yasin24 Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 HeiaHadde lyst å bytte girkasse olje på bilen min Audi A6 2002 1.8T automat.Jeg fikk skrudd av den ene bolten å da fikk jeg ut ca. 2 liter med olje.Nå får jeg ikke noe olje inn i girkassen pga det renner ut med en gang jeg fyller på og bilen går ikke fremover heller. Hva gjør jeg nå? Hvordan fyller jeg på girkasse olje? Bruker jeg den andre bolten som er under motoren? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Huff da!! Aldri begynt med oljeskift FØR du har ny olje klart!! IKKE BRUK BILEN!!! Går ut i fra at det er tiptronic kasse du har, trolig litt forskjellig i forhold til min da jeg har diesel og passat. Men samme prinsipp. Skriv inn reg nummer på catalog.meca.no så finner du rett olje, prisen er og helt grei. Du trenger ca 9 liter. Bruk denne guiden til å se hvordan du gjør det: http://www.zervos.se/ATFbyte.htm I og med at du har begynt i helt feil ende, så ville jeg fått med meg noen som har litt peiling på dette. Bilen må også stå rett når du skal fylle på igjen. For best resultat, burde du kjøpe en ca 18 liter olje og gjøre dette to ganger på rappen. Når vi fylte etter å ha fått oljen varm, så var allerede oljen blitt forutrenset. 2 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Istemmer innlegget ovenfor. Få med deg noen som kan disse automatene!Kan nevne at på enkelte automater kan man, med å løsne på "feil" bolt, risikere å løsne på gjenstander inne i kassen, som ikke lar seg skru sammen uten å dele kassen. Å (prøve å) kjøre med feil mengde olje vil i de fleste tilfeller være fatalt! Du er herved advart... Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Trenger ikke å ha vært borti kassene før, men burde lese deg fram. Jeg brukte mye tid på internett før jeg endelig fikk meg til det og gikk greit. Tar man ned låsekassen (får ut enda mer gammel olje da) må man passe på at man tar rett skruer. Men ved å ta av bunnpanne og rengjøre denne, fylle på olje, kjøre igjennom girene og ta et nytt oljeskift, så tror jeg du kommer godt på vei. Lenke til kommentar
yasin24 Skrevet 11. april 2014 Forfatter Del Skrevet 11. april 2014 lurer også på om det er farlig å tau bilen sånn til nærmeste verksted, uten eller med lite girolje? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Støtter forsåvidt svaret fra bIsk0p jeg også. Men vil bare legge til at Meca sjelden har girkassekoden for din bil, og en 2002 A6 "Automat" kan være både konvensjonell automat/tiptroic og trinnløs multitronic (som også har "tiptronic-funksjon) men som bruker en helt annen olje. Så pass på å velge rett type. Siden du bare fikk ut 2 liter kan det høres ut som du har tappet gjennom påfyllings-skruen, og prøver å fylle tilbake uten at motor går? (Stopper man motoren med rett nivå, og tappeskruen ute vil det renne ut noen liter, så skruen må inn først). For å få helt rett nivå må girkasse-temperatur leses av med diagnoseutstyr, men fyller du i rom-temperatur og med kald girkasse, og lar den gå ca 8-10 minutter, eller til girkassen har kroppstemperatur, er man høyst sannsynlig nære nok til å kunne flytte bilen. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 lurer også på om det er farlig å tau bilen sånn til nærmeste verksted, uten eller med lite girolje? Jeg ville ikke tatt sjansen, få den på en tralle evt få viking/naf til å hente den. Støtter forsåvidt svaret fra bIsk0p jeg også. Men vil bare legge til at Meca sjelden har girkassekoden for din bil, og en 2002 A6 "Automat" kan være både konvensjonell automat/tiptroic og trinnløs multitronic (som også har "tiptronic-funksjon) men som bruker en helt annen olje. Så pass på å velge rett type. Siden du bare fikk ut 2 liter kan det høres ut som du har tappet gjennom påfyllings-skruen, og prøver å fylle tilbake uten at motor går? (Stopper man motoren med rett nivå, og tappeskruen ute vil det renne ut noen liter, så skruen må inn først). For å få helt rett nivå må girkasse-temperatur leses av med diagnoseutstyr, men fyller du i rom-temperatur og med kald girkasse, og lar den gå ca 8-10 minutter, eller til girkassen har kroppstemperatur, er man høyst sannsynlig nære nok til å kunne flytte bilen. Min erfaring er at ved REG-NR søk hos meca så finner du som regel rett deler. Man burde selvsagt sjekke med serviceheftet sitt hvilken kvalitet/godkjenning oljen skal ha. Men som sagt, så langt har ikke MECA tatt feil. 2 liter via påfyllinghullet, da må oljen vært over drifts temp. Ved ~35 grader, så skal det ikke komme ut noe/veldig lite, er det lavere temp så burde det ikke komme noe.. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Min erfaring er at ved REG-NR søk hos meca så finner du som regel rett deler. Man burde selvsagt sjekke med serviceheftet sitt hvilken kvalitet/godkjenning oljen skal ha. Men som sagt, så langt har ikke MECA tatt feil. 2 liter via påfyllinghullet, da må oljen vært over drifts temp. Ved ~35 grader, så skal det ikke komme ut noe/veldig lite, er det lavere temp så burde det ikke komme noe.. Da vil jeg si du har vært heldig. Jeg bruker reg-nr søk hos Meca daglig, nettopp fordi de har mer info om selve bilen enn Autosys. Motorkoden står som regel på Audi, så der får man riktige deler, men for gir er det vanligvis "Gearkasse: Unknown" og ingen kode. Oljene som står listet opp er riktig, men man må vite om det er manuell, Tiptronic, eller multitronic (på modeller som har vært levert med alle tre alternativer). Det samme gjelder forøvrig også ting som bremsedeler, dynamo, og lamper, det står gjerne listet opp flere alternativer så man må vite hvilket merke det er, eller måle, eller begge deler... Selv Møller vet ikke alltid om bilen er bestykket med Valeo eller Bosch, selv om de har svært god oversikt ifht merker som Ford, Toyota, eller Citroen. Vedrørende oljenivå så var poenget mitt at oljenivået stiger betydelig i "sumpen" hvis man skrur av motoren. Hvis du følger prosedyren og lar overskudds-olje renne ut til temperaturen har nådd ca 35 grader, men så heller slår av motoren istedenfor å skru i skruen, så renner det ut en god del. Men jeg er slett ikke sikker på at det er dette som har skjedd, det var bare en teori fordi det virket rart om det kun skulle komme 2 liter ut av bunnpluggen. Med så lite olje på kassa ville jeg trodd bilen ikke kjørte, men det er jo ikke noe jeg har testet så kan ta feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå