Gå til innhold

Installere Playstation 3 CD-Driver i PC

Anbefalte innlegg

Hallo, hallo!

Jeg har aldri vært en stor fan av PS3, men det er noen fete exclusives som f.eks The Last Of Us jeg gjerne skulle ha spilt.

Da kom jeg med ideen om å installere CD-spilleren til PS3 i en stasjonær PC. Hvordan skal det gjennomføres og hvor skal det kjøpes?

Jeg har lest rundtom på nettet og det er mulig å gjøre dette, men det har ikke vært noen "step-for-step" tutorials.

Endret av Jimbo8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CD-spilleren?

PS3 har en helt standard Blu-ray spiller, som du finner i hopetall for normal PC. Men selve PS3 spillene er vel kodet på en litt annen måte enn andre vil jeg tro, slik at det ikke er mulig å lese av på PC uten rett program. Samme med Nintendo Wii U, den har også BD spiller, men spillene er kodet slik at de kun funker med riktig dekoder.

Lenke til kommentar

CD-spilleren?

PS3 har en helt standard Blu-ray spiller, som du finner i hopetall for normal PC. Men selve PS3 spillene er vel kodet på en litt annen måte enn andre vil jeg tro, slik at det ikke er mulig å lese av på PC uten rett program. Samme med Nintendo Wii U, den har også BD spiller, men spillene er kodet slik at de kun funker med riktig dekoder.

Beklager, var det jeg mente, formulerte meg litt dårlig.

Jeg har allerede Blu-ray spiller, men det var det å kunne kjøre PS3-spill rett på PC'en. Hva trengs for å gjennomføre noe slikt?

Lenke til kommentar

Blu-Ray-spilleren er vel bare en standard SATA-enhet, så det er ikke noe vanskelig å få til.

Det er dog stor forskjell på data og kode. Dataene på en bluray kan leses av alt som kan lese en bluray. Kode som ligger i dataene kan kun kjøres på en prosessor som støtter denne koden.

Lenke til kommentar

Helt sikker?

Om du leser her:

http://www.ps3news.com/PS3-Hacks/ps3-blu-ray-drive-connected-and-recognized-as-reader-in-a-pc/

så er det fullt mulig.

Bluray spilleren har absolutt ingenting med hvordan PS3'en leser spill, Det er all den andre innmaten du må bruke, og da kan du like så godt bare kjøpe en PS3, du finner sikkert noen brukt på finn.no viss du ikke har så mye penger.

Lenke til kommentar

Ja, det er fullt mulig å bruke drevet i en PS3 til montering i en stasjonær PC, men som flere har vært inne på, så er prosessoren fra PS3 bygget med en helt annen arkitektur (POWER-PC) enn en vanlig PC som kjører 32/64-bit (X86/AMD64-aarkitektur). Derfor må man emulere PS3, og der møter man et nytt problem. Det å emulere alle prosesser som skjer på en PS3 blir for krevende til at det er økoniomisk forsvarlig/i praksis umulig.

CELL-prosessoren er 8-kjernet (hvor bare 7 kjerner blir brukt) på 3,2 GHz, så PS3 er egentlig en ganske potent sak. Det vil si at man trenger minst en 8-kjernet prosessor, med nok kraft til å emulere POWER-PC, og da sliter man siden det ikke finnes på markedet per dags dato.

Ergo, du kan nok bare gi opp tanken om å emulere PS3 enn så lenge.

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...