Elvis Plesly Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Hei! Jeg har gjerne lyst til å bli grunnskolelærer, eller noe innenfor den kategori hvor jeg stort sett vil møte andre mennesker og hjelpe dem, dette kan være f.eks barnevernspedagog også. Da jeg var yngre, rundt 15-16 år, tyvlånte jeg kredittkortet til moren min. Hun reklamerte dette til banken, og banken bestemte for å anmelde dette (fordi varen jeg kjøpte ble sendt til samme addresse som moren min (til meg)). Moren min visste heller ikke om at jeg hadde tyvlånt kortet, det var derfor hun reklamerte saken. Politiet ba meg da til avhør, men sa at det var moren min som da skulle ha rett til å anmelde meg eller ikke - noe som hun ikke gjorde. Jeg forklarte da saken og i all ærlighet til politiet, og etter det jeg vet er saken lagt ned. Men jeg lurer på om pga banken eller noe annet, at jeg har blitt straffet? Vil jeg fortsatt ha det som heter "plettfri vandel"? Fordi alle yrkene jeg vil inn på krever plettfri vandel... Håper på svar! Lenke til kommentar
TMB Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Du kan få en politiattest på politistasjonen hvor det står om du har noe på rullebladet eller ikke. Vanlig politiattest er vel 5 år tilbake (?) mens uttømmende er for alltid. Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Om det hadde blitt noe etterspill ville du ha blitt gjort kjent med det. Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 12. april 2014 Forfatter Del Skrevet 12. april 2014 Så uttømmende er en attest på alt som har skjedd, mens vanlig er kun det som har skjedd 5 år tilbake? Moren min og jeg har fått et dårlig forhold, og jeg har bodd mange steder i det siste og det er henne som har fått brev da folkeregisteret ikke endret addressen min fort nok. Så det kan hende jeg ikke har blitt oppdatert på nyere ting. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 I den grad det fikk noe etterspill, så burde det skjedd i løpet av noen måneder, eller maksimalt et år etter episoden; et brev om "henlagt etter bevisets stilling", "henlagt som intet straffbart forhold", e.l. Bot eller annen straff har du åpenbart ikke fått... Forøvrig, så tror jeg ikke den slags lovbrudd er være eller ikke være for en lærerjobb/utdannelse; de er mer opptatt av vold, seksuelt misbruk av barn og denslags lovbrudd. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 En politiattest får man kun til "lovlig formål" med bekreftelse på dette formålet. Lovlig formål er: -Arbeid: Signert bekreftelse fra arbeidsgiver. -Studier: Signert bekreftelse fra studiested, utskrift fra Samordna opptak eller kopi av semesterkort med navn, studium og studiested. -Dersom attesten skal brukes som vedlegg til søknad om tillatelser m.v. fra det offentlige, er det ikke nødvendig med bekreftelse. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 En politiattest får man kun til "lovlig formål" med bekreftelse på dette formålet. Lovlig formål er: -Arbeid: Signert bekreftelse fra arbeidsgiver. -Studier: Signert bekreftelse fra studiested, utskrift fra Samordna opptak eller kopi av semesterkort med navn, studium og studiested. -Dersom attesten skal brukes som vedlegg til søknad om tillatelser m.v. fra det offentlige, er det ikke nødvendig med bekreftelse. Dette var da bra forenklet, det er faktisk ganske få arbeidsgivere som kan be om politiattest lovlig. I tillegg er det en del organisasjoner som har lov til å be om det samme, i tilfeller der det er snakk om frivillig arbeid med barn, unge og funksjonshemmede. Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 12. april 2014 Forfatter Del Skrevet 12. april 2014 Si at jeg ikke har blitt straffet for dette, men denne saken vil da komme frem på en attest? Så jeg får ikke søkt om attest før jeg starter med studien/ferdig med studien og skal søke jobb... Da blir det jo "for sent" føler jeg, da hvis jeg ikke får et ønsket yrke pga dette, så vil jeg gjerne utdanne meg gjennom noe annet? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Dette var da bra forenklet, det er faktisk ganske få arbeidsgivere som kan be om politiattest lovlig. Aj, var politiets egen informasjon. Man kan kun få politiattest til et formål der det er hjemlet et krav om det. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 (endret) Det er begrenset for hva som kommer frem på politiattesten din, avhengig av hva du søker. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61 § 10-9. Politiattest Den som skal tilsetjast fast eller mellombels i grunnskolen eller i vidaregåande skole, i musikk- og kulturskolen etter § 13-6, i skolefritidsordninga etter § 13-7 eller for å gi leksehjelp etter § 13-7 a, må leggje fram politiattest med tilsvarande innhald som er nemnd i politiregisterlova § 39 første ledd. Kravet gjeld også for personar som skal tilsetjast fast eller mellombels i skoleliknande aktivitetstilbod. Skoleliknande aktivitetstilbod vil seie aktivitetstilbod i regi av skoleeigaren med tilknyting til skolen, og som har karakter av opplæring. Skoleeigaren kan også krevje politiattest som nemnd i politiregisterlova § 39 første ledd av andre personar som regelmessig oppheld seg i grunnskolen, i vidaregåande skole eller i tilbod som nemnd i første ledd. Personar som er dømde for seksuelle overgrep mot mindreårige, kan ikkje tilsetjast fast eller mellombels i grunnskolen eller i musikk- og kulturskolen, i skolefritidsordninga, for å gi leksehjelp eller i skoleliknande aktivitetstilbod som nemnd i første ledd. I andre tilfelle må konsekvensane av merknader på politiattesten vurderast konkret. Departementet gir nærmare forskrifter. Politiregisterlova sier videre: § 39.Politiattest for personer som skal ha omsorg for eller oppgaver knyttet til mindreårige (barneomsorgsattest) På politiattest som er begrunnet i formål som nevnt i § 37 første ledd nr. 4 skal det anmerkes om personen er siktet, tiltalt, har vedtatt forelegg eller er dømt for overtredelse av straffeloven §§ 162, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 199, § 200 annet ledd, § 201 første ledd bokstav c, §§ 201a, 203, 204a, 219, 224, § 229 annet og tredje straffalternativ, §§ 231, 233 og 268 jf. 267. Overtredelse av straffeloven §§ 192, 193, 194, 195, 196, 197, 199, § 200 annet ledd, § 201 første ledd bokstav c, §§ 201a, 204a og 233 skal anmerkes i samsvar med § 41 nr. 1. Overtredelse av straffeloven §§ 162, 203, 219, 224, § 229 annet og tredje straffalternativ, §§ 231 og 268 jf. 267 skal anmerkes i samsvar med § 40. Det må foreligge særlige grunner for at det i forskrift gitt i medhold av annen lovgivning skal kunne innføres krav om flere eller færre straffebestemmelser enn de som følger av første ledd. Politiattest som er begrunnet i formål som nevnt i § 37 første ledd nr. 5 kan være uttømmende og utvidet, jf. § 41, dersom det følger av annen lovgivning. Du må rett og slett lete litt selv i Straffeloven. Jeg har lest litt kjapt over, og det går hovedsakelig i forbrytelser innenfor narkotika, vold, mord og overgrep. Du har også mulighet til å reise til lensmannskontoret ditt for å vite hva som er registrert på rullebladet ditt. Endret 12. april 2014 av Quote 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Forutsetningen for at du skal ha dårlig vandel er at du har blitt konstatert skyldig i straffbar handling. Det er kun en situasjon jeg kan tenke meg at du har blitt funnet skyldig uten å vite om det, og det er hvis påtalemyndigheten har gitt deg påtaleunnlatelse og du ikke har fått brevet. Det vil i så fall en telefon til 02800 klare opp i. 1 Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 12. april 2014 Forfatter Del Skrevet 12. april 2014 Ok, vil bare forstå dette rett, men rulleblad = det som står på en attest? Og alle avhør (selv om jeg ikke har blitt straffet) vil stå på rulleblad eller attest? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 "Rullebladet" ditt er alle straffesakene dine som står i politiets strafferegister med et resultat som indikerer straffeskyld. "Attesten" er et uttrekk av disse opplysningene. Det kan være en vanlig attest, en utvidet attest, en avgrenset attest, eller en uttømmende attest. En vanlig attest inneholder opplysninger begrenset til "ferdige" saker de siste 3 år (for alvorligere ting som fengsel, samfunnsstraff, rettighetstap 10 år) før attesten utstedes. En avgrenset attest inneholder bare visse typer saker (som f.eks. en attest for å jobbe med barn, barneomsorgsattest inneholder hovedsakelig narko-, volds-, og seksuallovbrudd). En utvidet attest inneholder også saker som pågår når attesten utstedes. En uttømmende attest har ingen tidsbegrensning. Så du kan få en utvidet avgrenset uttømmende barneomsorgsattest. Det vil si at attesten inneholder narko-, volds-, og seksuallovbrudd, ubegrenset i tid, også saker der du ikke ennå er dømt, men ingen andre typer saker. Avhør står hverken i rullebladet eller på en politiattest. 1 Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 12. april 2014 Forfatter Del Skrevet 12. april 2014 Ok, tusen takk for informativt svar! Jeg prøver å satse på mine ønskede yrker Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 (endret) Det vil i så fall en telefon til 02800 klare opp i. Det er ikke sikkert det er så lurt å ringe å spørre hvis saken ikke allerede er foreldet. Endret 12. april 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 21. april 2014 Forfatter Del Skrevet 21. april 2014 Det er ikke sikkert det er så lurt å ringe å spørre hvis saken ikke allerede er foreldet. Hva vil det si? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Den som svarer kan se at saken evt. er i ferd med å bli foreldet og derfor "ta tak i den". Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 Skjønner. Tusen takk. Jeg ringte men de kunne heller ikke hjelpe, så det var like greit. Men da dropper jeg å spørre før senere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå