Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er lovverket for vannservering?

Gjest Bruker-182691

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-182691

Hvordan funker lovverket? Det jeg tenker på er springvann.

Utesteder er tvunget til å føre et greit utvalg med alkoholfrie drikker, men fant ikke noe mer enn det.

Må steder som selger alkohol servere vann? Må det være gratis?

Må steder som serverer mat servere gratis springvann?

Kan man ta betalt for springvann?

Alle utesteder jeg har vært i norge har jeg fått gratis springvann, er det en selvfølge? Ville de ikke tjent mer på å selge vann?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke gratis vann. Kommunale avgifter,husleie,lønn og strøm til oppvask(inkl. arbeidsavgift-sykelønn-sosiale utgifter-arbeidsklær osv.), investering i godkjent anlegg iht krav fra mat-tilsynet, kopper og glass regnskap/revisjon, avkastning til eiere/ aksjonærer osv. osv..

Har sikkert glemt en del også.

Edit: formueskatt-eiendomskatt-avskrivinger-renter osv.

Så et glass vann burde koste ca. 5-10 kroner, alt ettersom..

:)

Lenke til kommentar

Det følger av alkoholforskriften § 4-6 at den som har bevilling til å skjenke alkoholholdig drikk også skal ha et rimelig utvalg av alkoholfrie eller -svake drikker.

Restaurant- og næringslovgivningen inneholder intet påbud om at man skal ha gratis vann tilgjengelig, men matlovgivningen stiller krav om at man skal ha tilgang til rent vann av hygienemessige årsaker.

Pristiltakslovgivningen stiller forbud mot urimelige priser, men selvkost pluss en rimelig avanse vil sjelden være urimelig. Men selvkost blir naturlig nok i praksis av en ubetydelig størrelse.

Hvis jeg skal spekulere i årsaken til at bedrifter ikke tar betalt for vann ville jeg tenkt at det hadde vært et markedsføringsmessig mareritt. Kunder forventer at vann er gratis, og du har virkelig ikke råd til en Facebookspredning av dårlige reviews.

Lenke til kommentar

Evner ikke utestedet å servere springvann gratis, ja så er det fort gjort å ta seg en god slurk på toalettet. (ja gitt at det ikke er slike fæle vasker som kun gir lunkent vann)

Koster dem 0,2 øre for 2dl i Trondheim kommune i hvert fall. Dette er så lite at det ikke er vits å ta med i noe som helst regnestykke. (dette er under halvparten av hva det koster en ansatt å se på deg i et sekund/eller tiden det tar for dem å ense at du faktisk er der) Og mye mindre enn tiden det faktisk tar å fylle et glass.

Selv om du slenger på en avanse på 90 % for å dekke "avkastning/regnskap osv.." så er det så lite at det er tilnærmet null (under et halvt øre). Strengt talt bidrar du ikke med noe avkastning/regnskap i noen veier, da poenget her er om det var gratis, og så er uansett beløpet for lite.

Den reelle utgiften ville vært i plastkoppen/oppvask. Snakker vi om førstnevnte så snakker vi om kanskje 10-11 øre. Sistnevnte aner jeg ikke, men kan vel raskt strekke seg opp mot en krone eller to.

Uansett så vil selve betalingsprosessen være det som koster mest for utestedet, så da gir det ingen mening å ta betalt. (med mindre du sitter med et usannsynlig scenario hvor du ikke lengre har kunder, men kun en flokk med folk som ønsker vann) Men har du ikke kunder, så har du ingen grunn til å holde oppe.

5-10 kr er hårreisende dyrt.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...