Gå til innhold

Billig og bra pulsmåling?

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å "mosjonere" etter % av makspuls, både på vanlige turer og under løping av intervaller.

Så da er jeg ute etter en rimelig og bra måte å få registrert pulsen på, samt at det skal være lett tilgjengelig under treningsøkten, uavhengig av om det det fjelltur, løping langs vei eller på mølle.

Der finnes noe belter i alle prisklasser, så har det da noe å si hvilken jeg kjøper?

Er der eventuelt en bedre måte å gjøre dette på enn med pulsbelte? Armbånd eller noe lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det billigste er å ta tiden med en vanlig klokke og telle pulsen. Det fungerer greit, men forutsetter som regel at du stopper opp så det er jo ikke helt optimalt;-)

Når det gjelder klokker/belter i ulike prisklasser skiller det mer på (mer eller mindre interessante) ekstrafunksjoner enn på hvor god pulsmålingen er. Jeg ville ikke gått for en ekstremt billig klokke, men hvis det bare er pulsmåling underveis du er ute etter er det absolutt ingen grunn til å gå for en dyr klokke.

Jeg har ikke erfaring med andre pulsmålere enn de som bruker brystbelte. Jeg vet at Adidas har kommet med en modell som måler på håndleddet, men den er ganske dyr. Det finnes også diverse smartphone-apper som måler pulsen. De fungerer visst bra, men jeg ser ikke for meg at det er den mest praktiske måten å måle pulsen underveis i en treningsøkt.

Lenke til kommentar

Hele poenget er jo å få frem pulsen så raskt som mulig slik at en hele tiden kan holde seg innenfor riktig skala til en hver tid, enten det er 90% av maks puls eller 60% av maks.

Ser der er ulike pulsbelter som kan brukes opp mot både mobil og møller, og om en har mobilen tilgjengelig via ett armbånd trener en jo kun en app som viser tallene i fra beltet på en enkel måte.

Alternativet blir som du nevner egne klokker med tilhørende belte. Samsung Gear Fit måler vel også på armen uten eget pulsbelte. Nå vet jeg dessverre ikke hvor nøyaktig denne type måling er.

Det perfekte for meg hadde vært ett av disse aktivitetsarmbåndene som måler puls på arm under trening, viser klokke ellers og på natten overvåker søvnmønster for deretter å vekke meg på riktig tidspunkt.

Dessverre så virker det som om at en må ha tre ulike armbånd for å få det slik.

Ender nok opp med ett belte, eventuelt sammen med en klokke.

Lenke til kommentar

For at belte skal fungere med mobilen må den sende data med blåtann teknologi. Min belte sende med IR signaler, den kobler til klokke og tredemøllen. Prøvde den appen https://www.runtastic.com/ , mye bra funksjoner, artig å løpe med. De selger egne belter for 60$. Har ikke prøvd dem enda.

Generelt kan man greie seg lenge uten klokke i det hele tatt, det har idrettsfolk gjort lenge, men så artig og motiverende med alle de målingene synes jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...