Gå til innhold

Kan tattovering svekke jobbmuligheter?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er da en student som har lyst til å bli grunnskolelærer. Jeg har da en del tattoveringer (en halvsleeve på høyrehånd og noe kristent på øvre venstre arm.

Vil det faktum at jeg har tattoveringer kunne svekke jobbmulighetene mine generelt, og ikke minst i grunnskolelærer (1-10 klasse) yrket?

Alle tattoveringene mine betyr noe for meg, men selvfølgelig vet da vel ikke arbeidsgiverne dette.

Noen som kan snakke av erfaring eller noe lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg er da en student som har lyst til å bli grunnskolelærer. Jeg har da en del tattoveringer (en halvsleeve på høyrehånd og noe kristent på øvre venstre arm.

Vil det faktum at jeg har tattoveringer kunne svekke jobbmulighetene mine generelt, og ikke minst i grunnskolelærer (1-10 klasse) yrket?

Alle tattoveringene mine betyr noe for meg, men selvfølgelig vet da vel ikke arbeidsgiverne dette.

Noen som kan snakke av erfaring eller noe lignende?

Disse kan vell tildekkes så det er vell ikke noe problem?

Lenke til kommentar

Det både kan og vil bety noe.

Selvsagt vil det aldri stå i klartekst at du falt ut pga. tatoveringer. Det vil stå "Etter en helhetlig vurdering av søkernes personlige egnethet for stillingen har vi funnet å tilby stillingen til [noen andre enn deg]. Vi ønsker deg lykke til videre."

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det både kan og vil bety noe.

Selvsagt vil det aldri stå i klartekst at du falt ut pga. tatoveringer. Det vil stå "Etter en helhetlig vurdering av søkernes personlige egnethet for stillingen har vi funnet å tilby stillingen til [noen andre enn deg]. Vi ønsker deg lykke til videre."

Enig at det kan bety noe men ikke sikker på at det vil bety noe og det kan vel ikke du heller være sikker på krikkert.

Lenke til kommentar

Det kan enhver være sikker på ved å stille seg selv spørsmålet "Hvilke holdninger har en typisk person i intervjuerrollen?" - og så tenke over at de fleste som ansetter er i førti-femtiårene, mens tatoveringer som utbredt livsstil ikke har nådd veldig langt over begynnelsen av tredveårene.

Man kan ikke være sikker på at det vil skje i alle intervjuer - men det vil skje, gitt de rammene trådstarter oppgir (grunnskolelærer mv).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan enhver være sikker på ved å stille seg selv spørsmålet "Hvilke holdninger har en typisk person i intervjuerrollen?" - og så tenke over at de fleste som ansetter er i førti-femtiårene, mens tatoveringer som utbredt livsstil ikke har nådd veldig langt over begynnelsen av tredveårene.

Man kan ikke være sikker på at det vil skje i alle intervjuer - men det vil skje, gitt de rammene trådstarter oppgir (grunnskolelærer mv).

Det er jo ikke annet enn antakelser selv om de er begrunnet og "sannsynlige"...

Jeg vil påstå at om en tatovering vil være avgjørende kommer an på både hva som tatoveringen er for noe, hvem som intervjuer og hvordan intervjuet går.

Om man gjør ett veldig bra inntrykk tviler jeg på at en tatovering snur hele inntrykket men kanskje vil det være avgjørende hvis det er dødt løp mellom flere.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Kan tattovering svekke jobbmuligheter?

Den problemstillingen burde kanskje dukket opp litt tidligere, f.eks. før man bestemte seg for tatoveringen... En annen ting som kanskje kan bekymre litt, er at en som vil bli lærer ikke kan skrive tatovering korrekt... ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om man gjør ett veldig bra inntrykk tviler jeg på at en tatovering snur hele inntrykket men kanskje vil det være avgjørende hvis det er dødt løp mellom flere.

Som nyutdannet lærer er det i praksis alltid ganske jevnt mellom kandidatene.

Enda en påstand tatt ut av ingenting for å begrunne en annen påstand.

Edit:

Til TS vil jeg anbefale å ikke bry deg om tatoveringene selv hverken på den ene eller andre måten... Kle deg som du ville ha gjort den dagen som om du ikke hadde dem, prøv hverken å vise dem frem eller skjule dem da det kan gjøre at du oppfører deg "unaturlig" på jobbintervjuet.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det jeg prøver å komme frem til er at jeg er ikke- og kommer aldri til å være misfornøyd eller angre på tattoveringene mine. De tilhører meg og er meg som min identitet. Jeg opprettet denne tråden prior til å finne ut om noen har hatt dårlige erfaringer med å ha tatovering og kanskje hatt det litt vanskeligere med å få seg jobb. Jeg spør rett og slett fordi hvis det skulle vært et problem til læreryrke ville jeg heller utdannet meg som noe annet.

Til TS vil jeg anbefale å ikke bry deg om tatoveringene selv hverken på den ene eller andre måten... Kle deg som du ville ha gjort den dagen som om du ikke hadde dem, prøv hverken å vise dem frem eller skjule dem da det kan gjøre at du oppfører deg "unaturlig" på jobbintervjuet.

Er ikke flau over dem på noen måte, så vil altid oppføre meg naturlig. Men hvis det å være dekket til ville landet jobben på en bedre måte ville jeg heller gått for det :)

Lenke til kommentar

En annen ting som kanskje kan bekymre litt, er at en som vil bli lærer ikke kan skrive tatovering korrekt... ;)

Man kan være lærer i forskjellige fag, ikke kun norsk. Har selv hatt lærere med mangel på rettskriving.

Dette bli jo litt ot....

Det har ikke noe med faget å gjøre. Jeg har blitt skuffet (og gjort meg opp en formening om læreren) hver gang mine barn har kommet hjem fra skolen med oppgaver eller andre skriftlige dokumenter med skrivefeil - uansett om det gjelder gym, naturfag, norsk eller noe annet. Jeg mener at en lærer skal/bør være et forbilde for elevene når det gjelder å skrive korrekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...