Makri Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 Heisann hoppsann! Jeg har vurdert å kjøpe meg en hybrid (sett mest på Toyota Auris/Prius) og lurte litt på anbefalinger eller tanker rundt dette. Grunnen er mye fordi at da kan jeg få en brukt bil til rundt 100.000, noe jeg klarer å betjene med deltidsjobben jeg har ved siden av studiene. Studielånet bruker jeg ikke, står bare og henter rentene på en topprentekonto, og har en inntekt som er på det laveste 4-4,5k i lavsesongen nå på våren, og opp mot 20-25 i oktober, november, desember så skulle tro at dette går, med mindre noen har erfaringer som tilsier at dette er en fryktelig dustete ide (?). Bilen jeg har nå er i ferd med å gå opp i sømmene omtrent, og den bruker en del bensin som gjør at jeg må fylle 2-3 ganger i måneden bare på pendlingen. Vil derfor ha noe litt mer nøkternt i bruk. Noen tanker om eventuelle andre modeller som burde vurderes? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 En hybrid til 100k begynner vel å bli noen år gammel? Det er ikke gratis å bytte batterier på en slik bil. Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 er vel liten vits. En hybrid bruker jo ikke mindre drivstoff enn en tilsvarende vanlig bil. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Mekker`n Skrevet 9. april 2014 Populært innlegg Del Skrevet 9. april 2014 Jeg jobber for tiden med ny/bruktbil klargjøring for Toyota så denne posten her er midt i blinken for meg. Jeg kan hjelpe deg med bilen din, men økonomien må du nesten håndtere selv. Første Priusen kom vel i 2000 og jeg vet kun om en person, og dette har han bare gjort 1 gang, nettopp det å bytte hybrid batteriet. Dette var også en garantisak. Tror også jeg møtte en Taxi sjafør som hadde klart å knekke et batteri, men de klarer jo å kjøre ulyd i girkassa også. Engangstilfeller. Uansett ALDRI kjøp en brukt Taxi. Ellers tar man årlige "Hybrid health check" som vil gi deg 1års garanti på batteriet. Dette er jo fin lokkemat for at kundene skal bruke merkeverkstedet. Har også sett en feilkode som indikerte defekt batteri, men det var bare å oppgradere div. styreenheter. Ellers skal batteriet aldri være toppladet eller helt tomt. Det skal ligge å vake mellom 20 - 80%. Dette er uansett ikkenoe du får styre med som sjafør. Du har også "B" stillingen på girspaken som vil tvangskjøre/lade på batteriet. Alle toyota hybrider er lagd for å holde i 10år. Hvor lenge det holder utover dette er for meg helt ukjent, men jeg regner med at dem går lenger. Jeg har jo hatt første generasjon prius inne som nå er 14år gammel. Jeg har mye til overs for disse Hybridene til Toyota fordi det aldri er noe feil med dem. Ellers er det ikke stort å si. Det er vanvittig solide biler. Det som sjokkerer mest er hvis du smeller igjen bakdørene på en Prius. Bare hør den blekk lyden Høres ut som du slår på en kontainer. Panorama/glasstak er også noe jeg vil anbefale folk å styre unna. Er ikke noen store feil med det, men det kommer nok etterhvert. Vi måler bl.a lakktykkelsen rundt glasstaket på enkelte. Lakken er for tjukk. Over tid kan dette bli en stor utgift. Lekkasjer, riper, sprekker, rust i taket. Styr unna først som sist. Takluker/glasstak er en stor feilkilde uansett bil. Du må også huske at du ikke får hengerfeste på en Hybrid. På de nyeste kan man få krok som kan dra 300kg og det er lite vits i mine øyne. Om den bruker mer eller mindre bensin osv aner jeg ikke. Man kjører hvertfall veldig ofte kun på elektromotoren så litt må det jo være. Noen av dem går også ganske bra. Jeg hadde kjøpt en Toyota Hybrid fordi det er en problemfri bil. Jeg liker biler jeg slipper å skru på samme hva folk mener om komfort, kjøreegenskaper osv. At den batteripakka skal ryke hadde jeg ikke bekymret meg for i det hele tatt. Jeg er mer bekymra for det 12volts batteriet som sitter i bagasjen. Kjøp hos Toyota bruktbil forhandler så du får en bil som nettopp har hatt service. Vi bytter ofte bremser rundt om, ny frontrute og sender den til bilkosmetikk for lakk-fix. Jeg syntes vi leverer gode biler, men hvordan prisen er der i forhold til andre plasser aner jeg ikke. Sikkert drit dyrt. At dem er tipp-topp før dem går ut er hvertfall helt sikkert. Man får også 6mnd garanti, men det trenger du egentlig ikke. Bilen er dønn solid. Skal du ha noe annet så hverfall gå for en Japaner. 12 Lenke til kommentar
oOF Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 (endret) Kjører du mye og langt? Da syns jeg du skal vurdere bil med bedre seter og lyddemping enn en Toyota, det er de ikke spesielt gode på. Hvis ikke så er da vel en Prius en grei nok bil det, om ikke akkrat verdens mest spennende bil. Endret 9. april 2014 av oOF Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 Dritbra innlegg fra Mekker'n. Slike innlegg er en fryd å lese! Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Jeg jobber for tiden med ny/bruktbil klargjøring for Toyota så denne posten her er midt i blinken for meg. Tar av meg hatten for denne karen, trykk "liker" på HANS post... Venter på CT200h, som vel nesten er Toyota. Lenke til kommentar
Makri Skrevet 11. april 2014 Forfatter Del Skrevet 11. april 2014 Herlige tilbakemeldinger folkens! Takker og bukker. Dog så har jeg innsett at jeg kanskje burde legge meg lavere i pris på bil, da forsikring og alt annet også kommer inn, og selvom det går så blir det litt i overkant trangt så hybridbilen får bli med drømmen inntil videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå