Gå til innhold

Grunnlaget til kirkens nekt av vielse av homofile


Anbefalte innlegg

Heisann! :)

 

Jeg spurte i en annen tråd, fikk ikke svar (da det muligens var utenfor tema? -eller ingen rett og slett vet), så prøver her:

 

 

 


Jeg lurer på om noen vet hvilke konkrete "kilder" som det vises/refereres til når det argumenteres mot at likekjønnede skal få gifte seg i kirken?

Tenker ikke da bare på et svar som "i bibelen", men hva det faktisk står, litt mer spesifikt? Står det at mann og kvinne ikke kan få gifte seg noe sted, hvor enn utdatert folk mener det er? Er det bare en vag tolkning? Står det klart og tydelig?

Takk for svar! :)

 

 

 

:)

Endret av Bone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke når det gjelder loven eller bibelen, men hva kirken gjør og ikke gjør, og hva den mener, bestemmes jo av kirken selv. Og det er vel nettopp det de har gjort her. Grunnene til det er vel like mange som det er medlemmer som stemte om det...

 

Så lenge de ikke bryter noen lover så er det såvidt jeg kan forstå så enkelt som det uansett om man er enig eller ikke...

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvilke kilder du er er ute etter, den eneste kilden som betyr noe for kirken er bibelen.

I bibelen likestilles homoseksuelle handlinger med mord, tyveri etc. Det står også om ekteskap mellom mann og kvinne. Det står ingenting om at homofile ikke kan gifte seg(såvidt jeg vet), men det trenger det ikke å stå, da homofili er en synd er det "forbudt", noe som ikke er lov.

 

Å godkjenne et homofilt ekteskap er egentlig derfor det samme som å godta tyveri, mord etc, altså å godta at noen gjør en synd, ifølge bibelen.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Nåja, med tanke på diskusjonene blant religiøse og teologer de siste årtiene, så er tolkningene ganske mye mer kompliserte enn det. Som jeg sa, så finnes det like man grunner som det finnes medlemmer (i dette tilfellet de som stemte over dette konkrete forslaget). Jeg synes det er synd at de ikke klarte å kvitte seg med eksluderingspraksisen men det blir helt feil å si at debatten i den norske kirke begrenser seg til at det er syndig punktum.

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Det er vel da "hvor i bibelen" det står at homoseksuelle handlinger likestilles med tyveri og mord, osv, som jeg lurer på.. Altså hva det står, litt mer ordrett! :)

 

Jeg antar at de mener noe om denne saken fordi det står ett eller annet sted, og de har tolket det slik de vil (som er deres rett), jeg er nysgjerrig på selve teksten(?) de har tolket, eller hvordan nøyaktig formuleringen er når det gjelder at det er en "synd"?

 

 

Noe annet du mener debatten bør inneholde, Ziff? :)

 

 

Takk for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar

Nåja, med tanke på diskusjonene blant religiøse og teologer de siste årtiene, så er tolkningene ganske mye mer kompliserte enn det. Som jeg sa, så finnes det like man grunner som det finnes medlemmer (i dette tilfellet de som stemte over dette konkrete forslaget). Jeg synes det er synd at de ikke klarte å kvitte seg med eksluderingspraksisen men det blir helt feil å si at debatten i den norske kirke begrenser seg til at det er syndig punktum.

 

Kom gjerne med eksempler på hvorfor bibelen ikke skulle være klar på at homofili er en synd. Det eneste jeg vet om er at det står mye om å respektere andre mennesker osv, noen mener dette overgår/motstrider til homofili.

 

Jeg trodde grunnen til at de fleste stemmer for å vie homofile er nettopp fordi de ikke vil diskriminere og ikke vil bli kalt homohatere. Og de fleste skjønner at man ikke kan følge bibelen til punkt og prikke i 2014, da måtte vi jo gitt dødstraff for det ene og andre.

 

 

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

@TS: Vurdert å lese på Wikipedia?

 

 

Nåja, med tanke på diskusjonene blant religiøse og teologer de siste årtiene, så er tolkningene ganske mye mer kompliserte enn det. Som jeg sa, så finnes det like man grunner som det finnes medlemmer (i dette tilfellet de som stemte over dette konkrete forslaget). Jeg synes det er synd at de ikke klarte å kvitte seg med eksluderingspraksisen men det blir helt feil å si at debatten i den norske kirke begrenser seg til at det er syndig punktum.

Kom gjerne med eksempler på hvorfor bibelen ikke skulle være klar på at homofili er en synd. Det eneste jeg vet om er at det står mye om å respektere andre mennesker osv, noen mener dette overgår/motstrider til homofili.

 

Jeg trodde grunnen til at de fleste stemmer for å vie homofile er nettopp fordi de ikke vil diskriminere og ikke vil bli kalt homohatere. Og de fleste skjønner at man ikke kan følge bibelen til punkt og prikke i 2014, da måtte vi jo gitt dødstraff for det ene og andre.

 

Vel, der man finner det mest eksplisitte om homofili i Bibelen så finner man jo også... en del... annet. Les Leviticus. Ekke mye respekt involvert der, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Om det står i bibelen eller ikke er heller ikke så viktig. Den boka er så tvetydelig, at man kan få den til å si hva som helst. Kirkens meninger kommer først, og deretter tolker de bibelen til å støtte sin sak. Det skjer svært sjeldent den andre veien.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Kirken rangerer bibelen over norske lover. Rasismeparagrafer og likestillingsloven. De rangerer også bibelen over moral, rettferdighet og sunn fornuft.

 

Her er noen tiltak vi bør vurdere:

- Begynn å bøtelegge per brudd på rasismeparagrafer og likestillingsloven. Gjentatte brudd bør straffes med fengsel.

- Fjerne alle offentlige støtteordninger til den norske kirke. La de som vil ha det betale selv.

- Statens eiendom (kirkene) bør deles i to grupper: de verneverdige bør leies ut til høystbydende, de ikke verneverdige bør selges til høystbydende.

- Medlemskapsregisteret bør gjennomgås og de som vil være medlem bør signere på at de vil. Signaturen må utføres av medlemet selv, etter myndighetsalder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Kirken rangerer bibelen over norske lover. Rasismeparagrafer og likestillingsloven. De rangerer også bibelen over moral, rettferdighet og sunn fornuft.

 

Din impliserte påstand om at norske lover er baserte på moral, rettferdighet og sunn fornuft faller sammen om du tenker litt på de politikerne som har skrevet de samme eller tar en titt på hva de faktisk har skrevet der. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

- Fjerne alle offentlige støtteordninger til den norske kirke. La de som vil ha det betale selv.

 

Det vil jo medføre kostbare egenandeler og klasseskille, mellom de som har økonomi til å benytte tjenester som dåp, vielse, etc. eller ei?

 

 

I tempelet vårt er det intet kasseapparat (enda ;)), og der får alle sin bekomst uavhengig av klasse og lommebok. Hvis kirkene er for dyre å benytte, får kirkene venne seg til mer flatbrød og litt mer velling.

 

Hvis troen ikke betyr annet enn penger i kollekt bøssa, kan de like gjerne bar legge ned kirkene, for min del. Da sammenligner jeg dem med et slags "NRK", med kun en kanal og ingen fjernkontroll

Lenke til kommentar

 

Heisann! :)

Jeg lurer på om noen vet hvilke konkrete "kilder" som det vises/refereres til når det argumenteres mot at likekjønnede skal få gifte seg i kirken?

Rom 1,26-27: "Derfor overgav Gud dem til skammelige lidenskaper. Deres kvinner byttet om det naturlige samliv med et som er mot naturen. På samme vis forlot også mennene den naturlige omgang med kvinnen og brant i sitt begjær etter hverandre. Menn drev skammelig utukt med menn, og fikk på sin egen kropp den straff de fortjente for sin forvillelse."

 

1 Kor 6,9-10: "Eller vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? Far ikke vill! Verken horkarer eller avgudsdyrkere eller ekteskapsbrytere eller de som lar seg bruke til unaturlig utukt, eller menn som øver utukt med menn, eller tyver eller pengegriske eller drankere eller baktalere eller røvere skal arve Guds rike."

 

1 Tim 1,9f: "En må vite dette at loven ikke er gitt for den rettferdige, men for lovløse og ulydige, ugudelige og syndere, vanhellige og urene, fadermordere og modermordere, drapsmenn, horkarer, menn som ligger med menn, menneskerøvere, løgnere, menedere, og hva det ellers kan være som strider mot den sunne lære "

 

1 Mos 19: "Før de ennå hadde lagt seg, kom byens folk, mennene i Sodoma, unge og gamle, hele folket fra alle kanter og omringet huset. De ropte på Lot og sa til ham: Hvor er de menn som kom til deg i natt? Før dem ut til oss så vi kan ha omgang med dem" (v 4-5). Så sier Lot at de ikke må gjøre "det som ondt er!" (v 7) Her ser vi at de homoseksuelle handlinger som mennene i Sodoma ville utføre, blir kalt onde.

 

- - - - - - - - - - - - -

 

Relativt klar tale mot homofili, spør du meg. Spesielt Paulusbrevene. I følge kristen tro er det jo ikke Paulus som person som taler, men det er faktisk Den Hellige Ånd som taler gjennom Paulus, og burde således ha stor autoritet.

 

Min oppfordring til alle homofile: Forkast kristendommen og all annen religion. Og til alle andre: Ta imot de homofile med åpne armer, men lukk dine armer og ditt sinn for middelaldersk religion!

Endret av xyzxyz
Lenke til kommentar
Gjest member-7189

 

Min oppfordring til alle homofile: Forkast kristendommen og all annen religion. Og til alle andre: Ta imot de homofile med åpne armer, men lukk dine armer og ditt sinn for middelaldersk religion!

 

 

Har du samme oppfordring til horkarer, ekteskapsbrytere, tyver ,pengegriske ,drankere eller baktalere

Da blir det tomt i kirken.

Lenke til kommentar

 

 

Min oppfordring til alle homofile: Forkast kristendommen og all annen religion. Og til alle andre: Ta imot de homofile med åpne armer, men lukk dine armer og ditt sinn for middelaldersk religion!

Har du samme oppfordring til horkarer, ekteskapsbrytere, tyver ,pengegriske ,drankere eller baktalere

Da blir det tomt i kirken.

 

Jeg har samme oppfordring til absolutt alle mennesker, inkludert horkarer, ekteskapsbrytere, tyver, pengegriske, drankere og baktalere.

 

Da blir det, som du korrekt skriver, tomt i kirken - og det er bra.

In Richard Dawkins I Trust!

Lenke til kommentar

Homofobi, hat mot og undertrykking av homofile, har aldri gitt mening, som noe annet enn en syndebukk. Som noen å skylde på, for de egentlige og virkelige problemene i verden.

To personer som er glade i hverandre og er sammen med hverandre på like kår; hva kan det ha å si for tredjeparter, hva slags kjønn de har? Som mindretall, så er de bare lettere å skille ut fra mengden, akkurat som mennesker fra fremmede land med et annet utseende. Og siden vi legger så godt merke til dem, så kan vi like gjerne skylde på dem alle våre problemer. Spesielt om vi vet at vi selv har skyld i noen av de problemene. Bedre at de tar støyten, enn oss selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...