

I teorien vil man få større kontaktflate med større plugg, som gir mindre motstand i kontaktpunktet.

 

Kontaktpunktet er vel strengt talt rimelig stort ved 3,5mm, i hvert fall i sammenligning til selve kabelen. Derimot så går disse jævla 3,5mm pluggene alltid til helvette, og det er en stor nedside i min bok i hvert fall. :)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

En favoritt er f.eks. http://oslohificenter.no/produkter?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=1282&category_id=62

 

25000 for en digitalkabel. Jeg er ganske sikker på at ze bitz and bytez går enda raskere gjennom kabelen enn i lakrislissene fra Clas Ohlson. Legg merke til de raffe ringene rundt kabelen som bidrar til en ekstra gooood lyd. Vel verdt 25 laken!

 

Helt klart verdt penga.

 

Så i en annen annonse at en "kjip" kabel bare oppnådde ca 50% av lyshastigheten, mens en skikkelig mannekabel klarte å presse ut 92% av lyshastigheten.

 

Noe jeg synes er pussig, siden tallene vi jobbet med i elektrofysikken var en brøkdel av en meter pr sekund når vi regnet på ladningshastighet.

 

Formelen er forøvrig

00d6a1a173e7d76cacefb8fc334af740.png

 

Der

v = drifthastighet for elektronene i meter pr sekund

I = strømmen i lederen

n = tettheten i lederen (konstant gitt av ledermaterialet; Gull/kobber etc)

A = arealtverrsnittet av lederen i kvadratmilimeter

q = ladningen

 

Så med tanke på hvilke utrolig lave strømmer man snakker om, så skal jeg bli UTROLIG overrasket om hastigheten på elektronene i lederen noen sinne overstiger 1 meter pr sekund.

 

Merk at dette er hastigheten på selve elektronene.

Grunnen til at det føles momentant at lyset kommer på når man trykker på lysbryteren er at alle elektronene begynner å gå samtidig. Det er trolig denne hastigheten kabelprodusentene vrøvler om.

 

Man skulle hatt en heftig hjerne om man skulle oppfattet forskjeller mellom 1%, 50% og 100% av lyshastigheten.

 

Hehe, ikke sant. ;)

 

En liten innvending dog, og det er vel strengt talt at ikke alle elektronene starter å gå samtidig (det ville vært umulig), men at de starter i en rekkefølge som tilsvarer noe tett opp mot lyshastigheten.

 

Kunne det vært noe slikt de tenkte seg? :hmm:

 

På samme måte som at om du slo en metallstav med en hammer i ene siden, så ville den andre enden ikke merket noe som helst før minst den tiden lyset bruker fra ene enden av metallstaven (som du slo) til andre enden.

 

Vel, man lærer jo "samtidig", selv om jeg er klar over at det bare er "veldig veldig veldig nært samtidig".

 

Hastigheten er gitt av hvor fort det elektriske feltet klarer å "bre seg utover", og i vakuum så er dette faktisk lyshastigheten. I luft så er det nesten like fort. Vet ikke helt hva det er i kabler, men det er vel dette fanatikerne betaler for (92% > 50%..)

 

Mer lettfattlig lektyre her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_electricity

Lenke til kommentar

 

En godt konstruert analog kabel er vel verdt pengene, men kabelen må stemme både harmonisk og elektrisk med utstyret du ønsker å koble den opp i mot.

 

Hva mener du? Forklar meg.

 

 

Høres ut som snake oil for meg ;) Klar for en blindtest, Ultra Verba? Din signalkabel mot f.eks Cat5e TP?

Lenke til kommentar

Det jeg har lært når det kommer til analog kabel design så har kabel produsentene 3 primær valg å ta, enten induktans,resistans eller kapasitans som avgjør hvordan energien beveger seg gjennom kabelen. Med tanke på hvordan energi i forskjellige frekvenser foretrekker å bevege seg igjennom metall så er det mange design valg en kabel produsent må ta. Og en av de er isolasjon av kabel som igjen gir dielektriske egenskaper.

 

Med høy induktans så er kabelen egnet til høyfrekvent lydgjengivelse.

 

Med høy kapasitans så er kabelen egnet til lavfrekvent lydgjengivelse

 

Med høy resistans så er kabelen mer nøytral i sin lydgjengivelse.

 

Men istedenfor å spørre meg tilblods om dette så kan like gjerne rette spørsmålene dine til firmaet som ga meg et salgs kurs i kabler engang i tiden;

 

 

http://www.nordost.com/index.php

Lenke til kommentar

Det jeg har lært når det kommer til analog kabel design så har kabel produsentene 3 primær valg å ta, enten induktans,resistans eller kapasitans som avgjør hvordan energien beveger seg gjennom kabelen. Med tanke på hvordan energi i forskjellige frekvenser foretrekker å bevege seg igjennom metall så er det mange design valg en kabel produsent må ta. Og en av de er isolasjon av kabel som igjen gir dielektriske egenskaper.Med høy induktans så er kabelen egnet til høyfrekvent lydgjengivelse.Med høy kapasitans så er kabelen egnet til lavfrekvent lydgjengivelseMed høy resistans så er kabelen mer nøytral i sin lydgjengivelse.Men istedenfor å spørre meg tilblods om dette så kan like gjerne rette spørsmålene dine til firmaet som ga meg et salgs kurs i kabler engang i tiden;http://www.nordost.com/index.php

Om det var nordost som ga deg "kurset" ville jeg nok tatt det med en t-skj.... en container med salt. Sånn ca, og litt til. Beskrivelsene deres av hva en kabel kan utrette, både digitale og analoge, er av toppnivået innen poesi og eventyr. De er ikke de dyreste man får tak i, men har ingen problem med å ta 50000 for en stump kobber og sølv. Nordost er grundig diskutert på nett, bl.a. siden ingen finner reelle kontor, produksjonssteder og annet man skulle tro produsenter av "romfartsteknologi" burde ha. Google, enjoy the read.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål: Mini jack (3.5mm) vs jack (6.35mm). Hva er poenget? Er lyden på jack bedre? Hvis ikke kunne man bare brukt mini jack over alt.

Jack brukes ofte i utstyr som skal få en del juling, som gitarer og gitarforsterkere. Det er vel den største fordelen.

 

Det jeg har lært når det kommer til analog kabel design så har kabel produsentene 3 primær valg å ta, enten induktans,resistans eller kapasitans som avgjør hvordan energien beveger seg gjennom kabelen. Med tanke på hvordan energi i forskjellige frekvenser foretrekker å bevege seg igjennom metall så er det mange design valg en kabel produsent må ta. Og en av de er isolasjon av kabel som igjen gir dielektriske egenskaper.

 

Induktans, resistans og kapasitans er neglisjerbare i alle kabler man ikke har gjort en innsats for å ødelegge.

Lenke til kommentar

Det jeg har lært når det kommer til analog kabel design så har kabel produsentene 3 primær valg å ta, enten induktans,resistans eller kapasitans som avgjør hvordan energien beveger seg gjennom kabelen. Med tanke på hvordan energi i forskjellige frekvenser foretrekker å bevege seg igjennom metall så er det mange design valg en kabel produsent må ta. Og en av de er isolasjon av kabel som igjen gir dielektriske egenskaper.

 

Med høy induktans så er kabelen egnet til høyfrekvent lydgjengivelse.

 

Med høy kapasitans så er kabelen egnet til lavfrekvent lydgjengivelse

 

Med høy resistans så er kabelen mer nøytral i sin lydgjengivelse.

 

Men istedenfor å spørre meg tilblods om dette så kan like gjerne rette spørsmålene dine til firmaet som ga meg et salgs kurs i kabler engang i tiden;

 

 

http://www.nordost.com/index.php

Det er ikke overraskende at noe har grobunn i virkeligheten, men konklusjonen er nok et stykke ut i det blå.

 

Først og fremst ønsker du et så kort strekke med analog kabel som overhode mulig. Har du DACen integrert så slipper du spørsmålet overhode, men har du den eksternt, så anbefales naturlig nok en kabel som er så kort som mulig.

 

Men det er ikke pga demping fra kabelen, men heller støy. En grei skjerming er derfor helt legitimt å kjøre på med. Skjermen og lederen vil gi en liten kapasitans, helt riktig, og vil dempe høyfrekvente signaler.

Men på samme tid så vil det oppstå et magnetfelt langs lederen som er bestemt av strømstyrken og lengden på kabelen. Denne vil da kunne dempe i lavere spekteret (induktiv). Begge disse to effektene vil skalere linært etter lengden på kabelen og strømstyrken. Resistansen i kabelen vil også dempe, men demper da like mye uavhengig av frekvens, og vil dermed ikke ha ujevn demping.

 

So far, so good. Men som sagt så er strømmen, spenningen og lengden svært liten. Inngangs og utgangsmotstanden til DAC/forsterker er svært høy i forhold, og forsterkeren og DACen vil ha både spoler og kondensatorer som er vesentlig mer betydelige og laget for å ta seg av filtreringen og forsterkningen.

 

Alle kabler (vi ser bort fra superledere) vil ha noe resistans/kapasitans/induktans. Og alle er i grunn uønskede, og du ønsker ikke en høy verdi på noen av dem. Men totalt sett så blir den totale effekten svært liten. Ja så liten at den er helt neglisjebar, og dens bidrag er ikke vanskelig å veie opp for.

En normalt god signalkabel vil være mer enn nok. Dens hovedbekymring vil være å holde ute støy, spesielt om det er en del elektriske støykilder i nærheten. Dette fordi støyen også vil forsterkes opp. Dette begrenses mye om man har DACen i umiddelbar nærhet av forsterkeren.

Lenke til kommentar

Det jeg har lært når det kommer til analog kabel design så har kabel produsentene 3 primær valg å ta, enten induktans,resistans eller kapasitans som avgjør hvordan energien beveger seg gjennom kabelen. Med tanke på hvordan energi i forskjellige frekvenser foretrekker å bevege seg igjennom metall så er det mange design valg en kabel produsent må ta. Og en av de er isolasjon av kabel som igjen gir dielektriske egenskaper.

 

Med høy induktans så er kabelen egnet til høyfrekvent lydgjengivelse.

 

Med høy kapasitans så er kabelen egnet til lavfrekvent lydgjengivelse

 

Med høy resistans så er kabelen mer nøytral i sin lydgjengivelse.

 

Men istedenfor å spørre meg tilblods om dette så kan like gjerne rette spørsmålene dine til firmaet som ga meg et salgs kurs i kabler engang i tiden;

 

 

http://www.nordost.com/index.php

 

En fin tommelfingerregel er; en kabel er en kabel er en kabel. Det er stort sett en eller flere kobberledere, og den største forskjellen er utseende. Jeg er rimelig sikker på at du hadde hatt STORE problemer med å høre forskjell på kabler til mange tusen (jeg har noen dyre kabler selv, men de ser fine ut) og en saus av 10 meter RCA av billigste sort. Høy resistans vil man forøvrig uansett ikke ha i en signalkabel, så jeg aner ikke hvor det kommer fra. Induktans og kapasitans er egenskaper man vil ende opp med i en eller annen grad, men i helt negliserbare forhold. Induktans kommer fra spoler/vindinger, og kapasitans fra evnen til å holde på elektrisk lading mellom de to lederne.

 

Man har noen fine formler som er frekvensavhengige for å regne ut motstand i kapasitive og induktive ledere, som jeg mistenker brukes for alt det er verdt av "snake-oil"-firmaer som "raner" til seg penger fra folk som ikke helt forstår formlene. For å få f.eks induktans som vil påvirke lyden må man nesten hive en spole eller lignende (et slags filter) og i praksis aktivt jobbe for å ødelegge/påvirke lyden.

 

Ta gjerne en lyttetest med det billigste du finner mot det dyreste, og se om du kan høre forskjell. Om du tror du kan det, prøv igjen uten å vite hva som er hva (dobbel blindtest).

 

Ta det meste du hører fra kabelprodusenter med en bøtte salt, og vit at de først og fremst har skjønt at det er mye penger å hente hos folk som "lar seg lure" av "vanskelige" begreper som induktans, reduktans og resitans.

 

Jeg skal ikke være den første til å kaste noen sten her, høyttalerkablene mine ser forholdsvis dyre ut (selv om det er "juks", men de er tykke og fine og jeg har byttet til dyrere terminaler etc. Dessuten har jeg som sagt signalkabler med signalretning påført (haha) med fancy plugger som har vært dyre en gang. Jeg har hodetelefoner med "six nines"-kobber i kabelen, men når alt kommer til stykket har jeg alltid visst at dette ikke er annet enn jåleri. Bruk heller pengene på gode og dyre høyttalere og en fet forsterker, og ikke hør på dem som sier at man bør investere 10% av summen i kabler. Kan så å si garantere at hvis du har kabler til ~500-1000 så er det minimalt å hente der, men det kan være veldig mye å hente i et par dyre og fine høyttalere :) Jeg har selv hørt "magi", men det var på ingen måte takket være kabler...

 

Edit:

 

For the fun of it... behold! USB kabler til alt for mye penger!

 

Endelig kan du overføre feriebildene dine uten stygge feil og blasse farger/dårlig kontrast. Det ryktes om at man bør legge noen tusenlapper i HDMI-kabel og, for å få skikkelig fine farger og ikke blasse farger og dårlig kontrast som man gjerne får fra billige kabler...

 

 

Kabel-USB-gr.jpg

 

Og.... for å vise at industrien ikke skyr noe for å loppe uvitende kunder; noe annet jeg er skeptisk til, og ikke minst prislappen for "herligheten" :)

 

200901151403.jpg

Endret av pifler
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes noen enkle og billige måter å fjerne slik demping om det faktisk var et problem. Du kan twiste kabelparet, du kan ha litt tykkere leder, og du kan skjerme litt. En god nettverkskabel med alle disse elementene har dette, ganger 4, og koster ikke mange kronene for en meter kabel.

