Xiphac Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Strømforsyninger er ikke helt min greie, så jeg har noen spørsmål. Har en Enermax Galaxy 1000W som jeg mistenker for en god del av blåskjermene jeg har hatt i det siste mtp overklokking. Det skal sies at jeg har hatt den nå i ca 7 år, så jeg lurer på om strømforsyninger presterer dårligere etterhvert som de blir eldre? Jeg vet at det optimale hadde vært å målt railene med multimeter,men har ikke dette tilgjengelig, men jeg mistenker at 12V railen dropper litt for mye under load. I følge AI Suit så ligger 12V på 11.9V i windows i idle (11.8V i bios), kjører jeg MSI Kombustor stress test så faller den til 11.6V. Tegn på at den begynner å bli sliten? Lenke til kommentar
eyvind1 Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 AI suite på mitt rive kort sier +3,3v dropper til 0,0 med jevne mellomrom, så det virker ikke som det mest pålitelige programmet. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 1. Enermax generelt sett har vel ikke vært kjent for den strammeste spenningsreguleringen. I hvert fall ikke på de modellene jeg har sett på, som vel og merke er av nyere standard og ikke de samme modellene. 2. Med årene så vil kondensatorene miste en del av sin elektrolytt (fordampe), og dermed miste kapasitet. Dette vil igjen øke filtreringsegenskapene, som igjen vil gi mer Ripple. Det vil nok generelt sett ikke påvirke spenningsreguleringen, men vil absolutt kunne påvirke stabiliteten, spesielt om den er tungt lastet fra før av. 3. Akkurat den modellen ser jeg har to helt elektrisk separerte transformatorer (i følge hardwaresecrets), hvor den ene leverer til HK og CPU-railen (12V1 og 12V2), mens den andre (som er av lik størrelse, inkludert likeretterdiodene) leverer til resten som skjermkort osv.. Om du balanserer lasten ujevnt (f.eks at skjermkortene står for hoveddelen av lasten) så er det ikke sikkert du klarer å få mer enn 600-700W ut av PSUen før trafoen blir overbelastet. Trafoer tåler en aldri så liten overbelastning, men ikke uten et vesentlig spenningsfall. Og under wors case scenario så er det ikke sikkert PSuen vil merke dette, da den totale lasten og varmeutviklingen fortsett vil holde seg innenfor grensene. Dette KAN være en feilkilde. Dog synes jeg utgangspunktet er noe lavere enn vi er vant å se, da de gjerne starter ut på noe over 12V. Så det kan fint være et måleavvik (leser du av på PC-program så er dette fullt mulig). 4. 11,6V er ganske lavt, og ikke spesielt optimalt. På den andre siden så er det innenfor hva ATX-standarden krever, og dermed skal komponentene i PCen din takle det. 11,9V til 11,6V er ikke spesielt stort avvik, og egentlig ganske normalt på en gjennomsnitlig PSU. 5. Kort sagt: Jeg tror ikke det er spenningsfallet som er problemet her. Så lenge IDLE VS LOAD ikke viser for stort avvik, og du holder deg innenfor ATX-standarden, så er det ikke noe åpenbart problem. Og når det i tillegg ikke er brukt bedre måleinstrumenter, så ville jeg ikke ansett det som et stort problem. Men for all del, 7år er en del, og for alt vi vet så kan det også være mye Ripple som skaper ustabilitet. Dette trengs et oscilloscop for å måle, og slikt måleinstrument koster også noen tusen, typisk. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 (endret) Overklokking , ai suite , i seg selv er og en mulig grunn til bluscreens hos deg.(hørt mye rart om ai suite) Overklokke med psu som varierer 12v hvor CPU vcore reguleres fra er jo ikke noe sjakktrekk heller. Da man kan få små fluktueringer forplantet på vcore som ødelegger for klokken . DDR voltage reguleres også i disse dager ned fra 12v og kan gi samme problem om du kjører minnet utover spec. Endret 10. april 2014 av syar2003 1 Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 11. april 2014 Forfatter Del Skrevet 11. april 2014 Takk for gode informative svar, ble litt klokere nå. Joda AI Suite er ganske så upålitelig er enig i den, rett som det er kommer det opp advarlser om at vcore er 0.000v og diverse, så det sier jo sitt på hvor seriøst man skal det det. Med alderen tatt i betraktning og at 12v railen også flukterer ganske mye i bios, sier vel sitt om at det er på tide å bytte den ut med noe som er mer stabil. Den største merkbare forskjellen på ustabilitet var når jeg byttet ut mitt gamle Radeon kort med et GTX kort som trekker litt mer, samt vifter og radiator. Med årene så vil kondensatorene miste en del av sin elektrolytt (fordampe), og dermed miste kapasitet. Dette vil igjen øke filtreringsegenskapene, som igjen vil gi mer Ripple. Det vil nok generelt sett ikke påvirke spenningsreguleringen, men vil absolutt kunne påvirke stabiliteten, spesielt om den er tungt lastet fra før av. Det var akkurat dette jeg hadde en mistanke om, fint å få det bekreftet. Da blir det å bruke helgen på å finne en strømforsyning som kan ta det videre. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Da anbefaler jeg en titt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1569444 Av disse så er det nok disse tre som er kjent for å ha den laveste Rippelen, beste spenningsreguleringen og generelt høyest kvalitet: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1937972http://www.prisjakt.no/product.php?p=2394173http://www.prisjakt.no/product.php?p=1026811 Sortert etter hvor mye de bråker, hvor øverst kan ha litt sjenerende støy på stillegående builds, midten er et hakk bedre grunnet en høykvalitetsvifte, og nederste er noe av det mest effektive og dermed også støysvake der ute. (men koster også mest) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå