Gå til innhold

Norske bøker er for dyrt!

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal det koste 350-400kr for en ny norsk bok. De samme bøkene koster 150kr når oversettelsene slippes i Danmark og Sverige.

Jeg er ikke blant dem som trenger å ha en bok jeg har lest stående i en hylle. Om jeg skal lese en bok, låner jeg den gjerne på biblioteket. Best liker jeg å høre bøker jeg kan laste opp på mobiltelefonen min.

Jeg abonnerer på lydbøker på Audible og kan der betale $14.95 (ca 90kr) og plukke en hvilken som helst bok fra deres butikk. Skulle gjerne hatt en slik løsning i Norge. Tjenesten Ordflyt har startet en lignende tjeneste, men det er ikke mulig å abonnere enda. Der må man kjøpe prisen til vanlig norsk blodpris.

Det norske markedet er mindre enn andre markeder, men jeg synes forlagene flår oss.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ble positivt overrasket da jeg leste at Gyldendal skulle gjøre ebøkene tilgjengelige på Kindle. Kikket innom siden, tenkte kanskje jeg skulle lese noe norsk for en gangs skyld, men så så jeg at de kostet like mye som hardbacks. Takk og farvel lzm.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alle bøker får man jo hivd etter seg for noen 50 lapper innen ett år etter lansering, herregud dessuten har vi masse penger. Aldri følt at 400kr for underholdning er dyrt

Vel, det kommer helt ann på hvem det gjelder. Noen er heldige og har masse penger, andre slik som meg har lite penger. 400kr er fa** meg så dyrt for ei bok. At Norge er et rikt land er dumt å si, fordi veldig mange i landet sliter faktisk økonomisk av mange årsaker.

Lenke til kommentar

Alle bøker får man jo hivd etter seg for noen 50 lapper innen ett år etter lansering, herregud dessuten har vi masse penger. Aldri følt at 400kr for underholdning er dyrt

Vel, det kommer helt ann på hvem det gjelder. Noen er heldige og har masse penger, andre slik som meg har lite penger. 400kr er fa** meg så dyrt for ei bok. At Norge er et rikt land er dumt å si, fordi veldig mange i landet sliter faktisk økonomisk av mange årsaker.

Norge ER er rikt land; at enkeltindivider sliter med økonomien forandrer ikke dette. Uansett, stem med lommeboka, kjøp engelske bøker, bruk bibliotekene. Personlig ser jeg ingen grunn til å kjøpe norske bøker under dagens forhold.

Lenke til kommentar

Enig, norske bokpriser er hinsides. Ikke blir det spesielt billigere etter tid heller. Da slipper de heller en pocket - som gjerne koster mer enn innbundet svensk eller engelsk utgave - eller dansk for den delen.

Dette er veldig negativt, det selges få bøker, det oversettes få bøker. Kanskje forlagene tenkte dette var smart - men selv de taper på dette i lengden.

For det er vel de som har mangedobbelt påslag? Forfatter og trykkeri får vel ikke noe mindre i utlandet?

Og jeg - kjøper selvsagt ikke norske bøker - akkurat som de fleste andre bokormer jeg kjenner.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

,,, lydbøker på Audible og kan der betale $14.95 (ca 90kr) ...

Om du kjøper det største medlemskapet så er det kun 9.6$ (ca. 60kr) per bok. Det står att det er års medlemskap, men om du bruker opp de 24 bøkene før året er omme kan du bare fornye medlemskapet når som helst.

Endret av kim009
Lenke til kommentar

Jeg er stor fan av papirbøker, men har gått mer og mer over til elektroniske bøker på iPad. Det er ofte de samme bøkene (inkludert noen norske), men til en langt lavere pris. Ellers har vi jo utenlandske bruktbutikker på nettet. Har spart noen tuser der, for å si det mildt. Selv med frakt kan man få hardcover bøker til godt under hundrelappen.

Lenke til kommentar

Jeg liker best å "lese" lydbøker.

Nå har jeg lyst til å lese Sønnen (Jo Nesbø) og sitter med er dilemma... skal jeg

- vente 2 år til den blir ledig på biblioteket

- kjøpe den til 262kr på bokkilden (som faktisk er veldig bra pris til å være norsk)

- kjøpe den engelske oversettelsen til $29.68 (177kr) på Audible

Jeg liker godt å lese norske / svenske forfattere. Men ender ofte med en amerikansk eller engelsk forfatter som er mye rimeligere å kjøpe.

Endret av ob1970
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Forklaringen på de sinnsykt høye norske prisene er enkel:

Forlagene budsjetterer en nyutgivelse utfra at den skal bli innkjøpt av innkjøpsordningen. (Noe de fleste bøker har blitt fram til nå) Innkjøpsordningen kjøper 1000 eks. og distribuerer til bibliotek osv.

Innkjøpsordningen tar utgangspunkt i nypris over et visst tidsrom når boken er nyutgitt. Regnestykket med hardback blir da sånn: 1000 x f.eks. 400 kr = 400 000kr! Sim sala bim: Boken er finansiert. Man trenger egentlig ikke å selge flere, det er kun en bonus.

Hvis man gir ut en nyutgivelse i paperback eller som e-bok kan man jo ikke ta 400kr for en bok lenger og dermed rakner hele forlagsmaskineriet. De budsjetterer jo utfra dette systemet.

Slik har de store forlagene holdt det gående i årevis, med den unnskyldning av at man ønsker å gi ut prakteksemplarer (hardbacks) som folk skal ha i bokhylla først osv. Nå MÅ de jo omstille seg, men forsøker trekke det ut så lenge som mulig. Det finnes jo eksempler på forandring: forfattere som Gert Nygaardshaug og Ulrik I. Rolfsen tar e-bøkene sine ut fra de store gammeldagse forlagene. Nygaardshaug selger bøkene selv. Rolfsen ser ut til å ha funnet et nytt mer nytenkende forlag kalt Dr. Spruce Books.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg kjøper de fleste bøkene mine brukt i disse dager, for en slikk og ingenting, eller på impuls når Ark og Norli har salg, for også jeg synes bøker er dyrt her til lands, men når det er sagt skal det sies at det nesten månedelig dumper ned en lettere overpriset bok fra bokklubben ned i postkassa mi. Er det en bok jeg vil ha, stopper ikke prisen meg for å si det slik. Det være seg skjønnlitteratur eller en ordbok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...