Sphio Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Hei Jeg er for tiden i markedet for ny PC skjerm siden ekstraskjermen min fra 2003 har endelig bukket under. jeg har ikke spesielt store krav til den nye skjermen da jeg først og fremst ikke kjøper pga. ytelse; de eneste kravene jeg har er 1080p, 20"+ og under 1500kr. Jeg har sett på en rekke skjermer allerede, men lurer på hva forskjellen imellom skjermene i den prisklassen egentlig er og hvilken rolle det spiller hvilken type panel skjermen bruker. Skjermen jeg har brukt som hovedskjerm til nå er en lg w2363d 120hz (http://www.lg.com/us...-PF-lcd-monitor). En skjerm jeg er fornøyd med, men det kan tenkes at det er på tide å gjøre denne til ekstraskjerm da det er en stund siden den ble kjøpt. Den har heller ikke de beste farge-gjengivelsene. setter pris på alle anbefalinger Lenke til kommentar
olescza Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Hva skal du bruke skjermen til hovedsaklig? Er det gaming og spesielt fps gaming du driver med så ser jeg ikke noen grunn til å bytte ut den skjermen du har som hovedskjerm uten at du skal kjøpe en ny 120hz som er bedre (koster mer enn 1500).Dersom du skal ha en ekstraskjerm ti 1500 eller mindre er det ikke så store forskjeller på skjermene. Dersom jeg skulle hatt en ekstraskjerm til <-- 1500 så ville jeg sett på en ips skjerm som denne: https://www.komplett.no/acer-24-led-g246hylb/780754#!tab:infoDu vil få en del bedre fargegjengivelse på en ips skjerm i forhold til en tn-skjerm. Lenke til kommentar
Sphio Skrevet 10. april 2014 Forfatter Del Skrevet 10. april 2014 (endret) Gaming er noe jeg gjør iblant, spiller fortsatt litt wow og ulike andre spill, men det er ikke det den hovedsaklig brukes til for tiden, er mer studering og slikt og da trenger jeg mer arbeidsplass. Hva er egentlig forskjellene på de forskjellige IPS panelene? jeg ser det er en del varianter der og kunne godt tenkt meg en skjerm med gode farger som egner seg til videoavspilling. Jeg har også sett litt på de ulike Acer skjermene i den prisklassen, har du erfaring med de? hadde vært flott om jeg kunne ha fått tak i en skjerm som gir "bang for the buck". edit: så forresten at den skjermen du linket ikke har DVI inngang, noe den egentlig bør ha for å få utnyttet den skikkelig. Endret 10. april 2014 av Sphio Lenke til kommentar
olescza Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Dersom det hovedsaklig er studering og video du skal bruke den til vil nok en ips skjerm være best med tanke på farger. Forskjellene på nyere ips er ikke så stor. Du finner i hovedsak 3 typer: IPS, e-IPS og ah-IPS. e-IPS gir bare 6bit farger og vil være den dårligste av de 3. De andre to gir 8bit. Ah-IPS er den nyeste teknologien og skal gi de beste fargene, men er dog ikke så mye bedre enn IPS. Det du må passe på er at de ips skjermene du ser på ikke er e-IPS (noe mange av de rimeligere skjermene er) Dersom du er villig til å gå opp en 100 lapp fra budsjsettet ditt får du en Asus vn248 skjerm. Denne har jeg selv prøvd og jeg var svert overrasket over bildekvaliteten for en så rimelig skjerm. Chassiet er dog av litt dårligere kvailtet men fungerer helt greit. Det virker som om de har spart litt på rammen for å sette i et bedre panel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå