Skribenten_ Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Hvorfor oppretter man et selskap, er det nødvendig, lovpålagt? Kan man greie seg uten? Grunnen til jeg spørr er at jeg ønsker å starte å selge varer på nettet, type ebay og Amazon gjennom drop shipping eller varer jeg har kjøpt. I praktisk så kunne jeg ha kjøpt varer, solg dem, og fått pengene inn på konto eller paypal på samme måte som folk legger ut ting og tang på finn.no og ikke gjort noe mere ut av. Tatt pengene ut på slutten av året som en fortjeneste jeg kan føre på selvangivelsen, så blir jeg sikkert beskattet av det etter lover og regler. Så hva er det da et selskap i praktisk skal være til behov for meg i denne sammenhengen?? Kan man drive på sånt utenom et selskap eller er det lovpålagt? Hva med de som støtt og stadig legger ut varer på finn.no? Er ikke det samme prinsippet? Grunne til at jeg spørr er ikke fordi jeg prøver å lure meg unna gjennom smutthull. Men fordi jeg er helt grå på dette feltet og er nødt til å begynne helt fra skratch her. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Dersom man driver næringsvirksomhet så er man pliktig til å registrere virksomheten (dvs. "opprette selskap") Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Dersom man driver næringsvirksomhet så er man pliktig til å registrere virksomheten (dvs. "opprette selskap")Det er mulig det er det trådstarter mener med å "opprette selskap", men det er ganske upresist og en tilslørende talemåte. Det man (i visse tilfelle) må gjøre er nettopp å registrere virksomheten, men en virksomhet er ikke nødvendigvis et "selskap". Man bør ikke innbille seg at man driver et "selskap" når man driver næringsvirksomhet i ENK-regi, fordi det gir grobunn for misforståelser om "mine ting" og "selskapets ting" m.m. som kan skape en del skattemessige problemer for deg om du ikke får god rådgivning, og i alle fall kan gjøre det vanskelig for deg å forstå skatteoppgjør mv. Uansett: Så lenge man ikke har ansatte og ikke er mva-pliktig trenger man ikke registrere seg i enhetsregisteret. Det kan nok være lurt å gjøre det uansett, og det er gratis, men man trenger ikke. mva-pliktig blir man først når omsetningen når 50 000, og det er det jo ikke gitt at TS' dropshippingprosjekt gjør på en stund. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Uansett: Så lenge man ikke har ansatte og ikke er mva-pliktig trenger man ikke registrere seg i enhetsregisteret. Kilde? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Uansett: Så lenge man ikke har ansatte og ikke er mva-pliktig trenger man ikke registrere seg i enhetsregisteret. Kilde? Nå er det strengt tatt den som påstår at noen har en plikt som må påvise et grunnlag for den plikten, men du kan jo starte i enhetsregisterloven § 4. Der er det nemlig et grunnleggende vilkår for registreringsplikt at man "registreres i tilknyttet register". Med andre ord: Kun når man registreres i annet register må man registreres i enhetsregisteret. I praksis er det mvaregisteret eller AA-registeret som er relevant, mulig det finnes andre registere i tillegg som man kan måtte eller ville registrere seg i. Det samme står for øvrig her: https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Registrere/Registrere-foretaket/Hvor-skal-jeg-begynne/Kan-jeg-la-vare-a-registrere-meg-i-Enhetsregisteret/ Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Ellers så kan det jo nevne at selv om man ikke må stifte et selskap for å drive den type næringsvirksomhet du her beskriver, så er det definitivt lurt. Hva om tingene du selger viser seg å ha store mangler? Eller enda verre: at de viser seg å være skadelige på ett eller annet vis. Da risikerer du mangels- eller erstatningsansvar som i alle fall ved skade på person kan bli veldig store. Å stifte aksjeselskap koster 30 000, og mesteparten av dette kan du bruke til å kjøpe varer. Så lenge du følger reglene og driver forsvarlig, så er worst case scenario at selskapet går konkurs. Det er ikke noe særlig, men en ganske mye bedre løsning for degg enn at du går personlig konkurs. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Registrere/Registrere-foretaket/Hvor-skal-jeg-begynne/Kan-jeg-la-vare-a-registrere-meg-i-Enhetsregisteret/ Denne var fin Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Enkeltpersoner som ønsker å drive handel med dertil innkjøpte varer er forpliktet til å registrere sin næringsvirksomhet i Foretaksregisteret, jfr. foretaksregisterloven § 2-1 nr. 7. Det følger av registreringsplikten i Foretaksregisteret at man også må registrere seg i Enhetsregisteret. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Enkeltpersoner som ønsker å drive handel med dertil innkjøpte varer er forpliktet til å registrere sin næringsvirksomhet i Foretaksregisteret, jfr. foretaksregisterloven § 2-1 nr. 7. Det følger av registreringsplikten i Foretaksregisteret at man også må registrere seg i Enhetsregisteret.Ahh, se der du, beklager feilopplysningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå