larveball Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Hei. Jeg trenger hjelp til valg av kamera. Har gått over et halvt år på medier og kommunikasjon på videregående, og er ganske interessert i filming og fotografering. Skolen jeg går på tilbyr elevene på medier og kommunikasjon å låne med seg kamera hjem til forskjellige prosjekter osv., men jeg har lyst til å gå til innkjøp av et eget kamera nå. Det vil nok bli brukt mest til filming, men også litt til å ta bilder. Tenker jeg kan strekke meg opp mot 8-9000 om nødvendig, men lurer på om det er noe særlig vits nå som jeg er såpass ny innenfor "bransjen". Jeg kan, og forstår meg på, de fleste funksjonene, som shutter speed, blender/aperture, ISO, fokus osv., men har nok fortsatt mye å lære. Har sett litt på kameraer rundt om på nettet de siste dagene, og funnet tre jeg tror passer for meg. Nikon D5200, Canon 60D og 70D. Vet at sistnevnte er litt dyrere, og kanskje i klassen litt over, men det jeg lurer på er altså om det er vits for min del å gå ut med mer penger for 70D. Er altså ganske ny innenfor dette med speilreflekskameraer, men håper dere er villige til å hjelpe meg med å velge riktig kamera for mitt bruk. For ordens skyld: Hvilket kamera passer til mitt bruk, og er det lurt å bruke litt mer på 70D for litt bedre autofokus og filmkvalitet, evt. noen flere funksjoner? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Har du vurdert speilløse? De er ofte bedre på filming. AtW 1 Lenke til kommentar
larveball Skrevet 12. april 2014 Forfatter Del Skrevet 12. april 2014 Har du vurdert speilløse? De er ofte bedre på filming. AtW Hmm, har for å være ærlig aldri hørt om det engang! Er det noen store forskjeller i bruk og pris mellom speilrefleks og speilløst kamera? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 (endret) Systemkameraer er delt opp i to hovedgrupper, de med speil og de uten, speilet har den misjonen at du ser igjennom objektivet i en vinkel/speil opp til den optiske søkeren, systemkameraene uten speil gir denne funksjonen elektronisk og du ser igjennom sensoren til enten skjermen eller en egen elektronisk søker. Begge systemene har sine fordeler og ulemper, som er blitt diskutert mange ganger her på forumet.. jeg ville nok satset på og skaffet et kamera som er i samme fabrikat som skolen siden du da kan låne objektiver, blits, etc. fra dem, eventuell fra andre elever. En annen fordel er at lærene er mer innforstått med "sitt" system. Endret 12. april 2014 av Nautica Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 (endret) Eller så kan man si det sånn at speilrefleks er bra på bilder, altså stillbiler. Fokusgriene der er en dings som ligger nede i kameraet, dvs, spelet er havgjennomsiktig og bak det er det et nytt speil som sender bildet ned til fokus"registratoren".. jeg aner ikke hva det engentlig heter. MEns et speillpøst kamera fikser alt på sensoren. et speilrefleks, som eg har forstått det, er raskere på å finne fokus på stillbiler, mens et speillsølst er bedre på alle andre måter. Hadd jeg vært deg, og hadde fokus på film, så hadde jeg kjpt et videokamer. Eller et speilløst systemkamer. Når de er sagt.. jeg er ikke som deg. Jeg digger speilrefleks.. har to nå, og kommer til å kjøpe ett til når 7dmk2 kommer.. garantert. --- det mangler noen "a"er-- sett de inn der de passer.. Endret 12. april 2014 av pybalto Lenke til kommentar
larveball Skrevet 12. april 2014 Forfatter Del Skrevet 12. april 2014 Tusen takk for svar alle sammen. Tror nok jeg holder meg til speilrefleks fordi, som Nautica sa, det er det som er standard på skolen, og det er derfor det jeg har best kjennskap til og. Når det er sagt, kan noen av dere tenke dere hvilket av kameraene jeg listet som kunne passet best til mitt bruk, og en liten begrunnelse? Hadde satt utrolig stor pris på det! Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Canon 70D er det beste kameraet av dei du har lista opp. Problemet er at du ikkje har råd til god optikk om du skal holde deg innanfor budsjettet. Om du kun har 8-9000,- å bruke er det ikkje vits i å kjøpe eit så dyrt kamerahus om du ikkje har råd til optikken du trenger. Lenke til kommentar
larveball Skrevet 12. april 2014 Forfatter Del Skrevet 12. april 2014 Canon 70D er det beste kameraet av dei du har lista opp. Problemet er at du ikkje har råd til god optikk om du skal holde deg innanfor budsjettet. Om du kun har 8-9000,- å bruke er det ikkje vits i å kjøpe eit så dyrt kamerahus om du ikkje har råd til optikken du trenger. Jeg tror det skal greit, min søster var nemlig veldig fotointeressert for en 3-4 år siden og har dermed en del objektiver o.l. liggende. Hun har lagt fra seg fotografering litt nå, så tror jeg kan få låne det av hun om jeg måtte ønske det! Men synes du at jeg burde strekke meg litt lenger når det gjelder pris for å få det ekstra som 70D tilbyr? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 (endret) min søster var nemlig veldig fotointeressert for en 3-4 år siden og har dermed en del objektiver o.l. liggende. Hun har lagt fra seg fotografering litt nå, så tror jeg kan få låne det av hun om jeg måtte ønske det! Du kan ikke bruke objektiver fra Canon på Nikon eller visa versa, eller fra andre kamerasystemer for den sagd skyll, skal du kunne bruke objektivene som din søster eier må du ha samme kamerafabrikat som din søster har. Endret 12. april 2014 av Nautica Lenke til kommentar
larveball Skrevet 12. april 2014 Forfatter Del Skrevet 12. april 2014 min søster var nemlig veldig fotointeressert for en 3-4 år siden og har dermed en del objektiver o.l. liggende. Hun har lagt fra seg fotografering litt nå, så tror jeg kan få låne det av hun om jeg måtte ønske det! Du kan ikke bruke objektiver fra Canon på Nikon eller visa versa, eller fra andre kamerasystemer for den sagd skyll, skal du kunne bruke objektivene som din søster eier må du ha samme kamerafabrikat som din søster har. Det visste jeg ikke, takk for det. Hun har et Canon-kamera, så da får jeg vel gå for enten Canon 60D eller 70 D. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Til video ville jeg vurdert Panasonic GH3/GH4 - best i klassen i bildekvalitet på video. Eller Canon 70D - har ikke like godt detaljnivå som GH3/4, men har god bildekvalitet. Eller en av Sony-modellene med A-fatning - ikke like god kontroll over blender i video, men særs god autofokus i video så lenge du holder deg på største blender. Dra og klå - se hva du liker å holde i og betjene. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Det visste jeg ikke, takk for det. Hun har et Canon-kamera, så da får jeg vel gå for enten Canon 60D eller 70 D. Da er det like greit og kjøpe Canon så du kan låne objektivene, når det gjelder bildekvalitet er det ikke store forskjellene på 60D og 70D, du kan også vurdere 600D og 700D, forskjellen er hastighet, fokussystem og størrelse. Hvis video er viktig ville jeg nok ikke kjøpt 60D siden det er 1st. gen. med video, 700D, 100D og 70D har gode videofunksjoner, men 70D har mye bedre autofokus i videomodus siden det har en nyutviklet sensor som leser avstanden på en ny måte. Litt avhengig av hvilken type objektiver du har tilgang på men du kan kanskje kjøpe en 70D uten objektiver og låne i første omgang og senere når du begynner og bli litt varm i trøya vil du ha en bedre kunnskap for og velge riktige objektiver. Har du mulighet så ville det vært fint om du kan nevne hvilken objektiver du har tilgang på, forran på objektivene står det endel tall/benevnelser de indikerer type objektiver. Typisk så står det foreksempel EF-S 18-200 1: 3.5-5.6 IS, det er nok informasjon til og vite hvilken type objektiv du har tilgang på. Lenke til kommentar
larveball Skrevet 12. april 2014 Forfatter Del Skrevet 12. april 2014 Takk for hjelpen til nå, setter stor pris på det! Har du mulighet så ville det vært fint om du kan nevne hvilken objektiver du har tilgang på, forran på objektivene står det endel tall/benevnelser de indikerer type objektiver. Hun har to. Det ene er Sigma AF 28mm 1:1.8, mens det andre er Canon Lens EF 50mm 1:1.4. Hvis det skulle være interessant, ønsker jeg spesielt å bruke kameraet til å filme fotball og skikjøring, egentlig generelt aktiviteter med litt fart i. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 En Panasonic G6 vil oppfylle dine behov. Billigere enn 70D og bedre på video. Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Her, kanontilbud på G6. http://www.cyberphoto.no/info.php?article=dmcg61442x&utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_content=dmcg61442x&utm_campaign=prisjakt_no Lenke til kommentar
larveball Skrevet 13. april 2014 Forfatter Del Skrevet 13. april 2014 Takk for tipsene, men jeg tror jeg holder meg til Canon. Har best erfaring med det, og da kan jeg i tillegg bruke objektivene og kamerautstyret som min søster har fra før. Lurer på om jeg skal gå for 70D. Må bare finne en butikk som tilbyr det til en grei pris, vil nemlig prøve å få tak i det før jeg drar på ferie på torsdag. Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Lefdal, Elkjøp og Komplett.no er billigast pdd. 7995,- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå