seb1 Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Hei, eg har nemmelig funne drømme felgane som eg føle er fullt nødvendig for at bilen min skal sjå bra ut og det er eg veldig gira på å få til! og er så usikker.. MEN det har seg slik at dei felgane eg har funne har ikkje riktig boltsirkel, innpress osv til bilen min. Bilen min har boltsirkel 5x110 og Oz Futura felgane har boltsirkel på 5x120 og skal vere 18 tommer. innpress var eg litt usikker på, men det finne eg lett fram om den diskusjonen her blir seriøs. Bilen eg har er en mørkeblå strøken orginal Opel Vectra B Sedan 2001 mod forresten, nokså lik den blå/grå. Så er egentlig spørsmålet mitt om spacers til bilen, er det lovlig? isåfall lovlig nok til dei felgane eg ønska? Blir det godkjent? kor mangen millimeter? straffbart? lett å sjule?... gjerne sei ka du veit om spacers! Felgane ser ihvertfall sånn ut: Har også bilde av korleis eg vil ha det på bilen min: Har du noke spørsmål eller gode råd så må du gjerne delta i diskusjonen, sette eg pris på! Har så lyst å vise at Opel også kan vere kult! Vise fram eit godt eksemplar i Norge! Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Går desverre ikke å montere felger med 120 boltsirkel på en bil med 110 boltsirkel på en forsvarlig måte. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 (endret) Det finnes adaptere for dette, men lovverket krever at det dokumenteres at de kan brukes. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas. Endret 10. april 2014 av mobile999 1 Lenke til kommentar
seb1 Skrevet 10. april 2014 Forfatter Del Skrevet 10. april 2014 Går desverre ikke å montere felger med 120 boltsirkel på en bil med 110 boltsirkel på en forsvarlig måte. Ja, men med spacers? Lenke til kommentar
seb1 Skrevet 10. april 2014 Forfatter Del Skrevet 10. april 2014 Det finnes adaptere for dette, men lovverket krever at det dokumenteres at de kan brukes. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas. Forstod meg ikkje helt på alt du sa, men kunne du ha funne noke eksempel for meg elns? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Et raskt søk på google så finner man dette adapteret/spaceren: http://www.amazon.de/SCC-Distanzscheibe-Adaptionsspurverbreiterung-System-Achse/dp/B008JEBM2Y Det står ikke noe om den har noen godkjent dokumentasjon. Dersom den ikke har dette, så kan den ikke brukes. 1 Lenke til kommentar
seb1 Skrevet 10. april 2014 Forfatter Del Skrevet 10. april 2014 Et raskt søk på google så finner man dette adapteret/spaceren: http://www.amazon.de/SCC-Distanzscheibe-Adaptionsspurverbreiterung-System-Achse/dp/B008JEBM2Y Det står ikke noe om den har noen godkjent dokumentasjon. Dersom den ikke har dette, så kan den ikke brukes. Ser no ihvertfall ut som den passa! Berre det er lovlig! Sku gjerne fått meir svar på det, men sette pris på hjelpa di så langt! Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Går desverre ikke å montere felger med 120 boltsirkel på en bil med 110 boltsirkel på en forsvarlig måte. Det går an å sjekke opp de faktiske forhold før man skriver ting som avviker slik fra realitetene. Jeg har selv hatt felger med spacere som har endret boltsirkel. Det krever ganske heftige spacere, men er fullt mulig. 1 Lenke til kommentar
seb1 Skrevet 11. april 2014 Forfatter Del Skrevet 11. april 2014 Går desverre ikke å montere felger med 120 boltsirkel på en bil med 110 boltsirkel på en forsvarlig måte. Det går an å sjekke opp de faktiske forhold før man skriver ting som avviker slik fra realitetene. Jeg har selv hatt felger med spacere som har endret boltsirkel. Det krever ganske heftige spacere, men er fullt mulig. Ja, trur eg og. Når eg først skal kjøpe så skal de holde og vere bra! Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Men er det muli å få det godkjent? Og hvis dei bygg mye, så kommer dekka utom skjermbuen, og det er ikke lov. Er vel ikke vits i å sette på 175dekk. En annen ting er at oppheng får en helt annen geometri, som kan resultere i foringer ryk etter en liten stund. Biltilsynkarane er ikke alltid like gode å ha med å gjøre... 1 Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 (endret) Om hjula kommer utenfor eller ikke spørs helt på innpresset på felgene. Om innpresset er slik at felgene vil sitte perfekt med skjermkanten uten spacers vil det bli et problem, men om innpresset er "feil" slik at felgene havner et stykke inn i hjulbuene og skraper på innsiden vil en spacer fikse opp i dette. Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg heller gått på nettet og lett etter samme felg med riktig boltsirkel og innpress til din bil. Man MÅ ikke kjøpe feil felg bare fordi man liker den. Og til spacers og lovligheten rundt dette. Det finnes tuv-godkjente spacere, men norsk lovverk tillater ikke at man endrer sporvidden ved mindre produsenten av _bilen_ sier det er godkjent, og det får du neppe papirer på. Er det Calibra du kjører? Endret 11. april 2014 av RunRookieRun 1 Lenke til kommentar
seb1 Skrevet 11. april 2014 Forfatter Del Skrevet 11. april 2014 Om hjula kommer utenfor eller ikke spørs helt på innpresset på felgene. Om innpresset er slik at felgene vil sitte perfekt med skjermkanten uten spacers vil det bli et problem, men om innpresset er "feil" slik at felgene havner et stykke inn i hjulbuene og skraper på innsiden vil en spacer fikse opp i dette. Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg heller gått på nettet og lett etter samme felg med riktig boltsirkel og innpress til din bil. Man MÅ ikke kjøpe feil felg bare fordi man liker den. Og til spacers og lovligheten rundt dette. Det finnes tuv-godkjente spacere, men norsk lovverk tillater ikke at man endrer sporvidden ved mindre produsenten av _bilen_ sier det er godkjent, og det får du neppe papirer på. Er det Calibra du kjører? Nei, men Calibra er drømmen.. Det er desverre begynt å gå ut på dato og er sjeldent du finne noke bra av :/ Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40423233 1 Lenke til kommentar
seb1 Skrevet 11. april 2014 Forfatter Del Skrevet 11. april 2014 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40423233 Wow.. kunne blitt solgt for meir og den Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Jeg vil da tro om du søker nok, kan du finne firmaer som lager omtrent klin like felger, som kanskje passer boltsirkelen du trenger? Kjører Saab, og har da selv boltsirkel på 5x110, og det var slitsomt å finne noe jeg likte. 1 Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 OZ Futura har ihvertfall blitt produsert med rett boltsirkel og innpress tidligere, så burde absolutt være mulig å få tak i. 1 Lenke til kommentar
seb1 Skrevet 12. april 2014 Forfatter Del Skrevet 12. april 2014 Ja, skal leite! Er de noken som kunne vore så snille å hjelpt meg med å leite? Så kunne vi ha funne utav det ilag! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå