Gå til innhold

Sigma overrasker med nok en sjokkpris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Merkelig stille fra Akam om Sigma 50 Art. FotoVideo fikk jo inn minst 20 stk som en av de første forhandlerne i verden. Nå er det selvfølgelig tomt på lager igjen, men Akam fikk vel låne et noen dager???

Men det er plenty på lager hos andre leverandører her til lands ;)

 

Tror ikke poenget var at det er utsolgt eller at andre har det inne. Men hvorfor ikke Akam har testet det.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Selv det svakeste eksemplaret som Lensrentals har testet slår Canon 50mm f.1.2 ned i støvlene og andre tester ser ut til å være enig at forskjellen på Sigma Art 50mm og Zeiss Otus er mindre enn de 2 sammenlignet med Canon og Nikon som også må blendes ned for å oppnå maks skarphet og ikke engang da kan de konkurrere med Sigma og Zeiss helt åpent.

 

Får håpe at de speilløse også får tilgang til noe av dette kaliberet etterhvert.

Lenke til kommentar

 

 

Merkelig stille fra Akam om Sigma 50 Art. FotoVideo fikk jo inn minst 20 stk som en av de første forhandlerne i verden. Nå er det selvfølgelig tomt på lager igjen, men Akam fikk vel låne et noen dager???

Men det er plenty på lager hos andre leverandører her til lands ;)

 

Tror ikke poenget var at det er utsolgt eller at andre har det inne. Men hvorfor ikke Akam har testet det.

 

Nettopp!

 

Det må jo være en åpenbar mulighet til å skape ekstra aktivtet på Akam sine sider.

 

Det er ikke hver dag folk er så entusiastiske over et nytt objektiv. Og hvis Akam legger ekstra vekt på test av autofokus i tillegg til bildekvalitet for dette objektivet skaper det garantert interesse akkurat nå. I tillegg er prisen lav og det er ikke umulig å oppdrive, slik at Akam har muligheten til å låne eller kjøpe et eksemplar for testing.

 

Om noen uker vil også dette være gammelt nytt. Og Akam prøver vel å være en slags kilde til nyheter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Merkelig stille fra Akam om Sigma 50 Art. FotoVideo fikk jo inn minst 20 stk som en av de første forhandlerne i verden. Nå er det selvfølgelig tomt på lager igjen, men Akam fikk vel låne et noen dager???

Men det er plenty på lager hos andre leverandører her til lands ;)

 

Tror ikke poenget var at det er utsolgt eller at andre har det inne. Men hvorfor ikke Akam har testet det.

 

Nettopp!

 

Det må jo være en åpenbar mulighet til å skape ekstra aktivtet på Akam sine sider.

 

Det er ikke hver dag folk er så entusiastiske over et nytt objektiv. Og hvis Akam legger ekstra vekt på test av autofokus i tillegg til bildekvalitet for dette objektivet skaper det garantert interesse akkurat nå. I tillegg er prisen lav og det er ikke umulig å oppdrive, slik at Akam har muligheten til å låne eller kjøpe et eksemplar for testing.

 

Om noen uker vil også dette være gammelt nytt. Og Akam prøver vel å være en slags kilde til nyheter?

 

Tja.. prøver gjør de nok. Altså være en kilde til nyheter.

Lenke til kommentar

Det kommer nok en test. Gi redaksjonen litt tid. En kvalitativ optikktest er ikke noe du gjør på et par dager. Nå var jeg kanskje litt vel panegyrisk sist gang jeg skrev noe, for Otus skal det mer enn litt til for å matche. Mht skarphet er det mulig, men Otus har også en magisk egenskap til å skape 3D i et 2D-format.

Svakheten med objektivtester er at det stort sett handler om fargekvaliteter, forvrengning og oppløsning. Men det finnes også en tredje disiplin som alltid oversees i slike tester; magi! Det som skiller en Otus fra alle andre objektiver til speilrefleks er den magiske evnen til å tegne dybden i form av romfølelse. Studer eksempelbildene på Zeiss hjemmeside så skjønner dere hva jeg mener. Du føler at du kan krype inn i et hull til en annen dimensjon når du ser på dem, som om du kan gå rundt objektene som er plassert i bildeflaten.

 

Det er denne magiske effekten av ekte rom/3D som gjør at Sigma DP2 Merrill får ekstremistiske tilhengere som meg. Den effekten har også Otus med en virkelig høyoppløst kamerabrikke. Jeg har bare studert bilder tatt med D800E, og det i kombinasjon med Otus er kanskje det beste digitale speilreflekssystem som noensinne har blitt satt sammen.

 

Sigma til 1/5 av prisen til Otus kommer nær nok til at det må kunne kalles en veritabel prisbombe, men jeg er litt usikker på om ordet magi kan brukes. Men at Sigma kan magi har de bevist med DP2 Merrill, så den dagen jeg får studere bilder tatt med 50 Art og D800E skal jeg foreta min endelige dom. Uansett er jeg overbevist om at det er så nær den magien du kan komme på et samlet budsjett til rundt 30k.

 

(Noen få ord om DP-serien og 3D pop: Alle tre modellene er topp verktøy når oppløsning og tradisjonelle kvaliteter vurderes, men ut fra den erfaringen jeg har leverer ikke DP1 den 3D pop-effekten DP2 har. DP3 kan jeg ikke uttale meg som siden jeg ikke har personlig erfaring, men rapporter jeg har fått antyder at den modellen også har de samme spesialegenskapene DP2 briljerer med.)

Lenke til kommentar

Er folk så entusiastiske? Det må ha tatt fotovideo nesten en uke å selge de 20 (hvis det stemmer at de hadde 20 eksemplarer) av sin Canon-versjon (jeg sjekket da jeg fikk mail om at de hadde objektivet inne for en drøy uke siden, og de hadde fortsatt eksemplarer på lager inntil nettopp).

 

Dette er en femtimillimeter til 7000 kroner. Det er ikke spesielt billig.

Sannsynligvis er dette objektivet mest interessant for de som var ute etter en Otus, men hvor mange ser mot Zeis når de skal ha en femtimillimeter?

 

For de fleste er dette objektivet mer enn dobbelt så dyrt som Canon sin 50mm f/1.4 og 8 ganger så dyrt som det svært anbefalte 50mm f/1.8, ikke flere ganger rimeligere enn et Zeis-objektiv de ikke engang har hørt om.

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er folk så entusiastiske? Det må ha tatt fotovideo nesten en uke å selge de 20 (hvis det stemmer at de hadde 20 eksemplarer) av sin Canon-versjon (jeg sjekket da jeg fikk mail om at de hadde objektivet inne for en drøy uke siden, og de hadde fortsatt eksemplarer på lager inntil nettopp).

 

Dette er en femtimillimeter til 7000 kroner. Det er ikke spesielt billig.

Sannsynligvis er dette objektivet mest interessant for de som var ute etter en Otus, men hvor mange ser mot Zeis når de skal ha en femtimillimeter?

 

For de fleste er dette objektivet mer enn dobbelt så dyrt som Canon sin 50mm f/1.4 og 8 ganger så dyrt som det svært anbefalte 50mm f/1.8, ikke flere ganger rimeligere enn et Zeis-objektiv de ikke engang har hørt om.

 

 

 

 

Det sto vel 20+ eller noe sånt, forsto "over 20" da det kom på lager. Vet ikke sikkert.

 

Men det jeg vet sikkert er at søndag ettermiddag så sto det at de hadde 5stk inne, og mandag formiddag ingen igjen.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

I know, for jeg fikk en ny mail av dem i helgen der en kar anbefalte objektivet, og jeg var overrasket over at det ikke var utsolgt iløpet av tiden fra de fikk den på lager (25. april mottok jeg den første mailen om at de hadde objektivet inne).

 

Jeg tviler jo ikke på at objektivet er populært blant fotografer ute etter en femtimillimeter, men jeg vil jo anta at sånne som oss, som sitter og skriver her og har full kontroll på når ymse leverandører slipper noe nytt (ikke minst vet vi hva Zeis Otus er for noe), ikke er spesielt representative.

 

Dette er en knakende god femtimillimeter (åpenbart). Den koster også betydelig mer enn andre femtimillimetere. Det at den er rimeligere enn Canon 50mm f/1.2 og Otus rokker ikke ved det faktum at mange vil mene 7000 kroner er mye for en femtimillimeter

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir som å sammenligne en Jaguar med en Mitsubishi. Sistnevnte yter kanskje det samme eller bedre når farten måles, men det forteller ikke hele historien. Zeiss var uinteressert i hva hva en hvilken som helst kunde av Canon eller Nikons alternativer måtte tro og mene, de ville bare lage verdens beste objektiv. Og sannsynligvis lyktes de, ser det ut for. Det at en ukritisk fotoamatør ser ut som et spørsmålstegn når jeg snakker om 3D bare overser jeg. Det er da vel ikke mitt problem at mange er blinde for alt som ikke er pixelpeeping? At ord som personlighet er bortkastet på halvblinde pixelnerder driter jeg en lang marsj i, for jeg vet at de ikke har bevissthet nok til å fatte hva det går i. Det er ofte de samme som tror at fin bokeh handler om mengden dybdeuskarphet. Og derfor gidder jeg ikke gå i noen dialog med dem.

Sigma gir også blanke f... i hva hvermansen måtte mene når de konstruerer sine Art-objektiver. Og det er flott. De skjønner at det finnes entusiaster som stiller høyere krav enn hvermansen, og lager derfor et produkt for dem.

Det er som med DP og SD-serien til Sigma. De lages ikke for å gjøre firmaet stort og fett, men for å bevise at de kan lage produkter som står for seg selv i kvalitet. Det de tjener penger på er å selge relativt rimelige zoomer til eiere av Canon og Nikon (hovedsaklig). Men disse blir jo påvirket av å lese at Sigma kan lage kompromissløse produkter, noe som gir Sigma et positivt image.

Så enkelt er det. Pluss at ledelsen i Sigma faktisk er entusiaster som våger å tape en krone her og der for å lage noe unikt, noe som gir dem pluss i boka hos de som liker at folk våger noe ekstra.

Endret av PMnormal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

....

Svakheten med objektivtester er at det stort sett handler om fargekvaliteter, forvrengning og oppløsning. Men det finnes også en tredje disiplin som alltid oversees i slike tester; magi! Det som skiller en Otus fra alle andre objektiver til speilrefleks er den magiske evnen til å tegne dybden i form av romfølelse. Studer eksempelbildene på Zeiss hjemmeside så skjønner dere hva jeg mener. Du føler at du kan krype inn i et hull til en annen dimensjon når du ser på dem, som om du kan gå rundt objektene som er plassert i bildeflaten.

....

 

...

Det at en ukritisk fotoamatør ser ut som et spørsmålstegn når jeg snakker om 3D bare overser jeg. Det er da vel ikke mitt problem at mange er blinde for alt som ikke er pixelpeeping? At ord som personlighet er bortkastet på halvblinde pixelnerder driter jeg en lang marsj i, for jeg vet at de ikke har bevissthet nok til å fatte hva det går i

...

Et interessant synspunkt. Er du da som meg som mener at utstyret faktisk teller, at det ikke bare er fotografen som står for resultatene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

....

Svakheten med objektivtester er at det stort sett handler om fargekvaliteter, forvrengning og oppløsning. Men det finnes også en tredje disiplin som alltid oversees i slike tester; magi! Det som skiller en Otus fra alle andre objektiver til speilrefleks er den magiske evnen til å tegne dybden i form av romfølelse. Studer eksempelbildene på Zeiss hjemmeside så skjønner dere hva jeg mener. Du føler at du kan krype inn i et hull til en annen dimensjon når du ser på dem, som om du kan gå rundt objektene som er plassert i bildeflaten.

....

 

...

Det at en ukritisk fotoamatør ser ut som et spørsmålstegn når jeg snakker om 3D bare overser jeg. Det er da vel ikke mitt problem at mange er blinde for alt som ikke er pixelpeeping? At ord som personlighet er bortkastet på halvblinde pixelnerder driter jeg en lang marsj i, for jeg vet at de ikke har bevissthet nok til å fatte hva det går i

...

Et interessant synspunkt. Er du da som meg som mener at utstyret faktisk teller, at det ikke bare er fotografen som står for resultatene?

 

Ja, utstyret teller faktisk for å få det uttrykket jeg er på jakt etter. Hvis ikke hadde jeg aldri i livet valgt Sigma DP2 Merrill som hovedkamera. At fotografen er viktigst kan ingen protestere mot. Det er også hevet over enhver tvil at en virkelig god fotograf tar gode gode bilder med ethvert kamera. Og mange gode fotografer er ganske ukritiske til utstyret, deres talent og uttrykk er ikke avhengig av bestemte kvaliteter som spesifikke objektiver og sensorer/filmtyper/formater gir dem.

 

Men at utstyret er avgjørende for kvaliteten utover fotografens kunstneriske og tekniske ferdigheter bør også være hevet over enhver tvil. Det får da være grenser for anti-nerding. :roll:

 

Dette uttrykket får du bare enkelt og greit ikke til med en vanlig Nikon eller Canon 50/1,4. Og i alle fall ikke med en cropsensor. Så enkelt er det bare. Dette er 3D som kun kan skapes av større sensorer med ekstrem oppløsning (i dette tilfellet D800E) og Otus. Selv Sigma Art klarer ikke å skape en slik følelse av 3D.

 

post-76334-0-89418100-1400865675_thumb.jpg

 

(DP2 Merrill gen kommer nært opp imot dette)

Endret av PMnormal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...