Gå til innhold

-Trenger kjapp innføring i man. inst.


Anbefalte innlegg

-jeg kunne trenge en kort innføring i manuell bruk av et digitalkamera:

 

1. Hva betyr +/-eksponering? (denne kan stilles fra -2 til +2 ; Når skal jeg bruke de ulike instillinger?)

 

2. Hva er ISO hastighet? (denne kan stilles fra 50 til 400 ; Når skal jeg bruke de ulike instillinger?)

 

Så litt om en episode her om dagen: En kveld dukket det opp en elgku med to kalver utenfor huset mitt, og jeg tenkte at dette måtte jeg ta bilde av! jeg knipset i vei, men alle bildene ble helt svarte. -Hva kommer dette av? -kan kameraet blitt "forstyrret" av at noen naboer stod å lyste med lommelykt? -Jeg forsøkte å ta bilde i et helt mørkt rom etterpå, og bildet ble bra. -Kunne jeg ha reddet elgbildene hvis jeg hadde gjort noen manuelle instillinger i forkant?

 

Håper noen er villige til å gi meg noen hint! TAKK!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Når du stiller på + blir bildet lysere og - , blir bildet mørkere. (Juseteres for å få bildet mest likt virkeligheten i det øyblikket du tar bildet - eller ikke)

2. Iso er det samme som lysfølsomhet. På analoge kamera har det noe med hvor raskt filmen reagerer på lyset. Svarthvit film pleier å være 100 iso, farge pleier å være 200 (standard) eller oppover som f.eks 400 eller 600. Så på et digitalkamera har det nok noe med hvor fort brikka (ikke minnebrikka, men den som oppfatter/lager bildet) reagerer på lyset.

 

Ta å søk litt på "iso". Så finner du sikkert litt mer detaljert om det! :)

Lenke til kommentar

Ville bare si litt mer.. :wink:

 

Som x-ray-cat sier angir ISO'en lysfølsomheten til filmen, eller brikken i digitalkamera. Jo høyere ISO, jo mer lysfølsom blir filmen. Hvis du dobler ISO'en, f.eks. fra 100 til 200, så trenger du bare å belyse filmen halve tiden for å få samme eksponering. Det vil si at du gjerne øker ISO'en hvis det er mørkt eller hvis du trenger raske tider. Ulempen ved høy ISO er at du får mer støy på bildet, og grovere korn hvis du bruker film.

 

Når det gjelder elgkua: Hvordan var forholdene? Det var tydeligvis mørkt, siden den var en med lommelykt der.. Brukte du blitz? Var det lang avstand? Blitzen på et kompaktkamera er ikke så kraftig, og lyset blir raskt svakere når avstanden til "modellen" øker. I et rom har du gjerne mindre avstander, og du har vegger og tak som reflekterer lyset....

Lenke til kommentar

Takk for tipsene, jeg skal prøve ut div. instillinger for å bli mer kjent med kameraet, og kanskje være mer forberedt neste gang det dukker opp noe spennende på gårdsplassen!

 

Bildene jeg tok den kvelden, var både med og uten blitz, men alle andre instillinger stod i "auto"

Lenke til kommentar
-jeg kunne trenge en kort innføring i manuell bruk av et digitalkamera:

 

1. Hva betyr +/-eksponering? (denne kan stilles fra -2 til +2 ; Når skal jeg bruke de ulike instillinger?)

 

2. Hva er ISO hastighet? (denne kan stilles fra 50 til 400 ; Når skal jeg bruke de ulike instillinger?)

Artikkelen Exposure strategies for digital cameras with priority and fully manual exposure controls tar for seg problemstillinger rundt korrekt (/"perfekt") eksponering og viser til en EV-tabell, som er additiv, dvs du legger sammen verdiene for blender og lukker og dette tallet kan, hvis det tillates f.eks. av linsa, brukes til å få ekvivalente eksponeringer. Dvs, du endrer begge parametrene - f8 ved 1/60s er ekvivalent med f2,8 og 1/500s ...

 

+/- brukes når du vil ha et lysere/mørkere bilde enn hva automatikken dikterer, eller du vil nyttegjøre deg en teknikk som kalles Bracketing, hvor endring av blender, lukker, endret ISO og eksponeringskompensasjon inngår.

 

Og effekten av ulike ISO-verdier ser du godt i f.eks. DCResource sin nye Canon PowerShot A80-omtale

Lenke til kommentar

kort innføring i tilgjengelige manuelle innstillinger (tatt i "rekkefølge" ettersom man sannsynlig stiller kameraet på denne måten før man tar et bilde) (andre/engelske benevnelser i parantes) :

 

ISO-verdi (ASA): høyere verdi gir mer lyssterk brikke/film men også mer støy. Standard på film i dag er 400, på digikamera varierer det fra 50-200

 

Fokus (focus): verdt å nevne, siden man i enkelte situasjoner vil nytte godt av autofokusen, andre ikke. (f.eks innendørs er det greiest å bruke manuell)

 

Hvitbalanse (white balance): som oftest valg mellom innelys/utelys eller manuell. Denne er selvforklarende, men om man f.eks vil ha bilder på dagen til å se ut som de er tatt på natta kan man bruke innendørs hvitbalanse og stille blenderen ned et-to hakk. I vanskelige situasjoner med både innelys og utelys kan det også være lurt å ha denne på auto.

 

Blender (exposure, iris, aperture): stor blender (dvs lite tall eks. 2,8) gir mye lys inn til brikken/filmen, men gir også liten dybdeskarphet. Dybde er oftest ikke et problem med digitalkamera siden man her har veldig mye mindre flate enn på 35mm film, og derfor også har konstant en veldig stor (min mening: FOR stor) dybdeskarphet uansett blender. Oftest er blenderen også ikke laget av mestermekanikere, og bildekvaliteten kan forringes noe om man kjører veldig stor blender hele tiden. På videokamera har man ofte valget om man vil gå opp på såkalt "gain" når man ikke har større blendertrinn, dette er ikke å anbefale da bildet bare blir forsterket digitalt (og mer støy kommer til syne). Gain kan på mange måter sammenlignes med ISO-verdi, da begge gir mer lys, men mer støy. Faktisk lurer jeg på disse to innstillingene er mer beslektet på digitale media enn det vi faktisk vet om! Får sjekkes nærmere...

 

Lukker (shutter (speed)): med høy lukkerhastighet (eks. 1/500 sek) får man veldig skarpe bilder (såfremt fokus er godt stilt!) pga lyset bare slipper inn til brikken/filmen i veldig korte intervaller og får ikke "flyte" utover som om man bruker lave lukkerhastigheter (som f.eks. 1/15 sek). Lukkerhastigheten er sannsynligvis det som du burde stilt litt på om elgene dine skulle bli synlig. For jeg regner med det var mørkt. Med lang lukkerhastighet (kanskje 1/2 sek) og med kameraet på stativ hadde du nok kunnet skimte dem, men da er det også svært viktig at det ikke er mye bevegelse i bildet (derav kamera på stativ) så elgene måtte nok stått i ro akkurat da for å få et bra bilde. Et problem med digitalkamera tidligere har vært at de ikke har taklet lange lukkertider særlig bra (ekstremt mye støy) men jeg lurer på om dette begynner å bli bedre. En lukkertid på 1/125 sek er vel det som regnes for å være godt nok i de fleste behov. Men om man fotograferer f.eks en fotballkamp burde man nok prøve å få denne så kort som mulig (oppmot 1/1000 sek)

 

Håper dette hjalp. Neste leksjon får bli i komposisjon (er egentlig bare å se for seg to horisontale streker og to vertikale streker i søkeren, og plassere objektene der strekene "krysses")

 

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...