Gå til innhold

[Løst] Er det ekteskapsbrudd å onanere?

Anbefalte innlegg

Bare lurer fordi, det eneste plassen jeg kanskje har funnet at det sier er en. Var når en fyr skulle gjøre kona til en annen fyr gravid, men så trakk han penisen ut og gjorde det heller fra seg på bakken, og da drepte gud han. Ifølge det jeg husker.

Men det jeg tenker er at, man begår jo ikke utroskap når man er singel og gjør det. Så det jeg lurer, er det synd å gjøre slikt når man er singel på en måte.

Det sier seg selv at man ikke trenger det når man er sammen. Men bare lurer på om man er singel om det er en synd å drive med det :)

Jeg tror iallfall ikke det. Men hva tror du?

Edit: But I tell you that anyone who looks at a woman lustfully has already committed adultery with her in his heart.

Endret av KinkinADO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg ikke ser noen grunn til å anse noe fra Bibelen som en autoritet når det gjelder ekteskappakten (som tross alt ikke er et utelukket kristen ritual), ser jeg ingen grunn til at onanering skal være ekteskapsbrudd.

Dersom du mener innenfor de rigide rammene man vil få dersom man tolker Bibelen bokstavelig, så antar jeg det er ekteskapsbrudd. Men ærlig talt, guden deres har visstnok designer mennesker med en automatisk og ikke-bevisst reaksjon på attraktive medlemmer av det motsatte kjønn. At denne attraksjonen er syndig sier strengt tatt bare noe om hvor diabolsk (aha, aha) denne guden er.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Historien om Onan i 1. Mosebok kap. 38 er neppe om onani, men om pliktoppfyllelse. Det han gjorde feil var å ikke gjøre sin plikt som svoger når broren var død.

Men som betegnelsen onani sier er nettopp det nettopp det "å la sæden gå til spille" som blir husket. Her er det flere ting som spiller inn. Det ene er katolsk forståelse av seksualitet. All seksualitet har ett mål - å lage barn. Gleden og lyst er underordnet, om i det heletatt et poeng (korrigere meg gjerne her). Forbudet mot prevensjon kommer av dette - all sæd skal brukes i forplantningen. Så disse henger sammen.

Så er det jo synet på ekteskapet og om onani er et brudd på det? Lenken du viser til er Jesu ord i bergprekenen i Matteus 5, 27-28. Det er nok vanskelig å onanete uten ett eneste "bilde" i hodet. Men "begjær", som det står på norsk, har nok en betydning (også på gresk) mer mot noe man satser på faktisk å oppnå, som David med Batseba (2. Sam 11).

Her vil jeg nok skille mellom en seksuell fantasi og et konkret begjær - en hensikt om å overta en annens kone. Men det er nok også sånn at også fantasiene - uten videre planer - har vært fordømt i våre kristne miljøet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Historien om Onan i 1. Mosebok kap. 38 er neppe om onani, men om pliktoppfyllelse. Det han gjorde feil var å ikke gjøre sin plikt som svoger når broren var død.

Men som betegnelsen onani sier er nettopp det nettopp det "å la sæden gå til spille" som blir husket. Her er det flere ting som spiller inn. Det ene er katolsk forståelse av seksualitet. All seksualitet har ett mål - å lage barn. Gleden og lyst er underordnet, om i det heletatt et poeng (korrigere meg gjerne her). Forbudet mot prevensjon kommer av dette - all sæd skal brukes i forplantningen. Så disse henger sammen.

Så er det jo synet på ekteskapet og om onani er et brudd på det? Lenken du viser til er Jesu ord i bergprekenen i Matteus 5, 27-28. Det er nok vanskelig å onanete uten ett eneste "bilde" i hodet. Men "begjær", som det står på norsk, har nok en betydning (også på gresk) mer mot noe man satser på faktisk å oppnå, som David med Batseba (2. Sam 11).

Her vil jeg nok skille mellom en seksuell fantasi og et konkret begjær - en hensikt om å overta en annens kone. Men det er nok også sånn at også fantasiene - uten videre planer - har vært fordømt i våre kristne miljøet.

Oppfyllende Svar. Takk :)

Lenke til kommentar

Synd er noe fantasifulle jøder fant opp i asia for flere tusen år siden. Det har ingen relevans for onanering i Norge i 2014.

Hva som er ekteskapsbrudd og synd velger du helt selv. Men svært få andre velger å mene at det er det idag. Men når du refererer til bibelen så er det jo fritt frem å tro og tolke hva man selv ønsker, så du har full frihet til å velge selv.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Men bare lurer på om man er singel om det er en synd å drive med det :)

Jeg tror iallfall ikke det. Men hva tror du?

Rent "praktisk" er det bare munker og prester i katolske kirken som ikke får lov å "nappe seg" nå for tiden.

Sistnevnte må leve i sølibat (ikke lov å gifte seg) og ellers vise absolutt seksuell avholdenhet.

Neppe noe sjakktrekk av Paven å holde folk på pinebenken på den måten, og sånn sett kanskje ikke overraskende at noen "faller av lasset" når de får hånd om små kor-gutter osv.

Løse litt på sølibat-regimet så er vel halve jobben gjort i forhold til den problemstillingen, det er min teori iallefall.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Å ikke onanare øker på en måte sjansen for sjeløyde, siklende fremtidige banjo spillere, da onani sikrer deg frisk og ny utviklet sperm. :)

Så keep on jerking mister, it's good for you  :)

En trenger faktisk å onanere fra tid til annen som gift også og det kommer helt an på jenta og hennes oppdragelse på dette området hvordan hun tar det. Men selvsagt er det ikke noe ekteskapsbrudd mer enn det å holde i den for å tisse er det :)

Lenke til kommentar

En trenger faktisk å onanere fra tid til annen som gift også og det kommer helt an på jenta og hennes oppdragelse på dette området hvordan hun tar det.

Ja, for har hun god oppdragelse, gjør hun det for deg. Det du mente? :green:

Nope, noen goder må en mann få lov til å beholde...  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...