Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan kan Vulkaner og Isbreer "eksistere" ilag på island?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Overskriften sier vel alt?

Hvordan kan Vulkaner og Isbreer "eksistere" ilag på island? Altså, det er isbreer der det er vulkaner, til og med de som har utbrudd.

Takk for alle seriøse svar :)

Fordi det ikke nødvendigvis er noen sammenheng mellom temperatur og prosessene som forårsaker vulkanisme. Island ligger på ett hotspot, som vil si at smelte stiger gjennom astenosfæren og litosfæren og danner intrusjoner og tilfeller av vulkanisme. Effekten av dette ser man ved selve vulkanene og om man borer seg nedover i grunnen, der temperaturgradienten er veldig høy. Temperaturen på overflaten, de stedene der det ikke er smelte som kommer til overflaten eller veldig grunne intrusjoner, vil ikke få noen voldsom direkte påvirkning.

Du vil garantert kunne finne mange gode grunner og medvirkende årsaker, men det kan også være verdt å nevne varierende aktivitet, og type vulkan og utbrudd. Jeg kjenner ikke Island spesielt godt, men jeg mener å huske at det i hovedsak har vært eksplosive utbrudd som jeg regner med har sammenheng med høyt trykk og at vann blandes inn. Siden Island er en vulkansk øy vil gjerne områdene som har hatt mye vulkansk aktivitet være høyest, og derfor naturlige steder for isbreene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...