Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gir mer mening enn de fleste dikt jeg har lest. Liker ikke dikt så mye. Virker som en beskrivelse av hva som skjer når en tar den andre for gitt og gode følelser glir over til forakt.

Men hvordan vil du tolke dette diktet? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

For meg så virker det til at diktet handler om en person som elsker en person veldig høyt.

Veldig fint dikt, det skal skribenten (om det er TS) ha!

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Gir mer mening enn de fleste dikt jeg har lest. Liker ikke dikt så mye. Virker som en beskrivelse av hva som skjer når en tar den andre for gitt og gode følelser glir over til forakt.

Linje 1 og 2: Muligens dele sorger og gleder hvor natt er sorg og dag glede

3 og 4: Overgang fra beundring og kilde til glede til noe som irriterer (lav sol lyser ikke opp og kan av og til irritere øynene og være til hinder. Det som er lavt, er noe vi ser ned på og forakter. Lav sol kan også skinne mye svakere. Lav sol kan også være slutten på noe. Navnet betyr "Gave fra Gud", så diktet kan vel leses som en påminnelse om at vi må sette pris på andre mennesker som en gave.

5 og 6: Tolker det som kontroll og ydmykelse og herskesyke

resten: Fremdeles herskesyke. "min kjære" virker nesten ironisk eller sarkastisk når en ser konteksten ovenfor.

Jeg tenker på menn som behandler damene sine dårlig og med forakt, men de er villige til å utøve vold dersom noen rører ved tingen deres, altså dama. Kanskje er det en trussel i de siste linjene, et mulig partnerdrap eller en som tenker på å skvette syre i ansiktet på kona (det trenger vel ikke være en kone, men det er det jeg tenker på).

"Familiarity breeds contempt" er vel et uttrykk på engelsk som jeg får assosiasjoner til.

Syner du jeg overtolker voldsomt?

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Linje 1 og 2: Muligens dele sorger og gleder hvor natt er sorg og dag glede

3 og 4: Overgang fra beundring og kilde til glede til noe som irriterer (lav sol lyser ikke opp og kan av og til irritere øynene og være til hinder. Det som er lavt, er noe vi ser ned på og forakter. Lav sol kan også skinne mye svakere. Lav sol kan også være slutten på noe. Navnet betyr "Gave fra Gud", så diktet kan vel leses som en påminnelse om at vi må sette pris på andre mennesker som en gave.

5 og 6: Tolker det som kontroll og ydmykelse og herskesyke

resten: Fremdeles herskesyke. "min kjære" virker nesten ironisk eller sarkastisk når en ser konteksten ovenfor.

Jeg tenker på menn som behandler damene sine dårlig og med forakt, men de er villige til å utøve vold dersom noen rører ved tingen deres, altså dama. Kanskje er det en trussel i de siste linjene, et mulig partnerdrap eller en som tenker på å skvette syre i ansiktet på kona (det trenger vel ikke være en kone, men det er det jeg tenker på).

"Familiarity breeds contempt" er vel et uttrykk på engelsk som jeg får assosiasjoner til.

Syner du jeg overtolker voldsomt?

Det er litt overtolking på starten ;)

Planen er at diktet skal være en del av ei novelle. Der Mathea er ei jente, som blir undertrykt av en psykopat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...