Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilke dekk kan jeg ha på bilen?

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg får snart en ny bruktbil, den har slite dekk på nå og jeg trenger noen nye og gode dekk. Det jeg lurte på hvilke alternative dimensjoner jeg kan ha, veldig viktig at det ikke overskrider 5% (?) regelen, toleranser som angitt i STRO databok. Bilen skal på teknisk kontroll på statens vegvesen og det kan ikke være noe dekk med ulovlig dimensjon...

Original dimensjon på bilen er: bak: 275/40 R18 og foran 245/45 R17

Jeg har ikke tenkt å endre felgene så det må forbli 18" og 17".

Jeg tenkte på å prøve:

bak: 275/35 R18 og foran: 245/40 R17

Vil dette bli godkjent? Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du endre til mindre rulleomkrets?

Fordi det er større dekk utvalg med 275/35 R18 og 245/40 R17 enn det er med original dimensjonen. Jeg kan kjøpe bridgestone/dunlop dekk til original dimensjon men jeg foretrekker heller Goodyear Eagle F1.

Så lenge inpress, og rulleomkrets ikke endres uttenfor det som er tillat, så trenger du ikke godkjenne noe.

Er dg usikker på hvordande t er med forskjellige dimmensjoner på forskjellige akslinger. Er dette orginal eller alternativ dimmensjon?

Ja, hva er standard dekkdimensjon foran og bak? Sjekk her:

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger

Original dekkdimensjon på bilen er som jeg skrev i første post.

bak: 275/40 R18 og foran 245/45 R17.

Det gjelder en litt nyere chevrolet corvette så er sikkert derfor det er litt "spesiell" dimensjon.

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Nå det gjelder dekkene foran er jo de av særdeles kurant dimensjon..

245/45-17 leveres på en drøss av biler, eksempelvis har mange Mercedes E-klasse dette som standard.. (Blant annet min egen)

Goodyear Eagle F1 finnes i 275/40-18, da med hastighetskode Y og loadindex 94.

Det samme gjelder for dimensjonen 245/45-17, men da med loadindex 89 eller 99.

Goodyear finner det ikke ved å velge bilmodell, men ved å velge dekk manuelt :)

De andre store har nok også dekk i riktig dimensjon, det er ikke så sært egentlig.

Du får kose deg med C5en på tur i sommer :)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg fant også Eagle F1 til 245/45-17 til framdekk, men problemet er at jeg ikke finner de til 275/40-18, jeg har hørt med Dekk1 (har ikke), og de har ikke på dekkonline eller interdekk.no.

Hva skal jeg gjøre da når jeg har så lyst på Eagle F1 ? Det var derfor jeg lurte på om det går greit med 275/35-18 istedet siden goodyear finnes til denne dimensjon...

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Hmm... søkte på goodyear sin hjemmeside etter Eagle F1 Asymmetric 2, 275 40 R18, og da kom det et felt der det står: I dimensjonen du har valgt, kalles dette dekket Eagle F1 Gs. Ytelsen og egenskapene kan sammenlignes med Eagle F1 Asymmetric 2. Så det ser ikke ut som de har Asymmetric 2 likevel, ihvertfall hvis hjemmesiden dems påstår det? F1 GS er runflat dekk, som koster 14500kr på dekk1, det er mer enn dobbelt av hva dunlop SP SPORT MAXX og Bridgestone Potenza RE 050 koster. :( Dessuten tror jeg ikke jeg skal ha runflat dekk for er ganske mange som fraråder å kjøpe det, mye støy, dårlig comfort dyrt osv..

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Jepp, da er jo spørsmålet om jeg skal beholde original dimensjon å kjøpe Dunlop/bridgestone, eller endre dimensjon og kjøpe F1 Eagle asymmetric, men vet ikke hvilken dimensjon som er lovlig eller ikke. Goodyear F1 Asy finnes ihvertfall til original dimmensjon foran, 245/45-R17:

http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=3793328.129.27921&sowigan=So&Breite=245&Quer=45&Felge=17&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=Goodyear&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&Herst=Goodyear&m_s=3&sort_by=&rsmFahrzeugart=PKW&homologation=&Label=E-A-70-2&details=Ordern&typ=R-217184

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Ahh, om det faktisk er runflat ville jeg styrt unna ja.

Men når jeg sjekker på sidene til Goodyear etter RunOnFlat-tires er ikke dette et av de som listes opp, derimot lister de opp F1 Asymmetric 2..

Jeg forstår det som at F1 GS egentlig er forgjengeren til disse Asymmetric-dekkene.

Men det skal sies at websiden til Goodyear ikke er veldig lett å få god info fra.

Sånn ca alt finnes i originaldimensjonen foran, 245/45-17 er jo en veldig vanlig dimensjon.

Lenke til kommentar

Har sendt mail til statens vegvesen om jeg kan endre original dimensjon på dekkene, og fikk dette som svar: Dekkene kan ha toleranser som angitt i STRO databok. Går utifra at det er 5% regelen han mener...

Da er valget enkelt for min del:

Bak: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2, 275/35 R18 99Y XL med felgbeskyttelse (MFS) BSW

http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=3793328.129.27921&sowigan=So&Breite=275&Quer=35&Felge=18&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=Goodyear&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&Herst=Goodyear&m_s=3&sort_by=preis_down&rsmFahrzeugart=PKW&homologation=&Label=E-A-71-2&details=Ordern&typ=R-217202

Foran: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2, 245/40 R17 95Y XL med felgbeskyttelse (MFS) BSW

http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=3793328.129.27921&sowigan=So&Breite=245&Quer=40&Felge=17&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=Goodyear&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&Herst=Goodyear&m_s=3&sort_by=&rsmFahrzeugart=PKW&homologation=&Label=C-B-70-2&details=Ordern&typ=D-120059

Da trenger jeg bare en bekreftelse på at det er lovlig innenfor regelverket før jeg trykker kjøp :p

Lenke til kommentar

Husk at du nå også får større feilvisning på speedometeret.

Hele 4,1% misvisning vil du få, siden disse dekkene faktisk er 4,1% mindre i rulleomkrets (bak, antar det er der speedo leses av..)

Foran ender du opp med 3,8% mindre hjul.

Selv ville jeg heller økt rulleomkrets enn å redusere den (Jeg har drøyt 4% større hjul enn originalt på min bil i sommerhalvåret..)

Du må også forsikre deg om at LoadIndex på dekkene er høy nok i forhold til hva som kreves til din bil.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Skal ikke være lett, jeg klarer ikke finne noen dekk med original dimensjon foran og bak som jeg har lyst på p.g.a så begrenset utvalg!

Hva hvis jeg beholder original dimensjon bak eller foran, og bare tar lavere profil på motsatt side, blir det bedre?

Feks: 275/40-R18 og 245/40-R17, eller 275/35-R18 og 245/45-R17 ?

Hvis ikke det er lurt så har jeg en plan B: kjøpe noen billige dekk med org. dimensjon og få den gjennom kontroll på statens vegvesen, også kjøpe nye felger og dekk med annen dimensjon etterpå.

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...