dengladepotet Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Som tittelen sier så har jeg ingen peiling på audio(hva som er bra og hva som ikke er), og ei heller hvilket lydløsning jeg burde se på i det hele tatt. Jeg er student med studentlommebok(lite penger) men har lyst på litt bedre lyd enn det mitt 2.1 Logitech system til 295kr klarer å formidle. Jeg skal straks flytte ut i hybel/kollektiv og vil gjerne ha en løsning som funker for alt egentlig. Basicly så vil jeg ha noe som kan brukes til å spille musikk på fester, kobles til pcen/konsoll for spill og festes til tven for film (er ikke dønn viktig at det er souround, må bare unslippe den fele flatskjermlyden) helst så billig som mulig, men kan investere opp til 4000 hvis lyden/volumet er så bra at jeg kan ha det frem til jeg en vakker dag skal kjøpe et hus eller noe. Finnes det noe som passer det jeg søker eller er jeg helt på bærtur? takker for all hjelp mvh potet. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 HiFi har jeg liten greie på, men Cervin Vega XLS-6 og en NAD C316BEE ser da ut som en god match. Mange som liker lyden av CV, spesielt til fester. Jeg er med andre ord ikke imponert, men så bruker jeg Electro Voice ZX1-90, som er en PA-høyttaler, så jeg har vel egentlig ingenting å si! Finn nærmeste HiFi-klubb og hør med dem om du kan testhøre det oppsettet. (er 294,- over din prisklasse) Lenke til kommentar
dengladepotet Skrevet 20. april 2014 Forfatter Del Skrevet 20. april 2014 jah de så jo ikke så værst ut hvordan er det med bass og slikt siden det ikke er en separat subwoofer? og av nyskjerrighet, hva er et PA anlegg? takker for hjelp Lenke til kommentar
dbass Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 Tjaa, det står nå at det spiller ned til 58Hz (-3dB), men detter fort etter det (50Hz@-10dB), og så er det da bare 6-tommere. Er det disse du har?http://www.logitech.com/no-no/product/ls21-stereo-speaker-system?crid=47 Står at subwoffer er på 4 watt og topp på 1,5 watt hver, tror du vil merke stor forbedring med XLS-6 da. PA står for Public Adress og er hovedsakelig beregnet for å dekke et visst område med lyd. I motsetning til HiFi, som står for High Fidelity og er laget for å gjengi "penest" lyd, er PA beregnet for å dekke store områder. Lydmessig er ting veldig smak og behag. For hvermansen er kanskje KOSS Porta Pro mye bedre enn et dyrere headset da KOSS er billig, og spiller mye bass og diskant, og dette ser ut til å ha vært på trenden en stund. Personlig liker jeg ikke lyden fra dome-diskanter, og foretrekker heller horndiskant av høy kvalitet. Det kommer også veldig an på hva man skal bruke utstyret til. Jeg spiller en del bass og syns det er veldig greit å kunne plugge bassgitaren rett i anlegget uten å risikere skader grunnet ingen limiter. Jeg er også en del på farta med lydutstyret mitt og da passer det perfekt for meg, da det er lite og kompakt, og alikevel dekker lett en fest på 100 mennesker. Som sagt, finn veien innom nærmeste HiFi-klubb og hør med dem om du kunne fått testet oppsettet før du kjøper. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 Finn noe ala det dbass foreslår. Begynn med små høyttalere og forsterker. Men pass på at forsterkeren har pre out, så kam du enkelt kjøpe en aktiv sub senere om lyden blir for tynn. Nad hadde ihvertfall dette på de fleste forsterkerne før i tiden. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 Finn noe ala det dbass foreslår. Begynn med små høyttalere og forsterker. Men pass på at forsterkeren har pre out, så kam du enkelt kjøpe en aktiv sub senere om lyden blir for tynn. Nad hadde ihvertfall dette på de fleste forsterkerne før i tiden. Det ser ikke slik ut på NAD C316BEE, kun tape out, og jeg er usikker på om man da må bruke inngangen som heter tape. Men jeg er ikke sikker på om TS trenger en sub til dette. Derfor har jeg bedt han om å dra til HiFi-klubben for å høre om han liker det. Dem kan jo evt. foreslå en annen forsterker hvis NAD C316BEE ikke har lyd ut (aka alle inn + 1 pre out, og ikke kun tape in tape out) Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 Har den gamle Nad c320, og den har pre out. Mulig at de aller minste ikke har. Men så er jo spm om han trenger sub. Det må nesten TS avgjøre selv :-) Selv ville jeg satset på noe mer velspillende enn CV, men det er nå bare meg. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 CV gir mye lydtrykk for pengene, men man går ganske fort lei av lyden. Og har man gulvhøyttalere av litt størrelse så er det ikke så kritisk med sub i tillegg lengre. Mine Yamaha NS-555 har 2 x 6,5" i hver høyttaler og savna egentlig ikke sub. Dog kjøpte jeg en alikevel. Subwoofer på små høyttalere er egentlig litt nødløsning da de egentlig ikke skal spille vanlig bass men sub-bass (underbass). Derav navnet subwoofer. Som oftest blir lyden bedre jo lavere man får overgangen fra bass (høyttalere) til sub-bass og da må man ha fysisk store fronthøyttalere. Dog blir dette dyrt og mange velger heller små fronthøyttalere med sub i tillegg. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Da TS sitt budsjett er ganske trangt ville jeg ikke anbefalt han en sub. Han skal snart flytte til hybel/kollektiv, og da er det som regel ikke allverdens med plass heller. *Snip* Tenker du da at han burde kjøpe sub samtidig? Altså noe som for eksempel XD4 og XD8s? Personlig tror jeg han heller ville foretrukket XLS-6 (beklager at jeg holder meg til CV, men det er som regel dette som blir brukt mest til fester, personlig erfaring) Kunne du anbefalt han noe? Mitt syn i HiFi-verdenen er ikke så veldig stor Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 (endret) Av mindre høyttalere burde han heller sjekke noe sånt som dali zensor 1. Noe mer nøyansert lydbilde enn CV. CV er gøy til fest og katastrofefilm, få ting slår CV AT15 parret med to brokoblede NAD 2400 effektrinn når man ser Twister. Men det blir litt slitsomt i lengden.... Endret 22. april 2014 av Gromle Lenke til kommentar
dengladepotet Skrevet 22. april 2014 Forfatter Del Skrevet 22. april 2014 mye bra info her for en audio noob tror jeg tar meg en tur til hifi klubben og hører med de om jeg kan høre på noen av de forskjellige systemene. Men siden jeg har dere eksperter her så har jeg en siste ting å spørre om. Jeg kom over noe på elkjøp som muligens er heligbøde og nevne, men hva synes dere om http://www.elkjop.no/product/data/hoyttaler/HKSSBT/harman-kardon-2-1-wireless-soundsticks-hoyttalersystem er dette plastikk tøys ala logitech høytalerene mine som er disse (http://www.elkjop.no/product/data/hoyttaler/LTZ313/logitech-z313-hoyttalersystem). Takker igjen for all hjelp. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Den eggkokeren ville jeg droppa og heller kjøpt ordentlige høyttalere. Skjønt er det dyrere men lyden blir mye bedre. Sånne små 2.1-sett er kremeksempel på altfor små fronthøyttalere og en sub som spiller mer enn det den egentlig skal. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 Men siden jeg har dere eksperter her så har jeg en siste ting å spørre om. Jeg kom over noe på elkjøp som muligens er heligbøde og nevne, men hva synes dere om http://www.elkjop.no/product/data/hoyttaler/HKSSBT/harman-kardon-2-1-wireless-soundsticks-hoyttalersystem er dette plastikk tøys ala logitech høytalerene mine som er disse (http://www.elkjop.no/product/data/hoyttaler/LTZ313/logitech-z313-hoyttalersystem). Takker igjen for all hjelp. Helt riktig, plastiktøys. Jeg har hørt dette og det låter omtrent som logitech sine, bortsett fra at dem er mer design og antakeligvis grunnen til den høyere prisen. Som regel er ikke selgerne på elkjøp eksperter på lyd. Dra til en lyd-forretning hvis du ønsker bedre enn det du har. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 "Bra" for deg er jo det som stemmer med smaken du har. Men det virker som at du ikke virker som du vet hvilken smak du egentlig har foreløpig, og da lønner det seg å stikke på hifi-butikker og høre litt forskjellig, som flere har nevnt. Lurer på hvor stort rom du skal spille i, hvilken musikk du spiller og om du er en typisk bassfrik (18-20år). Men med god sannsynlighet går du lei av bassfokus etter hvert og vil ha noe mer allsidig, da er ikke Dali som en foran her foreslo noe dumt alternativ. Mange av de mindre høyttalerne deres spiller meget bra til prisen. Bruktmarkedet er dessuten bra om dagen, for kjøpere. Du kan med litt flaks skaffe deg anlegg i titusenkronersklassen for de 4 du vil bruke. Det høres ut som du trenger en DAC (kobles til pc via f.eks. usb) en forsterker (klasse D) og høyttalere med allround-egenskaper. De to første delene kan fint gjøres bra og billig med kina-produkter (ebay og bruktmarkedet i Norge har masse bra til overraskende priser). Ville vært mest kresen på høyttalerne. Lenke til kommentar
dengladepotet Skrevet 24. april 2014 Forfatter Del Skrevet 24. april 2014 størrelsen på rommet jeg skal spille musikk i blir nok ikke større enn en middels stor stue max. når det kommer til hvilken type musikk det går i så kommer det litt ann på, 90 % av tiden hører jeg aleine og da blir det mye rock/metal(ikke skrikemetall), blues med litt innblanding fra 50-tallets storheter. men det er greit om høytaleren kan takle litt drittmusikk til festsammenheng dvs dunk dunk bass Lenke til kommentar
Pop Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 For en middels stor stue, da ser jeg for meg ca 30-35 kvm, tenker jeg pc-høyttalere som lite tilfredsstillende. Du må nok ha litt volum på høyttalerne, evt for stativhøyttalere bør de nok alene koste over budsjettet. For den musikken du nevner, hold deg unna cw og tilsvarende. Holder fortsatt på at Dali kan bli en helt ok match og du finner dem på nærmeste hifi-klubben. Dessuten bruktmarkedet, som hos Hifi-sentralen http://www.hifisentralen.no/forumet/torget og finn.no. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå