Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

CrossfireX - Feil?

SD88

Anbefalte innlegg

Hei. Kjøpte nylig et ekstra skjermkort R9 280X som jeg kjører i CFX med det jeg har fra før HD7970 Matrix Platinum og det virker som noe er galt.

GPU 2 (R9 280X) ligger bare å vipper mellom 6-7% i bruk (29-33 grader) når jeg bruker maskinen i MSi afterburner. Der kjørte jeg kombustor, men bare GPU1 gikk til 99/100% i bruk og begynte å krabbe mot 90 grader, mens gpu2 bare "hvilte" på max 33...

Er det noe galt her eller? Jeg har deaktivert ULPS også, så jeg hadde sett for meg at dem ville gå ganske likt, men det skjer ikke her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er jo håpløst å teste skjermkort (spesielt i SLI/CFX) med slike innbrenningsprogrammer.

Ellers kan man vel kanskje installere 280x Bios på 7970-kortet om det oppstår videre problemer, eller frekvensene ikke er identiske (var litt kjipt rent stabilitetsmessig med forskjellige frekvenser og SLI hos meg)...

Lenke til kommentar

Prøvde å spille Assassins Creed black flag, men da gikk gpu1 helt amokk, så det var bare å glemme, men det regnet jeg med. Prøvde COD black ops 2 og da fungerte alt topp (virket i allefall slik), men når jeg gikk ut av spillet for å kikke på msi afterburner så kunne jeg se at gpu2 (280x) kun hadde et max forbruk på 33%.

Tenkte jeg skulle installere Tomb Raider og prøve der også, og så prøve på BF4 i morgen hvis jeg rekker å installere spillet. (har formatert maskinen så må installere alt av spill osv. på nytt).

Sikkert litt dumme spørsmål, men jeg bare spør fordi jeg trodde at kortene skulle dele på kreftene 50/50 under bruk, men det er kanskje ikke slik det fungere i praksis :) Er helt fersk på dette området, har aldri hatt 2 kort i pc'n tidligere :)

Har dere noen programmer som dere ville anbefale til å teste slikt med, siden msi ikke er så egnet?

Takk for hurtig svar, hjelper utrolig mye :)

Lenke til kommentar

Spill er best å teste dette på, helst BF 3 eller BF4.

Men flash bios på 7970 kortet til 280X. Disse 2 korta er like, bare rebrand og 280X kortet er 7970 Ghz edition.

Hadde noe problemer med CF selv da jeg skulle ha et 7950 kort til, kjøpte et boost kort og det likte ikke systemet særlig godt. Stock ble flashet til 7950 Boost bios og alt funket som en drøm :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spill er best å teste dette på, helst BF 3 eller BF4.

Men flash bios på 7970 kortet til 280X. Disse 2 korta er like, bare rebrand og 280X kortet er 7970 Ghz edition.

Hadde noe problemer med CF selv da jeg skulle ha et 7950 kort til, kjøpte et boost kort og det likte ikke systemet særlig godt. Stock ble flashet til 7950 Boost bios og alt funket som en drøm :)

Hvordan gjør man dette?

Lenke til kommentar

Last ned ATI WinFlash 2.6.7 herfra http://www.techpowerup.com/downloads/2311/ati-winflash-2-6-7/

Dette programmet lar deg flashe VGA Bios i Windows, like sikkert som å flashe via dos metoden. Men husk å avslutte unødvendige programmer som Origin, steam, msi afterburner osv...

Start ATI Winflash i admin mode, kan gjøre OS laggy første gang man starter det opp.

Load bios image.

Men husk å laste ned en bios som har samme minne på 7970, flasher du med feil bios vil kortet kødde.

4 x 280X Matrix bioser i bunn http://www.techpowerup.com/vgabios/index.php?architecture=ATI&manufacturer=Asus&model=R9+280X&interface=&memType=&memSize= Velg den biosen som har lik clock som ditt 280X kort.

Endret av ZentiX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Last ned ATI WinFlash 2.6.7 herfra http://www.techpowerup.com/downloads/2311/ati-winflash-2-6-7/

Dette programmet lar deg flashe VGA Bios i Windows, like sikkert som å flashe via dos metoden. Men husk å avslutte unødvendige programmer som Origin, steam, msi afterburner osv...

Start ATI Winflash i admin mode, kan gjøre OS laggy første gang man starter det opp.

Load bios image.

Men husk å laste ned en bios som har samme minne på 7970, flasher du med feil bios vil kortet kødde.

4 x 280X Matrix bioser i bunn http://www.techpowerup.com/vgabios/index.php?architecture=ATI&manufacturer=Asus&model=R9+280X&interface=&memType=&memSize= Velg den biosen som har lik clock som ditt 280X kort.

Ingen av dem har lik clock som 280x kortet. Mitt HD7970 er klokket til 1100/1650 fra fabrikk, mens 280x kortet er klokket til 1070/1600...

Hva gjør jeg da? Prøvde med den biosen med 1070/1600, men da fikk jeg bare opp en melding om "Dismatch"...regner med at dette betyr at den ikke passer på mitt Hd7970 matrix platinum kort...

Lenke til kommentar

Load bios image.

Ingen av dem har lik clock som 280x kortet. Mitt HD7970 er klokket til 1100/1650 fra fabrikk, mens 280x kortet er klokket til 1070/1600...

Hva gjør jeg da? Prøvde med den biosen med 1070/1600, men da fikk jeg bare opp en melding om "Dismatch"...regner med at dette betyr at den ikke passer på mitt Hd7970 matrix platinum kort...

Still klokken selv da ;)) I MSI afterburner ;))

Lenke til kommentar

Hei igjen. Kan bekrefte at alt fungere 100%. Testet på Tomb raider og gikk fra 62,6 fps i gjennomsnitt til 121,5 fps :) Super fornøyd, men måtte bytte om på kortene, Matrix platinum kortet (3 slots) måtte flyttes nederst fordi det ble jækla varmt kun etter noen få minutter. Etter å ha flyttet det ned så gikk det ikke over 80 grader og det andre (280x) ligger mellom 60-65 :)

Eneste som kødder litt nå er at når jeg åpner CCS, msi afterburner osv. så vises ikke tempen på hd7970 kortet, viser kun viftehastighet. Skal prøve å re-installere msi for å se hva som skjer :)

Og ja, jeg kjører alle spill i fullskjerm :)

Lenke til kommentar

Hei igjen. Kan bekrefte at alt fungere 100%. Testet på Tomb raider og gikk fra 62,6 fps i gjennomsnitt til 121,5 fps :) Super fornøyd, men måtte bytte om på kortene, Matrix platinum kortet (3 slots) måtte flyttes nederst fordi det ble jækla varmt kun etter noen få minutter. Etter å ha flyttet det ned så gikk det ikke over 80 grader og det andre (280x) ligger mellom 60-65 :)

Eneste som kødder litt nå er at når jeg åpner CCS, msi afterburner osv. så vises ikke tempen på hd7970 kortet, viser kun viftehastighet. Skal prøve å re-installere msi for å se hva som skjer :)

Og ja, jeg kjører alle spill i fullskjerm :)

Du må skru av ULPS for å få temperaturmåling på kort #2, dette kan du gjøre i MSI Afterburner 3.0 Beta 19

Lenke til kommentar

Ok, skal prøve å installere den da :)

Men, det er en siste ting jeg lurer på.

Når jeg går inn på gpu-z så står det slik på 280x kortet : Pci-e 3.0x16@x8 1.1 ...men på HD7970 kortet står dette: Pci-e 3.0x16@x1 1.1

Er det slik det skal være? Jeg trodde at det skulle stå @x16 3.0 bak på begge, men kanskje jeg tar feil? :)

Lenke til kommentar

Installerte beta versjon og fikk slått av ULPS, da fikk jeg alt av info på begge kortene, både i msi afterburner og CCS. pluss at begge kortene nå står likt i gpu-z, nå står dem begge på pci-e 3.0x16@x8 1.1 og når jeg trykker på "render test" så går dem begge på @x8 3.0

Er dette riktig nå? Mye greier dette her hehe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...