Niklasp Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Nå får du 1Password på Windows, Mac og iOS til halv pris.Passordtjeneste kutter prisene etter Heartbleed Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Og LastPass får du gratis eller til $1/mnd om du vil ha mobilversjonen også. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Men dette er vel helt ubrukelig hvis man har en android-enhet?Og hva skjer når 1Password sine servere blir hacket? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Nei takk. Har notepad dokument som jeg sparer alt på. Lenke til kommentar
MartinGM Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Den nyeste versjonen av Lastpass for Android håndterer apper også, ikke bare nettsteder slik den gjorde før.. :like: Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 KeePass er også på Android. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Men dette er vel helt ubrukelig hvis man har en android-enhet?Og hva skjer når 1Password sine servere blir hacket? Da får noen hackere en ubrukelig kryptert fil om de ikke har passordet ditt til selve programmet. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 (endret) Men dette er vel helt ubrukelig hvis man har en android-enhet?Og hva skjer når 1Password sine servere blir hacket? Var da voldsomt til negativitet? 1Password har så vidt meg beskjenkt en Androidløsning som tilsynelatende er bedre enn iOS varianten grunnet restriksjoner Apple setter i iOS. Leker meg med prøveversjon her nå og det virker jo temmelig bunnsolid og tror faktisk jeg kommer til å kjøpe en familiepakke til Mac og Windows.. Synd at appene må kjøpes separat men det er jo sånn det er når det skal via AppStore og PlayStore. Endret 12. april 2014 av RamGuy Lenke til kommentar
Psy Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 1password har ingen servere som kan bli hacket, alt er lagret på din egen maskin, eller så kan du synkronisere igjennom Dropbox. I alle tilfeller er filene kryptert med et master passord som ikke er lagret noe sted. Har brukt 1password i lang tid nå og synes det fungerer veldig bra. Bruker OSX versjonen. Lenke til kommentar
Alf Marius Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 https://clipperz.is/ er en open source tjeneste som ser spennende ut. Lenke til kommentar
Jarlur Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 (endret) Men dette er vel helt ubrukelig hvis man har en android-enhet?Og hva skjer når 1Password sine servere blir hacket? 1Password lagrer alt lokalt på maskinen. Fila er kryptert. Er nok ingenting som lagres hos dem! :-) Du kan få valg om å synce den passord fila med andre pc'er du har via Dropbox.. Endret 12. april 2014 av Jarlur Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 (endret) Men dette er vel helt ubrukelig hvis man har en android-enhet?Og hva skjer når 1Password sine servere blir hacket? Var da voldsomt til negativitet? 1Password har så vidt meg beskjenkt en Androidløsning som tilsynelatende er bedre enn iOS varianten grunnet restriksjoner Apple setter i iOS. Fra artikkelen: Du kan få programmet både til Mac, Windows og iOS, og kjøpe lisenser som enten gjelder for hver enkelt plattform, eller samlelisenser du kan installere på flere maskiner. Prisene er halvert, og starter på 25 dollar, omtrent 150 kroner. Dette er altså et éngangsbeløp, og ikke et abonnement du trenger å fornye. Det nevnes ikke en android-versjon. Er det så voldsomt negativt av meg å stole på det som står i artikkelen? Jeg kan da ikke vite at de tilsynelatende har feilinformasjon i artikkelen sin på et så viktig punkt. Når det gjelder mitt andre spørsmål så stilte jeg det fordi jeg virkelig lurte. Må da være lov å stille spørsmål? Hvis alle passord man har kan låses opp ved tilgang til ett enkelt passord så er det jo grunn til å være forsiktig. Men hvis informasjonen virkelig er ordentlig kryptert så får jeg vel stole på det. Endret 12. april 2014 av Jakoozie Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Finnes det ikke noen andre alternativer som er ok? Er middels fristende, men selv med rabatt er det dyrt for hva du får, og androidklienten ser skikkelig elendig ut, anmeldelsene er gode, men det er hovedsaklig på mac.sider som ofte gir for gode reviews fordi det er færre alternativer på plattformen. AtW Lenke til kommentar
Alf Marius Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Finnes det ikke noen andre alternativer som er ok? Er middels fristende, men selv med rabatt er det dyrt for hva du får, og androidklienten ser skikkelig elendig ut, anmeldelsene er gode, men det er hovedsaklig på mac.sider som ofte gir for gode reviews fordi det er færre alternativer på plattformen. AtW Jeg nevnte https://clipperz.is/ litt over her. Har brukt noen timer nå på å installere denne løsningen på min egen server, og det virker veldig bra. Løsningen er online, open source, foreløpig gratis å hoste hos dem, alltid gratis å installere på egen server.. All krypteringen skjer client-side, dvs i browseren, så det som lagres på serveren er kryptert data. Mao, skulle noen få tak i dataen som ligger på serveren vil de ikke kunne klare å få ut noe informasjon. Selv de som driver serveren aner noe om hva som ligger lagret (ikke brukernavn engang!) Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 (endret) Jeg har nettopp begynt å bruke 1password, blant annet fordi jeg har vært utsatt for et hackeangrep selv. (Ikke alvorlig, men irriterende) Jeg har nå lagt til de fleste innloggingene mine i 1password -programmet på windows, og synes det funker greit. Det som er litt irriterende er jo at det er litt ekstraarbeid å manuelt logge inn hver gang med disse passordene. (Vet at programmet hjelper deg et stykke på vei, men det er fortsatt ikke autoinnlogging) Både chrome og safari tilbyr seg å lagre disse passordene i "skyen", slik at jeg slipper å knote så mye når jeg først har lagt inn passordet en gang på en av enhetene mine. Spørsmålet er, kan jeg stole på disse skytjenestene? Passordene jeg bruker er jo autogenerert av 1Password, og skal være mer eller mindre uknekkelige. Men hvis noen skulle få tak i passordet til min google-konto eller Apple ID, så har de vel indirekte tilgang til alt det andre. Jeg prøver ikke være hysterisk her. Lurer enkelt og greit bare på om det er greit å stole på disse tjenestene. Jeg har ikke lyst til å bruke penger på 1Password hvis det viser seg at opplysningene mine ikke er noe mer trygge. EDIT: Og ikke minst, bør jeg si ja når selve nettsiden lar meg lagre passord/brukernavn? At du huker av for det liksom. Er det egentlig noen forskjell på slik avhuking og å svare ja når Chrome/Safari spør om passordet skal lagres? Takk for svar. Endret 21. november 2014 av Jakoozie Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Spørsmålet er, kan jeg stole på disse skytjenestene? Nei. Og svaret "Nei." er ikke åpent for debatt engang, slik jeg ser det. Vet du hvordan en gitt skytjeneste behandler dine data? Nei, det kan du aldri vite. Du kan velge å stole på det de sier, men du kan aldri vite hva deres motivasjon, teknologi, viten, rutiner og sårbahet er, eller om den kunnskapen du har om deres motivasjon, teknologi, viten, rutiner og sårbahet er sann. Du kan heller ikke vite om tjenesten går konkurs, eller opplever katastrofal lagringskræsj i morgen. Det virkelige spørsmålet er ikke om du kan stole på dem. Det virkelige spørsmålet er kan du leve med konsekvensene av det dersom tjenesten viser seg å være ondsinnet eller plutselig forsvinner. Det spørsmålet tillater deg å tenke på sikkerhet i flere nivåer. Du kan sikkert tillate deg å legge ut mange passord i en slik tjeneste, kanskje til og med alle, men har du tilgangspassordet til en kjernefysisk atomreaktor, så kan du aldri legge den i skyen. Kan du bruke tjenesten selv om du ikke kan stole på den? Ja. Jeg har valgt å ikke legge passordene mine i skyen, men de beste tjenestene virker ganske troverdige. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Takk for svar! Det jeg tenker mest på er om passordene mine er trygge fra andre, og ikke fra Google/Apple selv. Jeg vet jo at spesielt Google har mye informasjon om meg fra før, og det er ikke så mye jeg kan gjøre med det. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Jeg bruker 1Password, og jeg er ikke så paranoid at jeg velger å ikke bruke nettskytjeneste for synkronisering av min 1Password database, den er jo igjen 256-bit kryptert i seg selv og jeg har passordbeskyttet med et 30-tegn generert passord med en god kombinasjon av tall, tegn og bokstaver. Men ja, det er vanskelig. Men steg nummer en mot en tryggere hverdag er jo nettopp det å ha unike og solide passord på alle forskjellige tjenester, og her hjelper jo 1Password deg godt på vei. Bare det at du har et unikt 30-digit passord til epost, tek.no osv.. er jo et enormt skritt i seg selv. Klart det er teoretisk mulig at noen kan hacke seg inn i din 1Password database og dette blir jo mer sannsynlig om du synkroniserer databasen med nettskytjenester. Men samtidig så er sannsynligheten for at vi vanlig dødelige er såpass interessante for hackere helt mikroskopisk liten i utgangspunktet så det at noen vil gå til slike skritt bare for å klare å omgå våre passord og innlogginger er helt usannsynlig. Måten de fleste blir rammet på er jo at de er temmelig skjødesløs med sine passord, om passordet ditt er Passord123 og du bruker det på alle nettsider og alt du måtte forholde deg til så er du jo et lett offer. Om du bruker et mer solid passord som B*7ssd+31\340:_Tor32 så er det sikrere, men bruker du det samme passordet overalt så sitter du fort med skjegget i postkassa om en eller annen nettside skulle klare å lekke ut ditt passord om det et aldri så bra og sikkert ett. Har du derimot sikre og helt unike passord til hver eneste side derimot så blir det jo en helt annen sak, da vil hackere kun få tilgang til din brukerinformasjon på den gitte siden de klarer å hacke og bare den og her kan jo du raskt og enkelt bare endre passord i etterkant, og på de mest sensitive og essensielle tingene dine (som epost) så kan du gardere deg ytterligere ved å aktivere to-veis autentisering og da vil jeg si at sannsynligheten for at noe skal gå galt er så liten at den er ubetydelig. Så jeg ville ikke ha bekymret meg så alt for mye angående det å ta i bruk nettskytjenester til bruk med 1Passord, bare pass på at du beskytter 1Password biblioteket ditt med et skikkelig solid passord og bytt det gjerne ved jevne intervaller. På iPhone så er det jo latterlig greit å ha et godt og langt passord ettersom du kan bruke fingeravtrykkleseren for autentisering, på PC / Mac så er det jo dog litt mer kronglete. Forhåpentligvis så vil 1Password tilby to-vei autentisering etterhvert de også. Når det gjelder auto-innlogging så tilbyr de jo plugin til Safari, Chrome, Firefox og Internet Explorer og alle disse støtter auto innfylling av pålogginsinformasjon, men selv syntes jeg plugin til Chrome er litt så som så, og Internet Explorer oppfører seg helt merkelig med 1Password plugin installert, den til Safari fungerer dog veldig fint. Men det er jo på ingen måte like ryddig som å ha passord lagret rett i nettleseren. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Men steg nummer en mot en tryggere hverdag er jo nettopp det å ha unike og solide passord på alle forskjellige tjenester, og her hjelper jo 1Password deg godt på vei. (...) Har du derimot sikre og helt unike passord til hver eneste side derimot så blir det jo en helt annen sak, da vil hackere kun få tilgang til din brukerinformasjon på den gitte siden de klarer å hacke og bare den QFT. Dette er det viktigste steget. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Bra innlegg Ramguy! Men det var ikke helt klart, lar du nettleseren lagre passordene dine? Eller bruker du 1password til å legge inn passordene hver gang. Enig i at fingeeavtrykksensoren gjør det mye enklere. En av grunnen til at jeg har lyst på iPhone. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg