ApekattJulius Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Hei, Jeg er ikke lenger bosatt i Norge, og vil fra og med neste år tilbringe mindre enn 63 dager her. Jeg eier ikke eiendom i Norge, og har ikke kone eller barn i Norge. Jeg er nå bosatt med samboer i et annet EØS-land. Jeg jobber på sokkelen, men dette går ikke under de 63 dagene siden det ikke er fastlandet. Siden jeg jobber på sokkelen, så vil jeg etter EØS-avtalen så vidt jeg kan lese fortsatt måtte betale folketrygdavgift til Norge. Jeg må òg betale inntektsskatt (inkl. toppskatt) på min norske inntekt på sokkelen. Norge og Spania har en skatteavtale, dersom jeg er skattemessig bosatt i begge land. Spørsmålet er egentlig om det ikke bare er greiere å tilbringe mindre enn 63 dager i Norge, og kun ha ett skattesystem å forholde seg til. Så til saken: * Siden jeg fortsatt er pliktig medlem i folketrygden, så vil ikke utfytting ha noen påvirkning på min pensjon og mitt offentlige helsetilbud? I og med at jeg er pliktig medlem av folketrygden på lik linje med andre som bor og arbeider i Norge. * Vil jeg kunne skrive pendlerfradrag fra Spania mot min norske inntekt (slik jeg gjør i dag), dersom jeg ikke er skattemessig bosatt i Norge. Hva lønner seg? Jeg har til nå ikke betalt skatt i mitt nye land ... Skatten her er noe lavere for min tax bracket, så vil jeg da få kredittfradrag for min norske skatt på min spanske sevlangivelse? På forhånd takk. Mvh. Erik Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Jeg antar du har vært bosatt i Norge i minst ti år før du tok fast opphold i utlandet. Da opphører ditt skattemessige bosted i Norge ved utløpet av 2017 (tredje inntektsår på rad med 61 eller færre dagers opphld i riket). For inntektsårene 2014, 2015, 2016, og 2017 vil du dermed måtte forholde deg til skatteplikt som (internrettslig) bosatt i Norge, og følgelig også måtte forholde deg til norsk skatterett, spansk skatterett, og skatteavtalen. I skatteavtalen med Spania har Norge forbeholdt seg retten til å beskatte arbeid utført på norsk sokkel (unntatt transportskip/-luftfartøy og taubåt/hjelpefartøy) så lenge arbeidstakeren jobber på sokkel i mer enn 30 dager, jfr. skatteavtalens artikkel 23 nummer 4a. Du vil fortsatt være skattepliktig til Norge for din lønnsinntekt fra sokkelarbeid (men du vil ikke være globalskattepliktig fra og med 2018), og også derfor måtte forholde deg til de tre settene beskatningsregler. Den forskjellen skattemessig utflytting fra Norge vil gjøre for deg er at du vil gå fra å være globalskattepliktig til Norge til å være globalskattepliktig til Spania. Pendlerfradrag går som før, og det gjør også trygdeordningene. Norge og Spania benytter kreditsystemet, men Spania er ikke forpliktet til å gi deg større kredittfradrag enn du hadde måttet betale i skatt hvis inntekten var skattepliktig i Spania. 3 Lenke til kommentar
ApekattJulius Skrevet 13. april 2014 Forfatter Del Skrevet 13. april 2014 (endret) Takk for bra svar! De årene fremover hvor jeg er bundet av skatteavtalen: - Jeg vil da være globalskattepliktig til Norge, og evt. skatt som Spania vil kreve vil gi mulighet til kredittfradrag på norsk skatt? I praksis vil det bli status quo ift. dagens situasjon. Jeg vil ikke betale skatt til Spania, siden jeg ikke har noen inntekter der? Etter at jeg ikke er skattemessig bosatt i Norge: - Jeg vil betale inntektsskatt (inkl. toppskatt) på min norske inntekt, og være globalskattepliktig til Spania? Dvs. ingen formuskatt eller skatt av aksjeutbytte til Norge? Jeg vil få pendlerfradrag, men vil jeg òg få "alle andre fradrag" som jeg vanligvis har ført på min norske selvangivelse? I Spania vil skatt for min inntekt være noe lavere (150 000€), og regnestykket blir da: (Inntektsskatt for min norske inntekt i Spania) - (innebetalt skatt i Norge) = hvis negativt så skatt tilgode, ellers skyldig skatt. Ergo skal jeg ha tilbakebetalt skatt fra Spania, gitt av samme inntekt gir opphav til lavere skatt? Endret 13. april 2014 av ApekattJulius Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 I de årene hvor du er bosatt både i Norge og i Spania etter begge lands interne regler om bosetning vil du bli ansett bosatt i Spania etter skatteavtalen (du har familie og fast bolig bare der). Dette får følgende konsekvenser (ikke uttømmende): - Som hovedregel er du bare formuesskattepliktig til Spania. Unntak: Formue som består i fast eiendom (eller aksjer i selskap som driver med fast eiendom), visse aksjer. - Inntekt fra formuesgevinst følger reglene for formuesbeskatningen - Du betaler kun inntektsskatt av "norske" renter til Spania (Norge har ikke kildebeskatning av renter) - Utbytte på aksjer fra norske selskaper kan beskattes i både Norge og Spania. Spania må gi kreditfradrag. Du vil derfor kunne måtte betale skatt i Spania. Det mest aktuelle er da rentebeskatning. Opphør av skattemessig bosetning i Norge vil ikke få betydning for din lønnsinntekt. Der fører du inntekter og fradrag som du gjør i dag. Ellers vil situasjonen være som over. Hvordan Spania vil skattlegge deg bør du spørre spanske skattemyndigheter om. Men nei, det er ikke slik at du vil få tilbake skatt fra Spania fordi du hadde betalt lavere skatt på inntekten der - da hadde den spanske stat effektivt sett subsidiert utenlandske arbeidere på bekostning av de som bodde og arbeidet i landet. Kreditfradrag innebærer at du får fradrag i spansk skatt oppad begrenset til det du ville ha betalt i spansk skatt hvis inntekten kunne beskattes i Spania. Denne begrensningen får særlig betydning hvis du har flere skattepliktige inntektskilder - for eksempel kan du ikke bruke kreditfradraget fra din norskbeskattede lønnsinntekt for å redusere skatten på dine inntektsrenter (eller gevinstbeskatningen ved salg av din fast eiendom i Spania). 1 Lenke til kommentar
ApekattJulius Skrevet 13. april 2014 Forfatter Del Skrevet 13. april 2014 (endret) Takk igjen. Dvs. jeg fører min norske selvangivelse som vanlig (med fradrag for renter for studielån, andre renter, fagforeningskontigent, pendlerfradrag, minstefradrag, personfradrag ...), akkurat som i dag. Det er skatten av denne inntekten som er oppad begrenset til det jeg ville ha betalt i spansk skatt hvis inntekten kunne beskattes i Spania? Eller er det inntekten min allminnelige skattbare inntekt, eller min buttoinntekt? Hva skal man da føre i selvangivelsen i Norge, når renteinntekt etc. skal skattes i Spania? (vanligvis er dette forhåndsutfylt). Det skal vel neppe føres to ganger? Formueskatt får jeg neppe i Spania, da bunnfradraget er mye høyere, men det er uansett greit å ha i mente. Endret 13. april 2014 av ApekattJulius Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 Du fører din norske selvangivelse som vanlig. I din spanske selvangivelse skal du føre norsk inntekt, og angi at du krever kreditfradrag for norsk skatt kr x. Skatteavtalen begrenser ikke hvor mye Norge kan beskatte din norske inntekt, skatteavtalen begrenser hvor mye av din norske skatt du kan kreve fradrag i i spansk skatt. La oss si at din norskbeskattede inntekt er kr 100. Du betaler kr 27 i skatt (27 %). Spania har 20 % skatt, og inntekt du skal oppgi i den spanske selvangivelsen er 100 (norsk inntekt) + 50 (renteinntekter). Spania beregner din totale skatt til 30. Du krever de 27 du har betalt i Norge på de 100 som kreditfradrag. Spania beregner at du ville ha betalt 20 i spansk skatt, og begrenser kreditfradraget ditt til 20. Spania krever 10 i skatt på renteinntektene. Du taper 7 i kreditfradrag, fordi du ikke kan "overføre" kreditfradraget til en annen inntekt. I din norske selvangivelse fører du i punkt 5.0 at inntekten under poster X, Y, og Z kreves unntatt norsk beskatning fordi du er bosatt i Spania, jfr. skatteavtalen med Spania artikkel 11. 1 Lenke til kommentar
ApekattJulius Skrevet 16. april 2014 Forfatter Del Skrevet 16. april 2014 Hei igjen, Jeg har prøvd å lese meg litt opp, og har bestilt meg en del bøker, men lurer bare på noe i mellomtiden: - Det er skatten min etter alle fradrag jeg skal søke kredittfradrag om til Spania? Dvs. at jeg fører opp evt. innbetalte renter, selv om disse òg er på min spanske selvangivelse? Og inntekten min blir min inntekt etter fradrag (skattbar inntekt), etter minstefradrag og personfradrag, eller faktisk utbetalt inntekt? - Hva skjer dersom Hacienda i Spania regner ut at min Spanske inntektsskatt er høyere enn det jeg søker kredittfradrag om (det jeg har betalt i Norge)? Jeg tjener 100 kr, og jeg betaler 35 til Norge. Spania beregner inntektsskatten til 40. Skylder jeg da Spania 5 kr, eller gjelder kredittfradraget mitt fortsatt for 40? Altså, fungerer det begge veier. - Jeg betaler en advokat i Spania for å gjøre min spanske selvangivelse, men jeg bare lurer generelt på om jeg kan føre opp samme fradrag på den spanske selvangivelsen som den norske (dersom skattereglene der har disse). F.eks. i Spania har man bedre fradrag for renter, og man har samme type pendlerfradrag som vi har i Norge, samt fradrag dersom man er gift, kan jeg bruke dette selv om det er "brukt" på min norske selvangivelse? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 - Det er netto betalt skatt du søker kreditfradrag for, ja. Du skal føre opp alle skattepliktige inntekter og så kreve dem unntatt beskatning i medhold av skatteavtale. Du skal alltid føre opp brutto inntekt, aldri netto. - Hvis Spania beregner at du skulle ha betalt mer skatt på samme inntekt enn kreditfradraget dekker betaler du differansen. Hvis Spania i eksempelet over beregner 30 % skatt (30 på dine 100 i inntekt) og du i Norge har betalt 27 % (27 på dine 100 i inntekt) kan Spania kreve de resterende 3 etter kreditfradraget. Spansk intern skatterett kan jeg ikke si noe om, men generelt sett (fra et norsk standpunkt) er det ikke slik at et fradrag "brukes opp" ved å bruke det på én selvangivelse. 1 Lenke til kommentar
ApekattJulius Skrevet 16. april 2014 Forfatter Del Skrevet 16. april 2014 (endret) Netto betalt skatt, dette inkluderer ikke folketrygdavgift (8.2%) (siden dette kommer utenom skatteavtalene)? Jeg vil uansett være trygdet i Norge pga. min arbeidssituasjon. Endret 16. april 2014 av ApekattJulius Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Skatt betyr inntektsskatt, ja; eller, snarere, det betyr alle de typene skatt som er nevnt i skatteavtalens artikkel 2. Skatteavtalene regulerer ikke trygdeavgift. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå