flamethower1234 Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 (endret) Heisan Jeg er en 13. år gammel gutt som elsker å løpe lange distanser. Jeg prøver å løpe hver dag, og satser mye på løping. Jeg har desverre sluttet på friidrett da jeg ikke er helt fornøyd med opplegget der, og derfor velger jeg heller egentrening. Passer meg perfekt. Men hvordan blir det å løpe marraton med tanke på at jeg ikke går på friidrett? Er det mulig å melde seg på marraton selv om jeg ikke går på et spess lag? Litt usikker der. Min løpeerfaring ligger på rundt 1,5 år, og jeg vil gjerne løpe et lite marraton. Jeg vet godt at jeg må trene mer for å klare å løpe lange marraton, og som skrevet over tidligere satser jeg mye! På forhånd takk!! Endret 9. april 2014 av flamethower1234 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 De fleste gateløp i Norge arrangeres som mosjonsarrangement der det ikke er krav om å være medlem av en klubb for å være med. Men jeg ville likevel vurdert en gang til å bli med i en friidrettsklubb. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men kanskje det finnes en annen klubb i området ditt som har et bedre tilbud enn den klubben du ikke var fornøyd med? Det er flere grunner for at det kan være bra å være med i en klubb: Klubben har (eller bør ha) trenere som kan hjelpe deg med å legge opp treningen fornuftig. Selv om det finnes rikelig med ressurser tilgjengelig i bøker og på nett, er det ikke lett å erstatte erfaringen til en god trener. Selv toppløpere med lang erfaring velger vanligvis å samarbeide med en trener. Som medlem av en klubb vil du ha tilgang til fellestreninger. I hvilken grad man vil trene alene eller sammen med andre er personavhengig, men selv om du liker å trene alene vil jeg anbefale å trene litt sammen med andre også. Trening sammen med andre er bra både for å få inn litt nye impulser, og også fordi det gjør det lettere å holde oppe motivasjonen på lang sikt. Når det gjelder maraton er det mye som er mulig, men min vurdering er at 13 år er litt for tidlig å løpe en så lang distanse. Jeg ville tenkt i et perspektiv på flere år og satset på 5-10 km nå, for så å bygge seg opp til stadig lengre distanser. Hvis du på sikt skulle ønske å bli en topp maratonløper er denne strategien uansett ikke noen hindring - nesten alle av de beste maratontidene har blitt løpt av svært gode 10000 m-løpere, som relativt nylig gikk over til å løpe maraton (deres beste maratontid ble typisk løpt i et av deres 5 første maraton). Hvis jeg skulle satt en tidslinje ville jeg sagt 5-10 km: Nå Halvmaraton: 15 år Maraton: 17-18 år men dette avhenger jo selvfølgelig mye av både hvor mye du har lyst/klarer å trene, og av hvordan fremgangen din faktisk er. 1 Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 10. april 2014 Forfatter Del Skrevet 10. april 2014 (endret) Jeg bor i Oslo. Tja den neste klubben ligger ett stykke unna, men jeg får se ann. Til vanligvis løper jeg rundt 4-6 km, men det har jeg gjort såpass lenge at jeg tenker jeg må øke til 7-8km eller 10 hvis jeg føler det ikke blir en god nok utfordring for meg. Jeg har svært lyst til å bli en god marratonns løper da jeg passer best til lange distanser å ikke korte som f.eks. 60M, 200M, 400M osv... Kanksje jeg kan få dette som kariere who knows? Selvtilliten er ganske høy hos meg Endret 10. april 2014 av flamethower1234 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Jeg ville som sagt ikke tenkt så mye på maraton ennå. Det er antakelig mye bedre å løpe en del kortere distanser nå, og så øke etterhvert. Med kortere mener jeg ikke sprintdistanser, men heller de lengste distansene det konkurreres i på ditt aldersnivå. Som 13-åring er dette 1500 m. I tillegg kan du jo løpe noen gateløp på 5-10 km så får du litt erfaring fra det også. Hvis du med tid og stunder skal bli en god maratonløper holder det ikke å kunne løpe langt, du må løpe temmelig raskt også. De beste maraton-løperne i verden har gjerne personlig rekord på 3000 m på under 8 minutter. Det har blitt påstått at evnen til å løpe raskt utvikles best i ung alder, mens utholdenhet over lengre distanser kan trenes minst like godt senere. Hvor godt underbygget påstanden er vet jeg ikke, men du har neppe noe å tape på å begynne på ikke så veldig lange distanser som 800-1500m og bygge deg gradvis opp til lengre distanser. Når det gjelder treningen er ikke det å bare løpe samme distanse i samme fart hver gang optimalt. Du bør kombinere flere typer trening: intervaller, rask langkjøring, rolig langkjøring, etc. Dette er nettopp en av de tingene som er lettere å få riktig hvis du har en trener som kan hjelpe deg. Det er derfor jeg vil anbefale å vurdere en gang til å bli med i en klubb. Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 11. april 2014 Forfatter Del Skrevet 11. april 2014 (endret) Den er grei. Jada jeg skal nok uten tvil begynne på klubben. Takk! Greia er at vi f.eks. har kanonball eller stikkball som oppvarming. Hvorfor ikke ta 3-4 runder rundt banen? Det passer jo fint de de som faktisk vil oppnå noe med dette her. Tror ikke det er så mange på klubben min, men ja jeg skjønner poenget ditt. I tillegg til treningen får jeg bytte på om jeg skal jogge første dag, og deretter spurte. Takk! Endret 11. april 2014 av flamethower1234 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå