Gjest medlem-332567 Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 https://www.komplett.no/search?q=+Powerline+ https://www.komplett.no/av600-gigabit-mini-powerline-adapter/810083 Hva er det der, gjør det , det samme som en nettverks kabel? Du får liksom alt ut av rutern? hva er det der hva er forskjellen mellom den og en vanlig internett kabel- hvilken av de er best. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Det er en en måte å overføre nettverksignaler ved å bruke strømnettet. Det er til en viss grad et alternativ til WiFi (trådløst nettverk). Fordelen er at man slipper å trekke egen kabel. Ulempen med begge er at det kan være begrenset kapasitet, og det kan variere over tid pga eksterne faktorer man ikke har kontroll på. Kabel er som regel "best", i den forstand at man har en uforstyrret forbindelse hele tiden. Kabel er også billigst. Lenke til kommentar
Gjest medlem-332567 Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 (endret) Det er en en måte å overføre nettverksignaler ved å bruke strømnettet. Det er til en viss grad et alternativ til WiFi (trådløst nettverk). Fordelen er at man slipper å trekke egen kabel. Ulempen med begge er at det kan være begrenset kapasitet, og det kan variere over tid pga eksterne faktorer man ikke har kontroll på. Kabel er som regel "best", i den forstand at man har en uforstyrret forbindelse hele tiden. Kabel er også billigst. Ok, takk! Må routern være nær for at du kan bruke kabel nett? eller fins det andre muligheter? ( gjennom veg osv) Endret 11. april 2014 av medlem-332567 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Er ingen ekspert på dette, men mener en CAT5 kabel skal fungere opp til 100 meter. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 (endret) Du bruker strømkabler i stedet for internettkabel. Er en fordel å holde seg på samme kurs, men går gjerne bra uansett hvor du setter de. Du trenger 2 sånne bokser, en ved routeren, som du plugger en internettkabel inn på, og en ett annet sted hvor som helst som du skal ha nett. Gjennom vegg, på tvers av etasjer osv. fungerer fint, så lenge det er strøm der kan du sette opp en sånn boks. Du kan forresten ha flere enn 2 også. Hvor bra det funker vil variere, etter hvor nytt ledningsnettet er og hvor mye det er belastet. Edit: tror kanskje jeg missforstod litt. CAT5 går til 100m ja, med 100mbit så vidt jeg husker CAT6 går også til 100m, men med 1000mbit så vidt jeg husker Endret 11. april 2014 av aklla Lenke til kommentar
Gjest medlem-332567 Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Du bruker strømkabler i stedet for internettkabel. Er en fordel å holde seg på samme kurs, men går gjerne bra uansett hvor du setter de. Du trenger 2 sånne bokser, en ved routeren, som du plugger en internettkabel inn på, og en ett annet sted hvor som helst som du skal ha nett. Gjennom vegg, på tvers av etasjer osv. fungerer fint, så lenge det er strøm der kan du sette opp en sånn boks. Du kan forresten ha flere enn 2 også. Hvor bra det funker vil variere, etter hvor nytt ledningsnettet er og hvor mye det er belastet. Edit: tror kanskje jeg missforstod litt. CAT5 går til 100m ja, med 100mbit så vidt jeg husker CAT6 går også til 100m, men med 1000mbit så vidt jeg husker Ok, så da er kabel nett det beste? Jeg skal ha internett kabelen helt ved routern så har det noe å si hvilken man har? er det noen som er " best da" send link. trenger ikke en som går langt, bare en sterk en Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 (endret) En sterk kabel? Skal du ha nettverk f.eks en meter bort fra routeren og ikke gjennom vegg, så holder en vanlig cat5e kabel fra biltema/clasohlson eller lignende Hvordan skal du koble? Er nok bedre om du forklarer hva du faktisk vil ende opp med, ikke hvordan det skal bli utført... Endret 11. april 2014 av aklla Lenke til kommentar
Gjest medlem-332567 Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Trenger man bra ruter da, eller når det er wifi? Lenke til kommentar
Gjest medlem-332567 Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 ? trenger man en bra ruterhttps://www.komplett.no/k/kcf.aspx?id=11755, hvis man har kabel og bare en pc i huset? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 (endret) Trenger ikke det nei, holder med den du har til ditt bruk Endret 11. april 2014 av aklla Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Har faktisk for bare noen få minutter siden koblet til Pc-en via homeplugg. Nr.1 homeplugg koblet til en kontakt nær bredbåndsmodemet, Ene enden av nettverkskabelen inn i modemet og den andre enden inn i homepluggen. Homeplugg nr. 2 setter en inn i en kontakt nær Pc-en, og på samme måte en nettverkskabel mellom homeplugg og Pc. Ingen konfigurasjon, fungerer med en gang, veldig enkelt. Med bare 1 Pc i huset har du garantert ikke bruk for noe internt nettverk, kan ikke se du har bruk for noen ekstra ruter heller. Homepluggene jeg kjøpte skal teoretisk kunne klare en fart på 500 Mbps. Min internettforbindelse er på 25 mb, det betyr at jeg aldri vil ha behov for mer en 25 mb fart gjennom homepluggen. Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 (endret) Vet ikke om det kom så klart fram i mitt første innelgg, men bruker du Homeplugg må du ha minst to enheter. En i bredbåndruteren, og en i hver datamaskin du vil koble til innternet. hardware.no har noen tester hvor du kan lese mer. Her finner du mer om nettverksutstyr: http://www.hardware.no/tester/?catId=119 ...og her kan du lese mer om HomePlugg: http://www.hardware.no/tester/?catId=261 Det finnes også noe som heter Exstender. Her har du bare bruk for 1 enhet. Eller kanskje flere hvis du trenger signal i flere retninger. Kort forklart, du har kanskje en trådløs bredbåndsruter, men signalet er for dårlig til at det rekker ut til det rommet hvor hvor du har datamaskinen. Da kan en sette en Extender i et strømutak i retning av der du har datamaskinen(e), men ikke lenger unna bredbåndsruteren enn at Extenderen får godt signal. Signalet Extenderen mottar sender den så videre mot rommet (eller rommene) datamaskinen(e) befinner seg. (Du trenger altså ikke nettverkskabler). Endret 12. april 2014 av Eivor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå