Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen fryser til tilfeldige tidspunkter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg har hatt en teori om at det kan være nettverkskortet (trådløst D-LINK DWA-556) som har vært problemet. Det er vel en slim chance at det faktisk stemmer.

 

Siden jeg nylig har fått ny ruter hjemme med 5 GHz radio på, tenkte jeg at jeg kunne prøve å bytte. Så nå har jeg byttet trådløst kort i maskinen (ASUS PCE-N53) og så får vi se hvordan det går.

 

Om maskinen ikke låser seg på en ukes tid, vil jeg føle meg litt tryggere på at problemet er løst.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Rart at det skulle være dlink kortet , men når jeg tenker over det har jeg vært borti et lignende problem med et Dlink N kort.

Ga det til en venn av meg (Simen1) som kunne bruke det uten problemer så det var trolig kombinasjonen kort + hk her.

På pnp kort blir i/o og interrupt ressurser utvelgt basert på hovedkortets tabeller i bios og plassering.

Og dette vil jo variere fra hovedkort -> hovedkort og tildels også operativsystem installasjonen.

Er ikke nødvendigvis feil på kortet men man har kanskje fått en litt mindre bra interrupt deling med noe annet device , kontra i et annet system.

Lenke til kommentar

Joda syar , det er ikke noe tvil om at det kan være noe alle den kjente IRQ no less or equal , eller lignende konflikt , men sånt er jo tross alt ikke lenger "vanlig" i moderne datamaskiner. I Dos / Windows 95 tiden var det mer normalt med sånne feil.

 

Husker jeg prøvde manuelt å endre verdiene (husker ikke helt i farta hva det var som ikke fungerte) men det ordnet seg aldri på hovedkortet jeg hadde ( Gigabyte ).

Lenke til kommentar

Ikke lenger vanlig ?

På en Windows 7/8.

Kjør start - run - msinfo32

og studer hardware resources - conflicts/sharing , i/o resources og IRQ.

På IRQ vil du se at alle fysiske kort bruker faste ikke virtuelle interrupts 0-23.

 

Bare fordi at ting er mere automatisert betyr ikke at det ikke eksisterer.

 

Mappingen/bruk er kodet inn i hovedkortets acpi/slic tabell embeddet i bios.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Kontroller at alle CPU komponenter (inkludert GPU) ikke overopphetes og at kjøleelementene er fri for hybelkaniner og lignende støv/drit som kan hindre kjølingen.

Lenke til kommentar

Ikke lenger vanlig ?

På en Windows 7/8.

Kjør start - run - msinfo32

og studer hardware resources - conflicts/sharing , i/o resources og IRQ.

På IRQ vil du se at alle fysiske kort bruker faste ikke virtuelle interrupts 0-23.

 

Bare fordi at ting er mere automatisert betyr ikke at det ikke eksisterer.

 

Mappingen/bruk er kodet inn i hovedkortets acpi/slic tabell embeddet i bios.

 

Er ikke uenig med deg at dette nå blir tatt hånd om i bakgrunnen og at det kan være konflikter som "er der", men det jeg mente var at det ikke lenger er så "vanlig" at maskinen krasjer fullstendig pga en IRQ eller lignende konflikt da nyere os for det meste er flink til å ordne opp i dette selv.

 

Det er jo også derfor at når man først får et problem med en datakomponent at man (jeg i alle fall) ikke feilsøker dette til å begynne med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...