Gå til innhold

Gjæring Nybegynner

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en slik (24 timers Norsk turbo gjær) Virket litt stilig. hvordan gjør man dette? har hørt at man trenger en slags stor bøtte eller noe men jeg vil helst ha bare 2 liter. Dette står på pakken ( resept 25 liter: 6 kg sukker. 25 liter vann. Siden jeg bare vil ha 2 liter, er det mulig? om de funker kan noen rekne de for meg? har aldri gjort noe slikt før. takk på forhand :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du får hvis du følger den oppskriften er en slags vin som smaker rimelig jævlig, kalt sats.

Uansett så trenger du en bøtte med lokk + gjærlås, dette kan kjøpes på rema 1000.

Er ikke noe i veien for å bare lage 2 liter, uten at jeg helt ser poenget med det. 6/25 = 0.24 * 2 = 0.5kg sukker og ca 1/10 av pakken med gjær.

Lenke til kommentar

Tror ikke det blir brennevin (alkoholstyrke > 22%) uten at man faktisk "brenner" det, uansett hva slags gjær man bruker, om det er til bakst, øl eller sats... og det virker jo ikke som trådstarter har et brenneapparat.

Men altså, kun sukker som råstoff og hyper-gjæring i 24 timer... tror ikke jeg hadde fått det ned.

Men for all del; artig kjemieksperiment.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...