davidendvd Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Kjøpte meg en slik (24 timers Norsk turbo gjær) Virket litt stilig. hvordan gjør man dette? har hørt at man trenger en slags stor bøtte eller noe men jeg vil helst ha bare 2 liter. Dette står på pakken ( resept 25 liter: 6 kg sukker. 25 liter vann. Siden jeg bare vil ha 2 liter, er det mulig? om de funker kan noen rekne de for meg? har aldri gjort noe slikt før. takk på forhand Lenke til kommentar
JFM Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 (endret) Du vil bare ha to liter hva? --------------------- Edit: Dersom du snakker om brennevin (over 22% alkohol) vil jeg minne deg om forumets retningslinjer Det er forbudt å skrive, laste opp, linke til eller på annen måte publisere noe som kan medføre straffeansvar Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven) Endret 10. april 2014 av JFM Lenke til kommentar
Glutar Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Det du får hvis du følger den oppskriften er en slags vin som smaker rimelig jævlig, kalt sats. Uansett så trenger du en bøtte med lokk + gjærlås, dette kan kjøpes på rema 1000. Er ikke noe i veien for å bare lage 2 liter, uten at jeg helt ser poenget med det. 6/25 = 0.24 * 2 = 0.5kg sukker og ca 1/10 av pakken med gjær. Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Tror ikke det blir brennevin (alkoholstyrke > 22%) uten at man faktisk "brenner" det, uansett hva slags gjær man bruker, om det er til bakst, øl eller sats... og det virker jo ikke som trådstarter har et brenneapparat. Men altså, kun sukker som råstoff og hyper-gjæring i 24 timer... tror ikke jeg hadde fått det ned. Men for all del; artig kjemieksperiment. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå