Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen fryser til tilfeldige tidspunkter


Anbefalte innlegg

Aner ikke hvorfor. Tenkte først det var relatert til hvilke programmer jeg hadde oppe eller hva jeg holdt på med, men det virker ikke som om det er tilfellet.

 

Etter å ha lest en annen tråd på nett i går kveld, kom jeg på at jeg skulle kjøre memtest86 i dag.

 

Har kjørt testen to ganger nå siste kvarteret, og det virker som om testen stopper etter kort tid. Tastaturet gir ingen respons (tilkoblet via USB, så CTRL+ALT+DEL funker ikke) og timeren på testen går ikke videre. Maskinen må resettes for å boote på nytt.

 

Kan man lese noe utav de to skjermbildene her?

 

post-38764-0-21163500-1397382077_thumb.jpg

 

 

post-38764-0-13331000-1397382082_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis memtest86 stopper så kan du jo forsøke å ta ut alle brikker utenom 1 og kjøre på nytt.

Hvis testen kjører ferdig da setter du inn en og en brikke og tester på nytt.

Du kan også teste brikkene i forskjellige slot's, så du kan ende opp med å teste veldig mange ganger .. Excel-ark vil hjelpe deg å holde styr på det :)

Jeg holdt på sånn en gang, og fant da ut at en av de fire brikkene mine ikke ville fungere i den ene slot'en.

Lenke til kommentar

Jeg har to 8GB moduler i maskinen. Flytta modul A fra slot 1 til slot 4 og modul B fra slot 3 til slot 2. Kjørte testen på nytt, og den stoppet igjen etter 3:44.

 

Skal gjøre som du sier, Kyrre - ta ut én av modulene og prøve igjen.

 

Kan det være CPUen som er ustabil? Kan man lese det utav memtest86+ programvaren?

Lenke til kommentar

Modul B i slot 2 alene, så stopper testen etter 4:03.

 

Prøver nå med modul A i slot 2 alene...

 

 

...og da frøs den etter 3:20.

 

 

 

Da må jeg finne frem noen andre moduler, men tviler da på at det er de som er problemet. Lukter CPU eller hovedkort, gjør det ikke?

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Nei, overklokker ikke noe. Kjører alt på default.

 

Har et sett til med moduler (som normalt sett står i min HTPC), og her har testen nå passert 16 minutter og er ferdig med første pass. Uten feil eller lås.

 

Da begynner jeg å tro det faktisk er minnemodulene som er ustabile, selv om det er et utenkelig scenario. Må nesten teste de i HTPCen istedenfor. Håper de låser seg der også, for da vet jeg jo hva som er galt.

Lenke til kommentar

Rart hvis begge brikkene tar kvelden samtidig. Åssen brikker er det? Det hadde vært gøy å sett om de fungerte hvis du manuelt økte spenningen litt. Jeg kjører vel på 1,65V hvis jeg ikke husker helt feil. (Men du må jo selvsagt sjekke hva dine brikker tåler).

 

Edit: Har du hatt noe strømblink/tordenvær eller noe kanskje, som har tatt rotta på de samtidig. Uansett er jo ikke ram det dyreste å få ødelagt heldigvis :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det er et sett med Corsair Vengeance LP 16GB 12800. De er det vel livstidsgaranti på... Og nei, har ikke hatt noen plutselige strømblink eller tordenvær. HTPCen min har stått på samme strømnett enda lengre enn hovedpcen min, og de kjører også Corsair Vengeance LP.

Lenke til kommentar

...men, skal ikke modulene faktisk støtte XMP?

 

edit: På HTPCen var faktisk XMP ikke påslått.

 

 

Har nå testet mine 8GB moduler i min HTPC. Testen går i lås på omtrent samme sted - etter 4:03. Jeg konkluderer med at det er RAMen som er kilden til at maskinen min fryser. Er det noen som er uenig?

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Jeg har 4 minnemoduler. 2 stk 8GB (moduler A og B) og 2 stk 4GB (moduler C og D) Corsair Vengeance LP. De på 8GB er CL10 1600 og de på 4GB er CL9 1600.

 

Jeg har to hovedkort. Ett MSI Z77MA-G45 og ett MSI H77MA-G43. Begge er socket 1155. Det første har en 3770k CPU og det andre har en i3 3225 CPU.

 

Z77MA-G45 hovedkortet har oppdatert BIOS i dag.

 

Hvis jeg kjører modul A eller B alene eller i par, i hvilket som helst hovedkort, fryser det uansett innen 4 minutter.

 

Hvis jeg kjører modul C eller D, alene, i hvilket som helst hovedkort, fungerer det helt fint. Hvis jeg kjører de i par, fryser det uansett innen 4 minutter.

 

 

Jeg er desverre ikke hverken klokere eller nærmere en løsning. :(

Lenke til kommentar

C & D alene virker bra men ikke i par. Tyder på de ikke er matched.

A & B alene virker bra men ikke i par. Tyder på de ikke er matched heller.

 

Corsair og andre bytter chip binning fra tid til annen. Corsair har vært værst her.

F.eks A kan ha chips fra samsung og B fra elpida.Da funker det mange ganger dårlig i sammen da underliggende timings egenskaper er "for forskjellige" for cpuens memory controller.

 

Blande to slike "sett" i tillegg er å be om trøbbel.

 

Skriv ned serie nummer på samtlige og spør i en post/tråd på memorydelen av ramguy forumet til corsair.

 

Er de parvis "matched" har jeg ikke noe klokt å tilføye.

 

 

Memtest som bare stopper uten at det produseres errors er mistenkelig.

Virker nesten som det er skjermkort/display system eller CPU som dør , noe annet enn RAM.

Lenke til kommentar

Bare for moro skyld tok jeg med meg USB-pinnen med memtest86+ på til jobben 10 minutter unna. Her har jeg tilgang til datalab og flere maskiner om jeg trenger det.

 

Jeg kjørte en test på min egen arbeidsstasjon, en HP med i5 og 8GB Hynix over to moduler. Testen stoppet etter 1:57.

 

Dette er en arbeidsstasjon som er i daglig bruk, og faktisk kjører noe av de samme programvarene jeg bruker hjemme. Denne maskinen har jeg ikke hatt NOE problem med - ingen frys eller noenting.

 

...programvaren er verdiløs, hvis den ikke fungerer. Men klart, jeg skjønner det må være meg det er noe rart med.

 

 

 

C & D alene virker bra men ikke i par. Tyder på de ikke er matched.
A & B alene virker bra men ikke i par. Tyder på de ikke er matched heller.

Corsair og andre bytter chip binning fra tid til annen. Corsair har vært værst her.
F.eks A kan ha chips fra samsung og B fra elpida.Da funker det mange ganger dårlig i sammen da underliggende timings egenskaper er "for forskjellige" for cpuens memory controller.

Blande to slike "sett" i tillegg er å be om trøbbel.

Skriv ned serie nummer på samtlige og spør i en post/tråd på memorydelen av ramguy forumet til corsair.

Er de parvis "matched" har jeg ikke noe klokt å tilføye.


Memtest som bare stopper uten at det produseres errors er mistenkelig.
Virker nesten som det er skjermkort/display system eller CPU som dør , noe annet enn RAM.

 

Modulene A og B fryser uansett hvilken maskin jeg kjører de på. Alene eller i par.

Lenke til kommentar

Det er også to utgaver av memtest. Det var noe krøll med brikkesett støtte en stund tilbake.

Men jeg har aldri sett det bare stopper slik som hos deg.

 

Det er to andre alternativer:

HCI og Microsofts memory diagnostics. Microsoft sin er faktisk så bra at den har cachet memory feil der andre har sviktet.

Lenke til kommentar

Det som er dritt er at når jeg bruker maskinen, er det ikke blåskjerm heller. Maskinen bare fryser. Jeg får ingen indikasjoner på hvorfor og jeg klarer ikke finne noe i systemlogger som peker på hva som kan være galt. Hadde jeg enda fått en blåskjerm, kunne jeg feilsøkt feilkoden.

Lenke til kommentar

Kanskje det er som jeg sa : at det bare er skjermbildet som "fryser".

 

Sett på en cmd batch med ping 127.0.0.1 loop log > appending fil med timestamp.

Etter at det "fryser" neste gang . La det stå urørt en stund. Etter svenske knapp eller nhva du gjør sjekk ping log filen om den har fortsatt etter "frysen".

Lenke til kommentar

Jeg tror det er hele maskinen som fryser. Jeg mister kontakt med de jeg har på Skype, og eventuelle spill jeg har gående blir jeg disconnected fra. Passer dårlig når man spiller Diablo 3 Hardcore. :S

 

Skal prøve å kjøre Microsoft sin i natt, så får vi se hva den sier til i morgen.

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...