Pris på HiFi kabler skalerer ikke, og gir du 1000kr meteren for en høyttalerkabel, så går det meste av prisøkningen i avanse til produsent. Du kunne like så godt bare kjørt på med noe grovere dimensjoner om du misstenkte at avstanden ble lang, og strømtrekket høyt. Tror du andre effekter som skin-effekt vil bli fremtredende (egentlig ikke), så kan du bare kjøpe en ekstra av de kablene du har fra før av. Da får du lavere motstand, og det uten å øke skin effect.

For misstenker du at "lampettkabelen" blir for svak, eller for dårlig. Kjøp en ekstra, og du fordobler dens elektriske egenskaper. I sterk kontrast til en "high-end" kabel.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Men man kan vel ha anlegg med god lyd og dårli lydbilde, og omvent. Men er det høytalere, forsterker eller innspilling som bestemmer mest i et lydbilde?

Er vel helt og holdent opp til hva man definerer som lydbilde, og lyd.

Mulig noen har lyst å prøve seg på en mer teknisk/spesifikk forklaring på hva de mener med lydbilde. Etter å ha hørt på litt for mye av "HiFi-folk" så har det blitt brukt og missbrukt i alle mulige retning, så vet jeg egentlig ikke vet hva det betyr for "allmennheten" lengre.

lydbilde er der hvor du tror lyden kommer fra. Sett deg i lyttestolen din og lukk øya. Da vil du (forhåpentligvis) høre at forskjellige instrument kommer fra forskjellige steder i rommet..

Skjønner. Takk. :)

Forstår jeg det riktig at det betyr at du aldri har satt deg ned og lyttet i f.eks. et demorom i en HiFi-sjappe eller hjemme hos noen som har noe i retning av high end-utstyr?

I grunn ikke. Jeg har vært innom HiFi-sjapper og totalt sett har jeg nok vært der nede et par timer. Men kan ikke si jeg helt har fokusert på de tingene du nevnte.

 

 

 

Er det noen som har sagt det? Min definisjon på HiFi er utstyr som gjengir musikk.

Helt greit. Selv om lyd interesserer meg (ikke musikk i like stor grad) så er elektrisitet mitt spesialfelt.

Generelt sett: Tror flere her glemmer at signalbehandling og elektrisitet er viktige aspekter innen musikk og lyd, da det er her musikken formes, blir behandlet, transportert og produsert av.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Men man kan vel ha anlegg med god lyd og dårli lydbilde, og omvent. Men er det høytalere, forsterker eller innspilling som bestemmer mest i et lydbilde?

 

Er vel helt og holdent opp til hva man definerer som lydbilde, og lyd.

Mulig noen har lyst å prøve seg på en mer teknisk/spesifikk forklaring på hva de mener med lydbilde. Etter å ha hørt på litt for mye av "HiFi-folk" så har det blitt brukt og missbrukt i alle mulige retning, så vet jeg egentlig ikke vet hva det betyr for "allmennheten" lengre.

lydbilde er der hvor du tror lyden kommer fra. Sett deg i lyttestolen din og lukk øya. Da vil du (forhåpentligvis) høre at forskjellige instrument kommer fra forskjellige steder i rommet..
Skjønner. Takk. :)
Forstår jeg det riktig at det betyr at du aldri har satt deg ned og lyttet i f.eks. et demorom i en HiFi-sjappe eller hjemme hos noen som har noe i retning av high end-utstyr?

I grunn ikke. Jeg har vært innom HiFi-sjapper og totalt sett har jeg nok vært der nede et par timer. Men kan ikke si jeg helt har fokusert på de tingene du nevnte.

 

 

 

Er det noen som har sagt det? Min definisjon på HiFi er utstyr som gjengir musikk.

Helt greit. Selv om lyd interesserer meg (ikke musikk i like stor grad) så er elektrisitet mitt spesialfelt.

 

Generelt sett: Tror flere her glemmer at signalbehandling og elektrisitet er viktigste aspektene innen musikk og lyd, da det er her musikken formes, blir behandlet, transportert og produsert av.

kan så være, men kanskje du skulle sette av litt tid til seriøs lytting på seriøs hi-end? Spiller ingen rolle hva grafer sier, hvis lydbildet er dårlig. Men så er jeg ikke eletriker heller. Det eneste jeg vet om strøm, er at det gjør innihampen vondt... Endret av DippyDawg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...