toth Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 (endret) Spar meg, jeg har satt meg inn i det fra ett nøytralt ståsted, og undersøkt dette, det er nettopp derfor jeg sier at det er vissvass. AtW Så alle som har blitt bedre av dette er rundlurt ? Jeg har faktisk behandlet folk som ikke har noen tro det. Det som er litt interessant er når det er en klar objektiv observerbar endring etter behandling og klienten fremdeles benekter at det er mulig. Da er trossystemet rimelig spikret, evt at man ikke kan innrømme at det ikke stemmer med virkeligheten. Svigerbestemor går objektivt og klart observerbart rakere i ryggen og hevder færre smerter etter at hun har vært hos "kvantemedisineren" - det betyr fortsatt ikke at kvantemedisin IKKE er en bunch med kaldhjerta humbug - placebo works in mysterious ways. Endret 11. april 2014 av toth 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Spar meg, jeg har satt meg inn i det fra ett nøytralt ståsted, og undersøkt dette, det er nettopp derfor jeg sier at det er vissvass. AtW Så alle som har blitt bedre av dette er rundlurt ? Jeg har faktisk behandlet folk som ikke har noen tro det. Det som er litt interessant er når det er en klar objektiv observerbar endring etter behandling og klienten fremdeles benekter at det er mulig. Da er trossystemet rimelig spikret, evt at man ikke kan innrømme at det ikke stemmer med virkeligheten. De som har blitt bedre har blitt lurt ja. Anekdoter er av liten verdi når det finnes grundig forskning, grundig forskning som viser at det ikke har noen effekt. Om man ikke kan innrømme det, så har man ett spikret trossystem. AtW Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Jeg har faktisk behandlet folk som ikke har noen tro det. Det som er litt interessant er når det er en klar objektiv observerbar endring etter behandling og klienten fremdeles benekter at det er mulig. Da er trossystemet rimelig spikret, evt at man ikke kan innrømme at det ikke stemmer med virkeligheten. Du sa jo for bare et par innlegg siden at effekten ikke lot seg måle. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Svigerbestemor går objektivk og klart observerbart rakere i ryggen og hevder færre smerter etter at hun har vært hos "kvantemedisineren" - det betyr fortsatt ikke at kvantemedisin IKKE er en bunch med kaldhjerta humbug - placebo works in mysterious ways. SCIO har faktisk vært åpnet og gjennomgått av en elektronikkingeniør og den vet jeg ikke er kobla sammen nok elektronisk til at det kan ha en effekt, så det er vel temmelig opplagt placebo uten at jeg har fått verifisert det selv. Det kan jo være en konkurrent innen næringen som har plantet dette for egeninteresse. Jeg har også sjekket ut slikt utstyr til noen som har spurt meg og patentet som var oppgitt i salgsbrosyren var faktisk til en alminnelig hånddrevet slipestein (Imagio Sensitiv). Ikke noe tvil om at det er mye rart i markedet for å dekke behov for både det ene og andre. Jeg er klar over placebo og psykologisk priming, derfor prøver jeg å unngå det for å sjekke validiteten til metoden. Jeg leser også en god del vitenskap og prøver å se ting fra ulike perspektiver. Det er ikke bare trosbasert det jeg gjør. Og om noe ikke virker forsvinner det fort bort fra menyen. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 De som har blitt bedre har blitt lurt ja. Anekdoter er av liten verdi når det finnes grundig forskning, grundig forskning som viser at det ikke har noen effekt. Om man ikke kan innrømme det, så har man ett spikret trossystem. AtW Hvis man samler opp mange nok anekdoter, blir ikke det empiri ? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 De som har blitt bedre har blitt lurt ja. Anekdoter er av liten verdi når det finnes grundig forskning, grundig forskning som viser at det ikke har noen effekt. Om man ikke kan innrømme det, så har man ett spikret trossystem. AtW Hvis man samler opp mange nok anekdoter, blir ikke det empiri ? Hvis det blir gjort under kontrollerte forhold så blir det det ja, og det er gjort, resultatet er inne: ingen virkning. AtW 1 Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 (endret) Selv går jeg til naprapat jevnling for å få løst opp i muskelknuter og ledd. Jeg er verdens største skeptiker når det kommer til alternativ medisin, så det at noen putter naprapati i samme bås som diverse kvakksalveri er for meg en gåte. Dessverre er ikke naprapati dekket av folketrygden i Norge, så man kan ikke få henvisning fra lege. Dermed blir nødvendigvis napratbehandling litt dyrere enn kiropraktikk (som ER dekket av folketrygden). Naprapatene har dog en sak gående vedr. det å bli innlemmet i folketrygden. Jeg krysser fingrene for at dette kommer i orden snart. Endret 11. april 2014 av Aporia Qualia Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Selv går jeg til naprapat jevnling for å få løst opp i muskelknuter og ledd. Jeg er verdens største skeptiker når det kommer til alternativ medisin, så det at noen putter naprapati i samme bås som diverse kvakksalveri er for meg en gåte. Dessverre er ikke naprapati dekket av folketrygden i Norge, så man kan ikke få henvisning fra lege. Dermed blir nødvendigvis napratbehandling litt dyrere enn kiropraktikk (som ER dekket av folketrygden). Naprapatene har dog en sak gående vedr. det å bli innlemmet i folketrygden. Jeg krysser fingrene for at dette kommer i orden snart. Kan en fysioterapeut gjøre det samme? Greia er at det er overlapp, men alt som gjør naprapat og kiropraktor forskjellig fra fysioterapeut, kan ikke bevises vitenskapelig:) Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Selv går jeg til naprapat jevnling for å få løst opp i muskelknuter og ledd. Jeg er verdens største skeptiker når det kommer til alternativ medisin, så det at noen putter naprapati i samme bås som diverse kvakksalveri er for meg en gåte. Dessverre er ikke naprapati dekket av folketrygden i Norge, så man kan ikke få henvisning fra lege. Dermed blir nødvendigvis napratbehandling litt dyrere enn kiropraktikk (som ER dekket av folketrygden). Naprapatene har dog en sak gående vedr. det å bli innlemmet i folketrygden. Jeg krysser fingrene for at dette kommer i orden snart. Kan en fysioterapeut gjøre det samme? Greia er at det er overlapp, men alt som gjør naprapat og kiropraktor forskjellig fra fysioterapeut, kan ikke bevises vitenskapelig:) Naprapati stammer fra en som kombinerte det han klinisk så var det beste fra kiropraktikk og fysioterapi. Det er effektivt å bruke både på akutte og kroniske tilstander, og etter min mening bør dem sidestilles med de disiplinene og få samme refusjonsordning. 1 Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 (endret) Selv går jeg til naprapat jevnling for å få løst opp i muskelknuter og ledd. Jeg er verdens største skeptiker når det kommer til alternativ medisin, så det at noen putter naprapati i samme bås som diverse kvakksalveri er for meg en gåte. Dessverre er ikke naprapati dekket av folketrygden i Norge, så man kan ikke få henvisning fra lege. Dermed blir nødvendigvis napratbehandling litt dyrere enn kiropraktikk (som ER dekket av folketrygden). Naprapatene har dog en sak gående vedr. det å bli innlemmet i folketrygden. Jeg krysser fingrene for at dette kommer i orden snart. Kan en fysioterapeut gjøre det samme? Greia er at det er overlapp, men alt som gjør naprapat og kiropraktor forskjellig fra fysioterapeut, kan ikke bevises vitenskapelig:) Jasså ja. Vet du da hva som gjør dem forskjellige og som ikke har vitenskaplig belegg? Endret 11. april 2014 av Aporia Qualia Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Er det ikke først og fremst denne ideen om at man skal kunne kurere utenomryggradlige lidelser ved å manipulere ryggraden som er problematisk? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 (endret) Er det ikke først og fremst denne ideen om at man skal kunne kurere utenomryggradlige lidelser ved å manipulere ryggraden som er problematisk? Hvis du har f.eks muskulære problemer som lager trøbbel for ryggraden så kan det være mange ulike årsaker til det. Det å jobbe både muskulært og med leddmanipulasjon kan være effektivt da. Tar du bare leddet vil musklene fort trekke det ut av ledd igjen. Tar du muskelen er det ikke sikkert leddet går tilbake selv om det kan gjøre det. Så kan man jo igjen stille seg spørsmålet om hva det var som forårsaket dette og se om det kan være en bedre måte å håndtere det på via å behandle på andre måter og forebygge eller endre miljøfaktorer eller handlingsmønster. Endret 11. april 2014 av vidor Lenke til kommentar
Josuf Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Hvorfor ikke studere medisin? Det er en bred utdanning som dekker det meste, også kan du bygge på med noen av de andre retningene etterpå. Jeg kjenner folk som er både lege og kiropraktor, eller lege og akupunktør etc. Da får du mer troverdighet utad, samt at du får dekket de sidene ved behandling som ikke skolemedisinen tar for seg... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 (endret) Hvorfor ikke studere medisin? Det er en bred utdanning som dekker det meste, også kan du bygge på med noen av de andre retningene etterpå. Jeg kjenner folk som er både lege og kiropraktor, eller lege og akupunktør etc. Da får du mer troverdighet utad, samt at du får dekket de sidene ved behandling som ikke skolemedisinen tar for seg... Trådstarter har gjort rede for hvorfor hun ikke ønsker å studere medisin i første post. EDIT: var ikke meningen å insinuere at man ikke kan foreslå den veien allikevel, men det er kanskje lurt å si noe om hvorfor det passer sånn sett i forhold til trådstarters argument om hvorfor hun ikke forestrekker det. AtW Endret 11. april 2014 av ATWindsor Lenke til kommentar
Josuf Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Hvorfor ikke studere medisin? Det er en bred utdanning som dekker det meste, også kan du bygge på med noen av de andre retningene etterpå. Jeg kjenner folk som er både lege og kiropraktor, eller lege og akupunktør etc. Da får du mer troverdighet utad, samt at du får dekket de sidene ved behandling som ikke skolemedisinen tar for seg... Trådstarter har gjort rede for hvorfor hun ikke ønsker å studere medisin i første post. EDIT: var ikke meningen å insinuere at man ikke kan foreslå den veien allikevel, men det er kanskje lurt å si noe om hvorfor det passer sånn sett i forhold til trådstarters argument om hvorfor hun ikke forestrekker det. AtW Sorry, så ikke før nå at TS hadde sagt noe om hvorfor medisin ikke er aktuelt. Argumentene er for så vidt greie med tanke på familieliv og arbeidstider. Det er jo ikke til å stikke under en stol at legeyrket ikke er så familievennlig. De fleste venninnene mine sliter med å få hverdagen til å fungere, du bør iallefall ha en partner som kan stille opp mere på hjemmebane enn du selv. Men når det er sagt, det er mulig å få en 8-16-jobb som lege dersom man velger bort sykehusjobb iallefall. Du kan jo jobbe på en privat klinikk med behandlere med ulik fagbakgrunn (leger, kiropraktikere, naprapater, akupunktører, jordmødre, psykologer...). Der er det sikkert familievennlig .. Finnes flere slike privatklinikker i de store byene iallefall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå