SvenneSvensk Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Hej, jag undrar om någon vet vart det står i norsk lag vilka som måste låta sig förhöras av norsk politi. Har till exempel alla en skyldighet att låta sig avhöras av politi? Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Christian Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-22-25/KAPITTEL_5-1#§230 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Utover det er det verdt å nevne at du også plikter å oppgi personalia dersom politiet krever dette, som følge av politiloven §8, du kan innbringes og straffeforfølges dersom du nekter å oppgi personalia. Personalia inkluderer da navn, bosted, arbeidssted og fødselsnummer (altså fødselsdato). Politiet ber gjerne om personnummer, altså 11 siffer, men du plikter kun å oppgi fødselsnummer, altså ddmmåå. Polititjenestefolk kan kun kreve at du oppgir personalia i tjenesteøyemed, altså bør det kunne vises til en årsak. Lenke til kommentar
SvenneSvensk Skrevet 13. april 2014 Forfatter Del Skrevet 13. april 2014 Takk för svar. Finns det reglert neon andre steder? I Sverige sier man att det är en "allmindelig plikt" att la sig avhöres av politi. Denne plikt utläses ur en paragraf som är lik Straffloven 230 §. Men det står egentligen inte noe städ vem som må och ikke må la sig avhöres. Är det desamma i norge? takk igen för svar. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 Men det står egentligen inte noe städ vem som må och ikke må la sig avhöres. Är det desamma i norge? Dette står i straffelovens §230 Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 Personalia inkluderer da navn, bosted, arbeidssted og fødselsnummer (altså fødselsdato). Politiet ber gjerne om personnummer, altså 11 siffer, men du plikter kun å oppgi fødselsnummer, altså ddmmåå. Mener du fødselsdato eller fødselsnummer? I følge blant annet Lovdata: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2007-11-09-1268/KAPITTEL_2#§2-2 er ikke fødselsdato og fødselsnummer det samme. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 Personalia inkluderer da navn, bosted, arbeidssted og fødselsnummer (altså fødselsdato). Politiet ber gjerne om personnummer, altså 11 siffer, men du plikter kun å oppgi fødselsnummer, altså ddmmåå. Mener du fødselsdato eller fødselsnummer? I følge blant annet Lovdata: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2007-11-09-1268/KAPITTEL_2#§2-2 er ikke fødselsdato og fødselsnummer det samme. Da mener jeg fødselsdato og år. Forvirringen skyldes nok at jeg har hørt det omtalt som fødselsnummer, adskilt fra personnummer, uten at jeg i farten husker hvor villfarelsen stammer fra. :-) 1 Lenke til kommentar
Jaybug Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 Utover det er det verdt å nevne at du også plikter å oppgi personalia dersom politiet krever dette, som følge av politiloven §8, du kan innbringes og straffeforfølges dersom du nekter å oppgi personalia. Personalia inkluderer da navn, bosted, arbeidssted og fødselsnummer (altså fødselsdato). Jeg tror ikke arbeidssted er påkrevd. Du har plikt til å si stilling/yrke. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 du kan innbringes og straffeforfølges dersom du nekter å oppgi personalia. Hvilken hjemmel mener du gir anledning til å straffeforfølge den som nekter å opplyse personalia? Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 du kan innbringes og straffeforfølges dersom du nekter å oppgi personalia. Hvilken hjemmel mener du gir anledning til å straffeforfølge den som nekter å opplyse personalia? Fra straffeloven: § 333. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som for et Stevnevidne, en Polititjenestemand eller iøvrigt for nogen offentlig Myndighed negter at opgive Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, naar Oplysning derom i den offentlige Tjenestes Medfør begjæres, eller som i saadant Tilfælde for eget eller andres Vedkommende opgiver falsk Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, eller som medvirker til saadan Negtelse eller falsk Opgave. 1 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 Utover det er det verdt å nevne at du også plikter å oppgi personalia dersom politiet krever dette, som følge av politiloven §8, du kan innbringes og straffeforfølges dersom du nekter å oppgi personalia. Personalia inkluderer da navn, bosted, arbeidssted og fødselsnummer (altså fødselsdato).Jeg tror ikke arbeidssted er påkrevd. Du har plikt til å si stilling/yrke. Det er mulig. Kanskje noen med en litt bedre forståelse av hva "stilling" betyr kan klargjøre dette. Men årsaken til at de ber deg opplyse personalia er jo for å identifisere deg opp mot folkeregisteret, kan noen på stående fot fortelle meg om folkeregistret registrerer arbeidsplass? Så vidt jeg husker gjør det ikke det. Hvilken hjemmel mener du gir anledning til å straffeforfølge den som nekter å opplyse personalia? Politilovens §8 hjemler innbringing til politistasjon. §8 hjemler i utgangspunktet selve innbringningen, og gjør rede for når politiet kan innbringe. Blant annet om man "..ikke oppgir navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel når politiet forlanger det, eller som gir opplysninger herom som det er grunn til å tvile på riktigheten av". Karl Skapeland har sitert straffeloven §333 over. Skulle nok henvist til §333 i mitt første svar, men i motsetning til politilovens §8 husket jeg ikke den eksakte paragrafen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå