Magnusha Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Hei! Kom hjem til påske og fant ut at serveren min ikke ville opp å kjøre igjen. Har noen gamle deler som er satt sammen, men har fungert fint frem til nå. Når jeg vipper over bryteren til strømforsyningen så går viftene rundt en halv runde før det ikke skjer noe. Deretter blinker bare lyset foran på kabinettet. Har dratt ut alle komponenter jeg ikke trenger for å se om den starter da, det gjorde den ikke (samme problem). Trodde først at PSUen var gått, men tok en jump start av denne og denne startet opp. Ser det ut som om hovedkortet mitt er dødt? Er et MSI K9N Neo V3 kort. Noen som har noen andre råd? Severen kjørte RAID1 på Ubuntu, hvordan blir det å putte diskene inn i en annen hardware? Hvis jeg bytter CPU, hovedkort og RAM vil jeg fortsatt kunne kjøre RAID1 diskene mine? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Det kan være PSU. At en jumpstart fungerer sier bare at det er litt liv i PSU, men det er ikke nok til å si at den er i orden. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Mulig kortslutning. Ta ut hovedkortet, snu det litt rundt for å se om det ligger noe rusk gjemt der, og prøv å KUN starte med PSU og hovedkort. Selv en halvdefekt PSU bør klare dette, og så er det bare å sette på en komponent etter en. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Selv om du prøvde jumpstart på PSU'en, betyr ikke dette at den er i orden. Jeg hadde en PSU (Antec 1000W) som døde, men kunne jumpstarte den uten problemer. Men hvis jeg trykte på start knappen på kabinettet, skjedde det samme som du sier. Vifter, lys etc startet et halvt sekund, så slo den seg av og det samme skjedde igjen. Byttet PSU til en Corsair AX 1200i, og PC funker konge igjen. Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 13. april 2014 Forfatter Del Skrevet 13. april 2014 (endret) Mulig kortslutning. Ta ut hovedkortet, snu det litt rundt for å se om det ligger noe rusk gjemt der, og prøv å KUN starte med PSU og hovedkort. Selv en halvdefekt PSU bør klare dette, og så er det bare å sette på en komponent etter en. Tok ut hovedkortet, så ingen visuelle tegn til kortsluttning (vet ikke alle syntes). Men hjalp ikke å ta det opp. Selv om du prøvde jumpstart på PSU'en, betyr ikke dette at den er i orden. Jeg hadde en PSU (Antec 1000W) som døde, men kunne jumpstarte den uten problemer. Men hvis jeg trykte på start knappen på kabinettet, skjedde det samme som du sier. Vifter, lys etc startet et halvt sekund, så slo den seg av og det samme skjedde igjen. Byttet PSU til en Corsair AX 1200i, og PC funker konge igjen. Har forsøkt kun hovedkort og PSU nå. Ingenting skjer. Jeg hadde på autooppstart hvis strømbrudd, så jeg får aldri trykket på på-bryteren før vifta begynner å gå en halv runde rundt. Vipper over bryteren bak på PSUen. Hvis jeg vipper den tilbake til til 0 så lyser fortsatt powerlyset til kabinettet, før det kommer en svak pipelyd som blir høyere og høyere helt til lystet går av og alt blir stille (sikkert en kondensator som lader seg ut? Men burde denne lage lyd?). Vet ikke om dette er normal lyd? Uansett, den vil ikke starte med kun hovedkort+CPU og PSU. Har ikke noen andre komponenter/PSUer som jeg kan få testet ut hva som er feil, men høres dette ut som en PSU feil eller et defekt hovedkort? Endret 13. april 2014 av Magnusha Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Er vel ingen som kan si med sikkerhet. PSU er noe som ofte går i stykker. HK mer sjelden. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Som hårek sier så er nok psu død? Har opplevd en gang at hovedkortet var problemet og det var i 1998? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 (endret) Msi k9n neo er rimelig gammelt da. Husker jeg moddet bioser til disse msi kortene for lenge siden. Så at hovedkortet har tatt kvelden er jo sånn sett "sannsynlig" . Og det er et MSI kort fra tiden de spydde ut endel dårlige hk produkter, og i tillegg er det et V for value kort - altså ikke av de mest påkostede i design/komponentvalg. Se etter bulende kondensatorer. Endret 13. april 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 (endret) Jeg velger å gå middelveien og si at det er fullt mulig både PSU og Hovedkortet kan være feil. Det er ikke alt for mye mer du kan få gjort uten å teste med noe annet utstyr.Dog, om PSUen er like gammel som hovedkortet, så ville jeg vurdert å byttet begge. Hvorfor begge? Vel, å bytte bare hovedkortet er noe risikabelt, for en ødelagt PSU kan faktisk ødelegge det nye hovedkortet også. Å prøve å bytte bare PSU kan funke, da det gamle hovedkortet har mindre mulighet til å ødelegge en PSU enn omvendt. Bare forsikre deg at PSUen du kjøper har flere rails, samt OCP eller OPP (Over Current Protection og Over Power Protection), gjerne en med litt kvalitet, så slipper du at hovedkortet går opp i fyr og flamme. (om det viser seg at det er en kortslutning/svakhet på hovedkortet) Endret 14. april 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 15. april 2014 Forfatter Del Skrevet 15. april 2014 Fikk en gammel PSU av en kompis, den hadde bare 20 pin pinout mens HK hadde 24 pin, men det fungerte. Pcen boota opp så da var det PSUen som var gåen. Men har det noe å si om jeg kjører 20 pin på et 24 pinout HK? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Du bør nok ha en PSU med 24-pin for at alt skal funke som det skal. Det er alltid en grunn til at HK har 24-pin ATX kontakt. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Det har antagelig ikke stort å si. De ekstra pinnene er for å fordele strømmen over flere pinner, fordi man forventer at effektbehovet kan øke med ny teknologi. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Så lenge skjermkortet har en egen strømtilkobling, så er det i grunn ikke spesielt problematisk. Er det et skjermkort som henter all strøm fra hovedkortet, så KAN det bli litt tynt med kun ATX20-pin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå