Jostein76 Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Hei. Eg driv og speler eit pcspel som heiter euro truck simulator 2. Nokre av oppdragene eg får så skal eg kjøre frå eit firma i Berlin i og til eit firma i Milano. Så frakter eg ein buldoser. Bak så står tallet 70. Reknar med at det betyr at eg skal kjøra i 70 km/t. Men til virkeligheten. Viss eg hadde hatt eit slikt oppdrag i virkeligheten og kjørt i 90 km/t og fartsgrensa på motorveien er 100 km/t. Kva hadde skjedd viss up hadde stoppa meg? Kunne eg ha kjørt fortare enn 70 km/t? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 Hvis du i Norge kjører i mer enn 80 med lastebil (det er max-fart i Norge) kan du bli bøtelagt for å ha brutt 80-sone. Det har vært noen tilfeller av folk i Chevrolet Tahoe, Suburban og sånt som har mistet lappen for brudd på 80-sone, mens de har kjørt i 100-sone.. Enkelt og greit fordi bilen deres har vært lastebilregistrert (over 3500kg) Altså vil lappen ryke på 116 med en slik type bil dersom det er fartsgrense 80 eller høyere. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 Et kjøretøy som har tillatt totalvekt over 3 500 kg (store biler og lastebiler) kan max kjøre i 80 km/t lovlig fart i Norge vertfall. Lastebiler har en fartsperre på 90 km/t men kan også trille/rulle fortere ned en f.eks en bakke. Idag registrerer disse ''fartsskriverne'' som er montert i lastebilen du kjører farten du har hatt de siste 24 timene med en oppløsning på 1 sekund. Så hvis du kjører i 90 km/t en gang iløpet av dagen og blir stoppet i kontroll for så bli spurt om å gi fra deg sjåførkortet så kan de altså oppdage dette. Har ikke skjedd meg enda men holder meg ikke langt over 80 km/t. Prøver seffølgelig å utnytte ''rulling'' litt da det er veldig økonomisk kjøring. 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Svogeren som jobber som bussmekaniker har fått en stor turbuss opp i 120kmt i nedoverbakke en gang... Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Så flink han er da, kan jeg få autografen hans? Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Ja, det ordner vi. Send meg bilde av for og baksiden av VISA kortet så finner jdg adressen jeg sender det til. 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 (endret) Svogeren som jobber som bussmekaniker har fått en stor turbuss opp i 120kmt i nedoverbakke en gang...Har ligget etter buss (ikke minibuss) i ca 140 på flat vei. Men det er lenge siden. Endret 26. november 2014 av Helm Hammerhand Lenke til kommentar
uGn Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 En morsom sak er at ca alle "timexpress/flybuss/osv"-busser kontant ligger over 90 på E6/E18/motorveier. Lurer litt hvordan de får til det, kan ikke finne noe om at de er unntatt fra fartssperrene. Lenke til kommentar
Helm Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Lastebiler er sperret på 90, busser på 100. 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Går an å fjerne fartssperren, men hvis det er kontroll eller noe da er det store problemer. Lenke til kommentar
Helm Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 (endret) Vel, hvis du fjerner sperren og blir tatt i 120 så blir det helt klart problemer. Men jeg tror ikke mangelen på sperre i seg selv blir en stor sak, det er jo bare en teknisk "svikt". Det som nok utvilsomt blir et problem, er at du blir tatt for fartsovertredelse. Når man er vant til hva som er mulig i Europa blir det komisk sprøtt å tenke på at i USA kan en del lastebiler klare over 160 km/t. Hva slags gearkasser som er i stand til en slik utveksling aner jeg ikke. Endret 27. november 2014 av Helm Hammerhand Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 En morsom sak er at ca alle "timexpress/flybuss/osv"-busser kontant ligger over 90 på E6/E18/motorveier. Lurer litt hvordan de får til det, kan ikke finne noe om at de er unntatt fra fartssperrene. En del busser har lov til å kjøre i 100, dette gjelder de fleste flybussene mm. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 En morsom sak er at ca alle "timexpress/flybuss/osv"-busser kontant ligger over 90 på E6/E18/motorveier. Lurer litt hvordan de får til det, kan ikke finne noe om at de er unntatt fra fartssperrene. http://bussmagasinet.no/?p=2252 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 1. desember 2014 Del Skrevet 1. desember 2014 (endret) Der står at buss klasse 3 er godkjent for 100. Men hva skal til for at en buss er klasse 3? Jeg kan tenke meg at det innebærer null ståplasser og sikkerhetsbelte i alle seter. Hva mer? Endret 1. desember 2014 av Helm Hammerhand Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 1. desember 2014 Del Skrevet 1. desember 2014 Belter i alle seter, eget rom for bagasje og ingen ståplasser. Tipper jeg. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 1. desember 2014 Del Skrevet 1. desember 2014 Der står at buss klasse 3 er godkjent for 100. Men hva skal til for at en buss er klasse 3? Jeg kan tenke meg at det innebærer null ståplasser og sikkerhetsbelte i alle seter. Hva mer? Er vel primært dekk og bremser. Synes det er et urettferdig regelverk, da klasse 3 busser, og fra nå nylig ambulanser har lov til å ligge i 100 på 100 og 110 soner, mens privatbiler og lastebiler over 3,5t må ligge i 80. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 1. desember 2014 Del Skrevet 1. desember 2014 Belter i alle seter, eget rom for bagasje og ingen ståplasser. Tipper jeg. 2.1.3 Bussklasse 3. Buss som er innrettet til særlige formål. (Herunder turbilkjøring). https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_8#KAPITTEL_8 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 2. desember 2014 Del Skrevet 2. desember 2014 (endret) Lovdata: Kjøretøy med mer enn 22 passasjerplasser utover føreren deles inn i tre klasser. Kjøretøy kan tilhøre mer enn en klasse, og kan i så fall godkjennes i de klasser den tilhører: Klasse I: Kjøretøy som er innrettet med ståplasser for å gi mulighet for hyppig av- og påstigning. Klasse II: Kjøretøy som hovedsakelig er innrettet med sitteplasser og konstruert for å ta med stående passasjerer i midtgangen og/eller i et område som ikke er større enn det som er avsatt til to dobbeltseter. Klasse III: Kjøretøy som utelukkende er innrettet med sitteplasser. Type dekk kan ikke ha innvirkning på bussklassen. Det ville betydd at man kunne endret klassen selv bare ved å skifte hjul. Endret 2. desember 2014 av Helm Hammerhand Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. desember 2014 Del Skrevet 2. desember 2014 Type dekk kan ikke ha innvirkning på bussklassen. Ikke på klassen, men for hastigheten en buss klasse III kan kjøre i. De må naturligvis ha tilstrekkelig hastighetskode, og kan ikke være regummiert/banepålagt, i alle fall på framhjul. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå