Gå til innhold

Hvordan lage perfekt skum til latteart?

Anbefalte innlegg

Har nettopp byttet ut min gamle Nespresso citiz and milk med en Philips Saeco xsmall. Denne:

lastned_zpsa7ec56c8.jpg

Har lyst til å lage meg perfekt latte med hjerte på, men sliter veldig med steamingen av melka. Bruker kald h-melk og holder tuten av damparmen såvidt under overflaten hele tiden til muggen er så varm at jeg ikke klarer å ta på den lenger. Problemet er at enten blir det altfor tynn melk uten noe skum i de hele tatt, ellers blir det tynn melk med tykt skum på toppen. Får ikke til det jevne fine skummet. Lurer på hva jeg gjør feil?

Kan det være at det er maskinen som er problemet? At damparmen er for dårlig eller noe? Har jo sett på denne videoen av samme maskin som meg og der får de det til: http://www.youtube.com/watch?v=NkbHYAvQoqw. Han har en større gummidings på damparmen, det er eneste forskjell

Skjønner ikke hvordan jeg skal få det til jeg. Noen som kan hjelpe?

Endret av smurfine
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lettere melk skummer kanskje lettere, men h-melk skummer bedre. Prøv å variere med å la tuten på damparmen "vake" i overflaten og følg med oppover etter som melken utvider seg. Nøkkelen er hvor mye luft du tilfører, og forskjellige drikker skal ha forskjellig konsistens. Cappucino skal ikke være boblete.

På den videoen ser det nesten ut som om maskinen har en automatisk damparm. Det er litt juks, men kan funke. I så fall holder du den bare rolig nedi melka.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lettere melk skummer kanskje lettere, men h-melk skummer bedre. Prøv å variere med å la tuten på damparmen "vake" i overflaten og følg med oppover etter som melken utvider seg. Nøkkelen er hvor mye luft du tilfører, og forskjellige drikker skal ha forskjellig konsistens. Cappucino skal ikke være boblete.

På den videoen ser det nesten ut som om maskinen har en automatisk damparm. Det er litt juks, men kan funke. I så fall holder du den bare rolig nedi melka.

Hva mener du med automatisk damparm?

Lenke til kommentar

Espressomaskinen på jobben har to typer damparmer. Den ene krever litt opplæring, man må jobbe litt med muggen for å oppnå ønsket skum. Den andre er automatisk, og holdes bare stille nedi melken, man velger ønsket konsistens med en knapp. Brukeren på videoen beveger så lite på muggen at jeg tror den er automatisk.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Tro meg, det er mye bedre med manuell. Jeg har smakt kaffe fra automatiske maskiner som er god, men det blir ikke ordentlig espresso (skal ikke utelukke at mye dyrere maskiner får det til). Dessuten går automatikk i stykker, det er jo en del krefter i sving. Trykket skal være riktig, vannet må være passe og kaffen må være malt opp riktig og komprimert riktig. Jeg kan aldri se for meg at en automatisk maskin til tre tusen har skikkelig kvern, eller klarer å presse kaffen sammen til riktig konsistens, og i hvert fall ikke pålitelig, gang på gang over lengre tid.

En manuell maskin vil også trenge service en gang i blant, men det er den beregnet på, og det kan man til og med gjøre selv i stedet for å stå i klagekø på Elkjøp og vente en måned på å få maskinen tilbake. Dessuten er det gøy og interessant å lage selv, og du får faktisk peiling på kaffe etter hvert. Du lærer deg fort bruken av en manuell maskin, det er ingenting å være redd for. En times lesning og øving, så lager du bedre espresso enn de fleste. Etter noen måneder er du rene baristaen, og det var jo latte art du ville drive med?

Har ikke vært borti den du linket til. Har dog testet denne:

http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kaffemaskin-og-espresso/TE713201RW/siemens-eq-7-kaffemaskin-te713201rw

Den lager god kaffe, men espresso er det ikke.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Takk, men er ikke så kresen på kaffe og jeg syns faktisk kaffen til nespressoen var toppers jeg. Og da tror jeg ikke at denne er verre iallefall? Av brukere har 334/455 gitt den 5 stjerner (http://www.amazon.co.uk/product-reviews/B001EOMZ5E/ref=cm_cr_pr_hist_5?ie=UTF8&filterBy=addFiveStar&showViewpoints=0&sortBy=bySubmissionDateDescending)

Alt jeg vil er å få laget en grei kaffe med bra skum jeg kan lage hjertemønster på. Er kanskje snakk om 1 kopp daglig

Endret av smurfine
Lenke til kommentar

Har byttet maskinen med en slik: http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kaffemaskin-og-espresso/ESAM4200S/delonghi-magnifica-kaffemaskin-esam-4200-s

er superfornøyd med den foreløpig. Perfekt crema på espressoen og steameren er mye bedre, men det skorter litt på teknikken for å få det perfekte melkeskummet enda. Noen som har erfaringer for å få melka perfekt til latte art?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...