Gå til innhold

Hvordan bli lærer på VGS?

gsynne

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går 2. året studiespes, og begynner å bli veldig stressa med tanke på hva jeg skal gjøre etter VGS. Nå har jeg begynt å tenke på å bli lærer (innen videregående skole), fordi jeg tenker det kan passe til min personlighet og livsstil. Jeg liker å lære bort ting jeg er interessert i, og jeg føler at jeg kan kommunisere godt med alle typer elever.

Jeg har veldig lyst til å undervise:

Biologi (Vg 2 og 3)

evt. naturfag (vg 1)

Engelsk (vg 1, 2 og 3)

Kommunikasjon og kultur (Vg 2 og 3)

Hvor mange fag må jeg undervise i, hvilke karakterer må jeg ha, og hva skal jeg velge å gjøre etter videregående? Må jeg ha en mastergrad? Er veldig forvirra fordi vi har fått alt for lite info om dette, og trenger hjelp:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.uio.no/studier/program/lektor-realfag/index.html

Lektorprogram er vel den vanligste veien, finnes på de fleste universiteter tror jeg. Det er et 5årig program, altså en bachelor (3 år) + master (2 år).

Hvilke karakterer som trengs finner du ved å se på poenggrensene for tidligere år. Poenggrensen til et studieprogram er karaktersnittet til den personen som kom inn på studiet med lavest snitt ift. alle andre som kom inn. Dette varierer fra år til år, men ikke med så mye. Poenggrensen for førstegangsvitnemål (ORDF) er ofte lavere enn ordinær kvote (ORD). Hvis du planlegger å starte rett etter videregående og ikke ta friår trenger du altså ikke så høyt karaktersnitt som hvis du hadde ventet et år eller mer, men til gjengjeld får man jo diverse tilleggspoeng (alderspoeng osv.) når man venter.

Se på grensene for flere tidligere år for lektorpgoram på diverse skoler så finner du ut hvor bra karakterer du trenger å ha.

Lenke til kommentar

På NTNU har de et ganske bra lektorprogram, går det nå, siste året.

Du får to undervisningsfag og praktisk-pedagogisk-utdanning på fem år.

Fordeler med dette løpet:

- Du skriver master i det faget du ønsker å ha som hoved-undervisningsfag. De har både biologi og engelsk.

- I tillegg kan du velge nesten fritt i tilleggsfag. Alt fra engelsk til krøv og kunst og håndtverk

- Du slipper å skrive bachelor og du slipper Eksperter i Team.

- Når du er ferdig utdannet kan du ta årsstudium i hva som helst, og få undervisningskompetanse i det faget.

Fag 1: Biologi (undervisningsfag naturfag) (og skriver mastergraden i)

Fag 2: engelsk

6. året og årsstudium: Mediefag (undervisningsfag medier og kultur)

Totalt 6 år studier. Gull og grønne skoger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...