Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Unge med et alkoholproblem


Aristos

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker å komme i kontakt med unge mennesker (tenker hovedsaklig fra 30 år og nedover, men er så absolutt ingen "krise" om du er eldre!) som tror/vet de har et alkoholproblem.

Er også svært åpen for å prate med unge som har vært/er nær ved å utvikle et problem, eller de som har kommet seg ut av avhengigheten (uansett hvor "langt de var på vei".).

Jeg har lenge tenkt på hvor lite fokus det er på unges alkoholproblem, det er rett og slett ikke noe som blir pratet om. Det har kommet frem i media at blant annet legevakten i Oslo slår alarm om et økende problem, men vi hører allikevel svært lite om temaet.
(kilde til legevakten i Oslo: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Legevakten-slar-alarm-om-unge-alkoholikere-6729232.html#.U0nwzPl_vF5 )

Derfor har jeg endelig bestemt meg for å skrive en artikkel om emnet (har en skribentjobb for et lite magasin i Bergen), og vil derfor komme i kontakt med unge som ønsker å fortelle sin historie - eller kun dele noen detaljer. Jeg er ute etter å finne fellestrekk i like stor grad som å presentere konkrete historier. Alt blir selvfølgelig totalt anonymt, og personen velger selv hvor mye han vil fortelle/skal komme frem i historien.

Studietider, fadderuker, sydenturer, festivaler, konserter, "kosekvelder" og generelt sosiale arrangementer har ofte et høyt innhold av alkohol. Mange føler det er lett å falle utfor om de velger bort drikkingen,- og flere kjenner et snikende sug etter flere dager med alkohol. Og dette er jo virkelig ikke rart; hvordan skal kroppen vite forskjell på om du er en godt voksen person som øker alkoholforbruket over tid, til det blir et problem, og unge studenter som drikker hver dag på sydenturen og gjerne fortsetter når fadderuken starter til høsten?

Mange føler også de må drikke for å kunne slappe av i en hektisk hverdag, om det er eksamener, høyt karakterpress på studiet eller rett og slett for å ta pauser fra de forskjellige forventningene unge ofte opplever i dag. Alle historier er viktige!


Dette må bli satt lys på, fakta må frem og vi må begynne å kunne prate om dette.

Ønsker du å ta kontakt med meg, så send meg gjerne en personlig melding - så tar vi det derfra!

Endret av Aristos
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde et alkoholproblem i 2007, men klarte heldigvis å kutte ned og etter hvert ut, men en periode kom jeg meg ikke ut av senga før jeg hadde tatt en shot vodka, øl til frokost, vin til lunch (da jeg studerte), mer vin og øl til middag og utover ettermiddagen og kvelden, og en nightcap før jeg la meg. Hver dag. Skulle jeg ut med medstudenter gikk det med enda mer. Jeg visste jeg hadde et problem da jeg ikke kom meg ut av senga uten å drikke. Flere ganger skulket jeg skolen for å gå rett på en kafé som åpnet klokken ni og begynte ølserveringen samtidig. Så satt jeg der til de begynte å servere sprit klokken ett, drakk til stamutestedet mitt åpnet (17:00), gikk dit og ble møtt nesten med stamdrinken i døra (de så meg komme inn og hadde en cuba libre klar innen jeg nådde bardisken), og der ble jeg sittende til jeg følte det var på tide å dra hjem for å lage middag (en boks bønner, det billigste jeg fant for å få råd til å drikke og røyke mer).

 

I ettertid har jeg innsett at jeg hadde et alkoholproblem, ved at jeg ikke klarte å slutte, og følte meg dårlig hver gang jeg prøvde å gå bort fra rutinene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde et alkoholproblem i 2007, men klarte heldigvis å kutte ned og etter hvert ut, men en periode kom jeg meg ikke ut av senga før jeg hadde tatt en shot vodka, øl til frokost, vin til lunch (da jeg studerte), mer vin og øl til middag og utover ettermiddagen og kvelden, og en nightcap før jeg la meg. Hver dag. Skulle jeg ut med medstudenter gikk det med enda mer. Jeg visste jeg hadde et problem da jeg ikke kom meg ut av senga uten å drikke. Flere ganger skulket jeg skolen for å gå rett på en kafé som åpnet klokken ni og begynte ølserveringen samtidig. Så satt jeg der til de begynte å servere sprit klokken ett, drakk til stamutestedet mitt åpnet (17:00), gikk dit og ble møtt nesten med stamdrinken i døra (de så meg komme inn og hadde en cuba libre klar innen jeg nådde bardisken), og der ble jeg sittende til jeg følte det var på tide å dra hjem for å lage middag (en boks bønner, det billigste jeg fant for å få råd til å drikke og røyke mer).

 

I ettertid har jeg innsett at jeg hadde et alkoholproblem, ved at jeg ikke klarte å slutte, og følte meg dårlig hver gang jeg prøvde å gå bort fra rutinene.

Ouch, ganske tung situasjon det der. Men fantastisk bra å høre at du fikk kontroll. Håper utdanningen og senere jobb ordnet seg for deg. Trist at alkohol nå nødvendigvis må være negativt for deg, men du har tydeligvis tatt ett godt valg utifra det du skriver.
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg ønsker å komme i kontakt med unge mennesker (tenker hovedsaklig fra 30 år og nedover, men er så absolutt ingen "krise" om du er eldre!) som tror/vet de har et alkoholproblem.

 

Er også svært åpen for å prate med unge som har vært/er nær ved å utvikle et problem, eller de som har kommet seg ut av avhengigheten (uansett hvor "langt de var på vei".).

 

Om det er noen som ønsker å ta kontakt, send meg gjerne en personlig melding!

Kan være greit å oppgi hvorfor

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Jeg ønsker å komme i kontakt med unge mennesker (tenker hovedsaklig fra 30 år og nedover, men er så absolutt ingen "krise" om du er eldre!) som tror/vet de har et alkoholproblem.

 

Er også svært åpen for å prate med unge som har vært/er nær ved å utvikle et problem, eller de som har kommet seg ut av avhengigheten (uansett hvor "langt de var på vei".).

 

Om det er noen som ønsker å ta kontakt, send meg gjerne en personlig melding!

Kan være greit å oppgi hvorfor

 

 

Det har du helt rett i, takk! Hovedinnlegget er redigert.

Lenke til kommentar

 

 

Hei!

 

Jeg ønsker å komme i kontakt med unge mennesker (tenker hovedsaklig fra 30 år og nedover, men er så absolutt ingen "krise" om du er eldre!) som tror/vet de har et alkoholproblem.

 

Er også svært åpen for å prate med unge som har vært/er nær ved å utvikle et problem, eller de som har kommet seg ut av avhengigheten (uansett hvor "langt de var på vei".).

 

Om det er noen som ønsker å ta kontakt, send meg gjerne en personlig melding!

Kan være greit å oppgi hvorfor

 

 

Det har du helt rett i, takk! Hovedinnlegget er redigert.

 

Leste hovedinnlegget igjen nå, veldig viktig tema du tar opp her. Lykke til!

Lenke til kommentar

 

 

 

Hei!

Jeg ønsker å komme i kontakt med unge mennesker (tenker hovedsaklig fra 30 år og nedover, men er så absolutt ingen "krise" om du er eldre!) som tror/vet de har et alkoholproblem.

Er også svært åpen for å prate med unge som har vært/er nær ved å utvikle et problem, eller de som har kommet seg ut av avhengigheten (uansett hvor "langt de var på vei".).

Om det er noen som ønsker å ta kontakt, send meg gjerne en personlig melding!

 

Kan være greit å oppgi hvorfor

Det har du helt rett i, takk! Hovedinnlegget er redigert.

Leste hovedinnlegget igjen nå, veldig viktig tema du tar opp her. Lykke til!

Takk! Jeg setter pris på all hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...