Helm Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 100 er ikke mye opp fra 80. Er det ikke sjeldent med dekk som ikke er godkjent for minst 100? Jeg forstår det med regummierte dekk, her snakker jeg om hastighetskoder. På personbiler må dekkene være godkjent for bilens topphastighet, ikke lovlig hastighet. Det samme gjelder vel for tyngre kjøretøy? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Vet det blir sagt at ligger du lenge nok i 120 km/t eller mer med lastebil så eksploderer dekket til slutt pga varmgang. 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 (endret) Det er en upresis påstand. Alt går i stykker om det blir under påkjenning "lenge nok". Og så er det ikke bare farten som utgjør påkjenningen, det er også vekt, sidekrefter og lufttrykk. Dekkenes tilstand, været og type asfalt har også noe å si for hvor varm gummien blir. Dersom alle disse faktorene er maksimalt ugunstige, kan man sikkert klare å få dekkene til å eksplodere. Men ingen med vettet i behold vil kjøre dekkene så ekstremt hardt lenge nok. Endret 14. desember 2014 av Helm Hammerhand Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 (endret) Leste bare kjapt gjennom tråden, men for meg virker det som at originalspørsmålet ikke ble besvart: "Hvorfor har noen biler fartsgrenseskilt?". Om trådstarter lurer eller ikke lurer på det, kan jeg ihvertfall svare: Det er fordi det er maksfarten til den bilen. Jeg vet ikke hvorfor noen kjøretøy får slike begrensninger eller disposisjoner, men det betyr rett og slett at om du ser en buss i Norge med 100 bakpå så betyr det at den er godkjent til å kjøre i 100 på en strekning med fartsgrense 100, og ikke i 80 som er hovedgrensen for lastebiler og busser. Om fartsgrensen på veien er 50 så må den selvfølgelig kjøre i 50. At det sto 70 på skiltet til bilen er for at du som kjører bak skal vite hvorfor den kjører i 70 når fartsgrensen er 80, 90 eller 100. På den måten slipper du irritasjon og kan ta et valg om du vil kjøre forbi eller bare holde 70 du også. Jeg har forøvrig opplevd å kjøre bak en veldig liten bil som det sto 40 på. Da skjønte jeg at den kan ikke kjøre fortere, så jeg kjørte forbi (det var 80-sone). Håper det klarte ting opp litt Endret 14. desember 2014 av Arinomi 2 Lenke til kommentar
KingArms Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 En annen ting å legge merke til er at lastebiler og busser har en hastighetsindikator som faktisk stemmer og blir kalibrert hvert år, mens personbiler kan vise så mye som 10% lavere. F.eks hvis din bil viser 90 bak en lastebil kan det hende at du egentlig bare ligger i 80 som han gjør. Ser ofte det f.eks rundt fotobokser at en del biler senker farten før boksen mens lastebilen drar fra videre i samme fart. 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Trenger ikke fartsskriver/sjåførkort om bilen er privat og brukes kun til privat kjøring Sperren er nok der fortsatt Lastebiler påkrevd sjekk hvert år, personbiler har valget selv, noe de fleste hopper over Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå