ZerothLaw Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Jeg prøver for tiden å pønske ut en god problemstilling for min bacheloroppgave som skal skrives våren 2015, hvor jeg på en eller annen måte skal relatere PLS og/eller frekvensomformere til subseautstyr. Bakgrunnen er at et firma ønsker at jeg skal skrive for de, hvor bedriften ikke er en subseabedrift men driver mye med nevnte utstyr, og ønsker at jeg skal finne en problemstilling som inkluderer dette. Skolen har som krav at oppgaven må kunne relateres til subseautstyr, noe bedriften aksepterer. Jeg skal selvfølgelig søke veiledning ved skolen, men ettersom påsken står for døren er ikke dette mulig før denne er omme. Inntil da, er det noen som har en god idè eller tips til en fornuftig problemstilling til min oppgave, som tilfredsstiller både bedrift og skole? Lenke til kommentar
-submariner- Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Jeg prøver for tiden å pønske ut en god problemstilling for min bacheloroppgave som skal skrives våren 2015, hvor jeg på en eller annen måte skal relatere PLS og/eller frekvensomformere til subseautstyr. Bakgrunnen er at et firma ønsker at jeg skal skrive for de, hvor bedriften ikke er en subseabedrift men driver mye med nevnte utstyr, og ønsker at jeg skal finne en problemstilling som inkluderer dette. Skolen har som krav at oppgaven må kunne relateres til subseautstyr, noe bedriften aksepterer. Jeg skal selvfølgelig søke veiledning ved skolen, men ettersom påsken står for døren er ikke dette mulig før denne er omme. Inntil da, er det noen som har en god idè eller tips til en fornuftig problemstilling til min oppgave, som tilfredsstiller både bedrift og skole? Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er helt trygg på hva en slik oppgave krever av scenario og problemstilling, men hva er det konkret bedriften driver med? Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 13. april 2014 Forfatter Del Skrevet 13. april 2014 Jeg prøver for tiden å pønske ut en god problemstilling for min bacheloroppgave som skal skrives våren 2015, hvor jeg på en eller annen måte skal relatere PLS og/eller frekvensomformere til subseautstyr. Bakgrunnen er at et firma ønsker at jeg skal skrive for de, hvor bedriften ikke er en subseabedrift men driver mye med nevnte utstyr, og ønsker at jeg skal finne en problemstilling som inkluderer dette. Skolen har som krav at oppgaven må kunne relateres til subseautstyr, noe bedriften aksepterer. Jeg skal selvfølgelig søke veiledning ved skolen, men ettersom påsken står for døren er ikke dette mulig før denne er omme. Inntil da, er det noen som har en god idè eller tips til en fornuftig problemstilling til min oppgave, som tilfredsstiller både bedrift og skole? Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er helt trygg på hva en slik oppgave krever av scenario og problemstilling, men hva er det konkret bedriften driver med? Jeg lurer egentlig litt på det samme, så håpte derfor at noen kunne lede meg inn på riktig spor. Bedriften driver med design og produksjon av styringssystemer, hovedsakelig til dieselelektriske marine systemer. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Hva med frekvensomformerstyring til direct electric flowline heating? Hvis det er siemens du skriver for, så er det noe de antakeligvis har i tankene fremover uansett. Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 13. april 2014 Forfatter Del Skrevet 13. april 2014 Hva med frekvensomformerstyring til direct electric flowline heating? Hvis det er siemens du skriver for, så er det noe de antakeligvis har i tankene fremover uansett. Er ikke Siemens det er snakk om . Men ja, dette skal jeg notere meg. Er dette noe du kjenner godt til, og eventuelt kan utdype litt mer? Tenker da helst på om dette er veldokumentert, eller om det er noe som er en faktisk problemstilling i industrien pdd? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Hva med frekvensomformerstyring til direct electric flowline heating? Hvis det er siemens du skriver for, så er det noe de antakeligvis har i tankene fremover uansett. Er ikke Siemens det er snakk om . Men ja, dette skal jeg notere meg. Er dette noe du kjenner godt til, og eventuelt kan utdype litt mer? Tenker da helst på om dette er veldokumentert, eller om det er noe som er en faktisk problemstilling i industrien pdd? Jeg kjenner godt til det ja. Konseptet er å varme opp rørledninger på havbunnen ved å sende strøm gjennom selve røret. Man varmer de opp for å unngå blant annet voksdannelse/hydrat-dannelse i rørene det går hydrokarboner i. I dag løses dette oftest ved å sende kjemikalier sammen med hydrokarbonene, men det er dyrt og krever både injisering og separering. Det er ca 20-30 anlegg i verden med "Direct Electric Heating" (DEH, ofte bare kalt flowline heating), og pr i dag så kjøres det ut spenning uten frekvensomforming. Skaleringen blir trolig bedre med frekvensomforming, men det er en veldig kompleks problemstilling knyttet til dette: Man sender strøm rett i sjø, og det er dermed vanskelig å oppdage feil. En kortslutning som sveiser hull i røret vil være katastrofal. Problemet er å oppdage at det har skjedd en kortslutning siden du allerede opererer et jordsluttet anlegg. (hint: man analyserer strømmen og induktiviteten i detalj for å danne et slags definisjonsområde hvor man antar det har skjedd en feil). Mye godt arbeid til en bachelor iallefall 2 Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 13. april 2014 Forfatter Del Skrevet 13. april 2014 Jeg kjenner godt til det ja. Konseptet er å varme opp rørledninger på havbunnen ved å sende strøm gjennom selve røret. Man varmer de opp for å unngå blant annet voksdannelse/hydrat-dannelse i rørene det går hydrokarboner i. I dag løses dette oftest ved å sende kjemikalier sammen med hydrokarbonene, men det er dyrt og krever både injisering og separering. Det er ca 20-30 anlegg i verden med "Direct Electric Heating" (DEH, ofte bare kalt flowline heating), og pr i dag så kjøres det ut spenning uten frekvensomforming. Skaleringen blir trolig bedre med frekvensomforming, men det er en veldig kompleks problemstilling knyttet til dette: Man sender strøm rett i sjø, og det er dermed vanskelig å oppdage feil. En kortslutning som sveiser hull i røret vil være katastrofal. Problemet er å oppdage at det har skjedd en kortslutning siden du allerede opererer et jordsluttet anlegg. (hint: man analyserer strømmen og induktiviteten i detalj for å danne et slags definisjonsområde hvor man antar det har skjedd en feil). Mye godt arbeid til en bachelor iallefall Dette høres ganske interessant ut. Men jeg er ikke helt med på hva du mener når du sier at skaleringen trolig bedres ved bruk av frekvensomformer. Kunne du utdypet dette litt også? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Man kan ikke bare peise på strømmen på rørledningen. Den må varmes gradvis opp. Dette er stål, og man vil ikke at det skal slå seg etc. I dag bruker man trinnede trafoer som har 5-10-20 utgangstrinn som endrer utgangsspenningen. En frekvensomformer gir derimot trinnløs skalering. En annen fordel er at man slipper fasekompensering etc. Rørlinjen er jo en énfaselast, og supply er alltid trefase. Det gir fort en skjevlast på 5-15 MW, noe som kan kompenseres ved å koble en svær induktans og kapasitans på en finurlig måte for å balansere strømtrekket til alle tre fasene. Samtidig er røret voldsomt induktivt, og det må også kompenseres (med enda et lass kondensatorer). Alt dette slipper man med frekvensomformere. Men de må være høyspente og kunne levere utrolig mye effekt. Det er ikke mange aktører i dag som har omformere som kan brukes til dette. 1 Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 13. april 2014 Forfatter Del Skrevet 13. april 2014 Man kan ikke bare peise på strømmen på rørledningen. Den må varmes gradvis opp. Dette er stål, og man vil ikke at det skal slå seg etc. I dag bruker man trinnede trafoer som har 5-10-20 utgangstrinn som endrer utgangsspenningen. En frekvensomformer gir derimot trinnløs skalering. En annen fordel er at man slipper fasekompensering etc. Rørlinjen er jo en énfaselast, og supply er alltid trefase. Det gir fort en skjevlast på 5-15 MW, noe som kan kompenseres ved å koble en svær induktans og kapasitans på en finurlig måte for å balansere strømtrekket til alle tre fasene. Samtidig er røret voldsomt induktivt, og det må også kompenseres (med enda et lass kondensatorer). Alt dette slipper man med frekvensomformere. Men de må være høyspente og kunne levere utrolig mye effekt. Det er ikke mange aktører i dag som har omformere som kan brukes til dette. Ok, da skjønner jeg. Syntes dette virket som en interessant problemstilling, og ettersom dette da tilsynelatende er et område med forbedringspotensiale, så ser jeg stor verdi i å kunne skrive oppgave om det. Dette skal jeg virkelig ta til vurdering. Mange takk for godt tips! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå