Magnar Bruvik Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Jeg har et Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG HSM for Nikon. Kamera jeg benytter er et Nikon D600 (FX). Jeg opplever til stadighet at autofocus ikke fungerer.Har ikke dette problemet med noen av mine andre objektiver. Når utløseren trykkes halvt ned hører jeg at kamera prøver å focusere, men ingenting skjer. Hva er dette??? Magnar Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Jeg har det samme objektivet, og det skjer med mange andre objektiver også, grunnene kan være forskjellig: man har overskredet "nærgrensen", det er for mye i omivelsen som forstyrrer. Problemet kan løses på flere måter: endre avstand, fokusere på noe enklere ved siden av, og flytte fokuset til rett sted etterpå - ofte lurer jeg objektivet ved å fokusere manuelt håndholdt først, og så skifte over til Autofokus når jeg har funnet fokuset sånn ca manuelt......altså "trikse" litt Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Husk at objektivet har en bryter for å begrense fokusområdet, den må være stilt sånn at objektivet leter i det området du vil ha fokus i. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 (endret) Anbefaler og bruke kun 1 fokuspunkt og peke det på det punktet du vil ha i fokus. Når du setter objektivet på f/2.8 har du en meget kort avstand som er i fokus, holder du ikke kameraet 100% stille vil fokuset jobbe ekstra mye. Endret 13. april 2014 av Nautica Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Hadde slikt problem selv med ett annet objektiv, problemet var løse skruer slik at noen av linsene i objektivet var ute av posisjon. Lenke til kommentar
Magnar Bruvik Skrevet 14. april 2014 Forfatter Del Skrevet 14. april 2014 Tusen takk folkens! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå