Gå til innhold

Hvordan er en muslimsk skole?

Anbefalte innlegg

Har fått med meg at Oslo muligens skal tillate nyåpning av en muslimsk skole. Det vekker oppsikt og harme bland folk og politikere, og det kan være lett å henge med den bølgen.

Men før jeg velger å uttrykke med glede eller vrede, ønsker jeg å høre litt hva en muslimsk skole er i praktisk, og ønsker ikke å ta noe konklusjoner ut fra noe jeg ikke vet hva er.

Så hva innebærer det?

Skal det være som en helt vandlig skole, med både norsk og matte og gym og alt som er, bortsett fra at kristendomen er bytte ut med islam fag?

Hvor man fremdeles skal lære seg norsk, følge alle fagene, timene, prøvene, retningslinjene og lovene som norske skole er underlagt?

Hvem skal sitte i administrasjonen der, lærere, rektor, rådgivere... Skal de også være muslimske? Eventuelt mødrene til disse barna, imamer? Skal det stilles noe krav til lærerne som ansettes på denne skolen? Eksisterer mange dårlige norske lærere som ikke greier å lære norske barna godt nok norsk. Finnes det da muslimske lærer som greier å lære barn av minioritetsbakgrunn godt nok norsk?

Jeg mener, vis alt rent faglig er på stell, så ser jeg ikke noe grunn til å ikke tillate muslimsk skole. Når det gjelder det praktiske og betydningen av det i forholdt til integrering, så blir det en annet debatt.

Noen som vet hvordan muslimsk skole praktiseres?

Endret av Skribenten_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange av elevene vil vel være kjønnslemlestet.

Det vil være en grobunn for holdninger som at mannen kan ha flere koner, kvinner skal holde seg hjemme, dekke seg til så mye som mulig og holde kjeft. Det som står i koranen må aldri tviles på og aldri spøkes med. Også regner jeg med barna får en god dose vaksine mot vitenskap, særlig de feltene som motstrider koranen (biologi, geologi og mye mer). Aksept for vold som straff kan bli utbredt.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Det vil være en grobunn for holdninger som at mannen kan ha flere koner, kvinner skal holde seg hjemme, dekke seg til så mye som mulig og holde kjeft. Det som står i koranen må aldri tviles på og aldri spøkes med. Også regner jeg med barna får en god dose vaksine mot vitenskap, særlig de feltene som motstrider koranen (biologi, geologi og mye mer). Aksept for vold som straff kan bli utbredt.

Dette svaret var jo bare dømt til å måtte komme. Tok bare litt kortere tid en jeg trodde faktisk.

Men kunne vi hold oss til det faglige?

• Liker 7
Lenke til kommentar

Pensum er felles for både offentlige og private skoler så jeg skjønner ikke helt vitsen...

De som driver denne skolen vil nok gjøre sitt ypperste for alt skal legges til rette for å hjernevaske barna i Islam, med halal kantine, bønnerop osv. hvor skeptisisme ganske sikkert blir slått ned på i IRL-faget og ellers også.

Det er vanskelig å se for seg at barna skal lære noe bedre norsk på en skole utelukkende med invandrere. Tipper at de i desperasjon vil gjøre sitt beste for å pynte på resultater.

Lenke til kommentar

Altså det jeg reagerte mest på var at det skulle være en diskriminering i inntaket til skolen, er du ikke muslim slipper du ikke inn. Det blir som at jeg starter en skole og sier: er du ikke hvit slipper du ikke inn. Ramaskrik hadde det blitt, men sier vi nei til denne skolen så sa han høyre statsråden at "det kan vi ikke gjøre, da er det diskriminering". Skjønn det den som kan

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er jo veldig trist at muslimskolen er forbeholdt muslimer, for det betyr jo at det ikke er adgang for selvsikre og stolte skeptikere, som kan labbe rundt på skolen å leke den eneste leken de kan, nemlig; finn feil, og unngå for all del å si om du ser ting som ikke stemmer med den fordommen

Jeg mener at de i det minste må få lov til å feile, før man kapper hodet av dem

Lenke til kommentar

De feilet i det treårige eksperiment Urtehagen ifra 2001 til 2004. Ikke bare er ikke tiden moden for en gjentakelse med barn som testsubjekt, men religiøse skoler er noe ordentlig tull. Skoler skal lære viten, ikke tro. Tro kan man gjøre på fritiden.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

De feilet i det treårige eksperiment Urtehagen ifra 2001 til 2004. Ikke bare er ikke tiden moden for en gjentakelse med barn som testsubjekt, men religiøse skoler er noe ordentlig tull. Skoler skal lære viten, ikke tro. Tro kan man gjøre på fritiden.

Jeg er klar over forsøket med "Urtehagen", men tiden har jo gått litt, og ting har endret seg, så det er ikke noe holdbart argument å bruke for nåtiden. Og hva angår viten og tro, så har vi kontrollmyndigheter som har den oppgaven med oppfølging, og viser det seg at det likevel ikke går, så får vi finne på noe annet, verre er det ikke etter min mening.

Det er litt verre hvis man tvinger alle typer troende inn i enda mørkere miljøer

Lenke til kommentar

Det er jo veldig trist at muslimskolen er forbeholdt muslimer, for det betyr jo at det ikke er adgang for selvsikre og stolte skeptikere, som kan labbe rundt på skolen å leke den eneste leken de kan, nemlig; finn feil, og unngå for all del å si om du ser ting som ikke stemmer med den fordommen

Du mener at de ikke allerede har feilet? Ved å ha diskriminerende inntakskrav til skolen i søknaden de sendte inn ?

Hvordan vil du følt det dersom det ble startet opp busser med "kun hvite har adgang", eller skoler med "kun hvite har adgang". Har man feilet da eller fortjener man en sjangse? Hvorfor skal man få flere sjangser når man allerede har bevist at man ikke innser hvilke verdier vi står for i Norge? Hvorfor er det lov å diskriminere , sålenge man er muslim da ?

Og ja dette er de samme personene (minus en) som feilet tidligere, og ødela skolegangen for 90 elever ...

Flere sjangser `?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du mener at de ikke allerede har feilet? Ved å ha diskriminerende inntakskrav til skolen i søknaden de sendte inn ?

Hvordan vil du følt det dersom det ble startet opp busser med "kun hvite har adgang", eller skoler med "kun hvite har adgang". Har man feilet da eller fortjener man en sjangse? Hvorfor skal man få flere sjangser når man allerede har bevist at man ikke innser hvilke verdier vi står for i Norge? Hvorfor er det lov å diskriminere , sålenge man er muslim da ?

Og ja dette er de samme personene (minus en) som feilet tidligere, og ødela skolegangen for 90 elever ...

Flere sjangser `?

Hvis jeg så inderlig ønsket å gå på en kristelig eller muslimsk skole, og kravet var formell tilknytning til en tro, ja så ville jeg forholdt meg til det. Og det er ikke noe nytt at eks innenfor det åpne jobbmarked, kan møte den typen begrensninger. Jeg kunne jo tenkt meg å være kirketjener, men da må jeg vel først formalisere mitt forhold til aktuell kirke, og det kan vel kalles diskriminerende, ikke sant?

Lenke til kommentar

Det blir vel noe a la de kristne skolene vi har her i landet.

Spør du meg så har religion iiiiingen ting å gjøre på en skole.Verken islam ELLER kristendommen! ;D
en nå er det ikke jeg som bestemmer.

Og til Abigor... Ta deg en bolle ;)

Lenke til kommentar

Spør du meg så har religion iiiiingen ting å gjøre på en skole.Verken islam ELLER kristendommen! ;D

Mener du at hele befolkningen ikke skal få lære om religion før de eventuelt går aktivt inn for det selv ved å velge folkehøyskole eller høyere utdanning?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Mener du at hele befolkningen ikke skal få lære om religion før de eventuelt går aktivt inn for det selv ved å velge folkehøyskole eller høyere utdanning?

Hva er det du babbler om? Selvfølgelig er kunnskap en ting, den BASIS kunnskapen har alle og enhver rett på. Men det å inkludere/fore/presse på noen form for religion er rett og slett bullshit.

Lenke til kommentar

Og hva mener du så her?

Tror du at A) du blir tatt seriøst?

B) du er morsom?

Eller C) noen med vett i hodet blir plaget/fornærma av deg her?

Du fremstår som en klovn, så lov meg å ikke bli overrasket når du blir behandlet som en ;) ;) ;)

Lenke til kommentar

Tror du et stort antall mennesker med monoteistiske foreldre er kjønnslemlestet eller ikke?

Tror du midtøstlig religion godkjenner flerkoneri eller ikke?

Tror du samfunn bygget på religion tillater tvil og spøk på bekostning av religionens hellige skrifter?

Tror du barn med streng religiøs oppvekst får motstridende inntrykk av religionen sin og hva vitenskapen sier?

Vi ser jo daglig mennesker her på forumet som skriker ut om at jorden er flat, at det ikke finnes bevis for evolusjon eller at jorda bare er noen tusen år gammel. Tror du det blir flere eller færre slike røster med en muslimsk skole?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Tror du et stort antall mennesker med monoteistiske foreldre er kjønnslemlestet eller ikke?

Tror du midtøstlig religion godkjenner flerkoneri eller ikke?

Tror du samfunn bygget på religion tillater tvil og spøk på bekostning av religionens hellige skrifter?

Tror du barn med streng religiøs oppvekst får motstridende inntrykk av religionen sin og hva vitenskapen sier?

Vi ser jo daglig mennesker her på forumet som skriker ut om at jorden er flat, at det ikke finnes bevis for evolusjon eller at jorda bare er noen tusen år gammel. Tror du det blir flere eller færre slike røster med en muslimsk skole?

Du svarte ikke på mine spørsmål, dermed er dine videre utsagn ubetydelige for meg.

Det er like klokt som å si at det er foregår betyyydelig mer incest i de kristne hjem, enn det du kan finne hos muslimske familier.

Du TROR du vet, men du har NULL peiling.

Du vet NADA om Feks meg (en av mange, mange, mange fler) med en muslimsk bakgrunn, strenge foreldre, skikker og kulturer som har blitt fulgt. Du vet absolutt NADA om hvilken type person jeg er den dag i dag, hvordan jeg ser ut, hvordan jeg ter meg, uttrykker meg, hvordan mitt daglige liv er, hva mine nære, kjære og kolleger har å si om meg. Du vet NADA.

Kom tilbake når du selv er oppvokst som muslim, før du tilføyer kommentarer og utsagn basert på nonsens og idioti.

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...