Gå til innhold

Hvordan er det å være tannlege?


Anbefalte innlegg

Hei! Går vg1 nå og har tenker litt på å bli tannlege. Har gode karakterer på skolen og skal gå realfagskombinasjonen som kreves på tannlegestudiet neste år. Er det noen her som kan fortelle litt om hvordan det er å være tannlege? Har jo lest litt på diverse sider som utdanning.no og jobbfeber, men jeg savner å høre personlige erfaringer og meninger rundt yrket! :) Lønnen er jo tydeligvis veldig høy i privat sektor og arbeidstiden virker bra fordi man har god nok råd til å "kjøpe seg fri". Hvor vanskelig er det å etablere en privat praksis? Er det noen negative sider med yrket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke tannlege selv men har folk i familien min som er.

 

Kan jo ta plussene først

+ Etter noen år med ansiennitet kan man få en leder jobb over flere tannleger, da kan man slippe og grave i tenner hvis man har gått lei av det.

+ sosial jobb

+ godt lønnet i de rette stillingene

+ mye "fiklearbeid" hvis man liker sånn.

+ rent arbeidsmiljø

 

og her er minuser

 

- Fæle tenner

- barn og voksne med tannlege skrekk.

- kan være lange dager.

- dårlig betalt i det offentlige.

 

 

Så er pluss og minuser, men det er det i alle yrker. Men hvis dette er noe du kunne tenke å jobbe med over lengre tid i fremtiden, så syns jeg du burde gå for det :)

 

Har ei tante som har egen tannlege praksis men om det er lett å starte eller ikke vet jeg ingenting om.

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

+ sosial jobb

 

Vel, det kommer kanskje an på hvem man sammenlikner seg med. Jeg har ikke erfaring som tannlege, men jeg har vært kunde hos flere av dem. Og de fleste prøver å holde en samtale gående mens de pirker, skraper og spyler i kjeften min, men får som regel bare noen utydelige stønnelyder som svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

+ sosial jobb

 

Vel, det kommer kanskje an på hvem man sammenlikner seg med. Jeg har ikke erfaring som tannlege, men jeg har vært kunde hos flere av dem. Og de fleste prøver å holde en samtale gående mens de pirker, skraper og spyler i kjeften min, men får som regel bare noen utydelige stønnelyder som svar.

Hvorfor har tydeligheten av den verbale kommunikasjonen mellom tannlege og pasient noen innvirkning på hvor sosial jobben er?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det legger en demper den ene veien, slik at kommunikasjonen blir lite effektiv. Det er ikke bare den verbale kommunikasjonen som har begrensninger i tannlegestolen. Tannlegens samtale med kunden får gjerne preg av å være en monolog framfor en dialog. Sosialiseringen er ofte rikere for andre typer leger og ansatte i helsevesenet. Dette betyr ikke at tannlegeyrket ikke kan kalles et sosialt yrke.

Lenke til kommentar

Madammen er tannlege så kan kommentere fra mitt ståsted.

 

Utdanning:

 

  • Hardt: Et av de (om ikke dét) hardeste studieløp. Gjennomsnittlig studiedag 3. - 5. år: Pasientklinikk - forelesning - pasientklinikk - Lesing hjemme. Alt obligatorisk. Er noe variasjon avhengig av studiested).
  • Fraråder studier utenlands: Store studiekull på minkende tilgjengelige stillinger. God artikkel her: Den Norske Tannlegeforeningens Tidende
  • Sosialt/nettverksbyggende: Relativt lite fagmiljø i gjør at en har kontakt med medstudenter for resten av yrkeskarrieren. Gode muligheter for etterutdanning/kursing der en holder kontakten.

 

Arbeid:

 

  • Offentlig: 7 timers arbeidsdag. Mye repetisjon (undersøkelser og fyllinger). Mange ettårsvikariater. Risikerer å måtte flytte for jobb. OK lønn og lønnsstigning.

 

  • Privat: De fleste tannleger er selvstendig næringsdrivende (med sine plusser og minuser). God til veldig god lønn (ved fulle timebøker). Faglig utfordrende (mye spesielle kasus som du kan jobbe med om du ønsker).

 

Er enig med at yrket er sosialt. Det gir deg mulighet til å følge opp pasienter over flere år. Fremstår også som et veldig givende yrke der en i enkelte tilfeller får mulighet til å heve livskvaliteten til pasienter med stort behandlingsbehov.

 

Alt-i-alt et veldig høyt respektert yrke som ikke passer for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...