Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Streik 2014 - privatisteksamen krise

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg har et fag som privatist i stedet for å ha det på skolen. (Samfunnsgeografi). Denne eksamenen skal jeg ta muntlig i juni. Har lest en del nettaviser der det står at en eventuell streik vil bli avviklet ifra 26.mai. Dette er helt krise. Jeg er nødt til å ha den eksamenen for å kunne få vitnemålet mitt siden jeg ikke får standpunkt, men kun eksamenskarakter i faget.

Synes dette er helt grusomt og forferdelig. Har jobbet så utrolig hardt gjennom vgs for å få nok poeng til å komme inn på et vanskelig studie. Hvis det blir streik, vil jeg jo få ordinært vitnemål. Jeg har mistrivdes ekstremt på skolen, og gledet meg til å få et vitnemål jeg er kjempe fornøyd med. Jeg har droppet nesten alt av fester og sosiale sammenhenger. For ingenting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har seg slik at jeg har et fag som privatist i stedet for å ha det på skolen. (Samfunnsgeografi). Denne eksamenen skal jeg ta muntlig i juni. Har lest en del nettaviser der det står at en eventuell streik vil bli avviklet ifra 26.mai. Dette er helt krise. Jeg er nødt til å ha den eksamenen for å kunne få vitnemålet mitt siden jeg ikke får standpunkt, men kun eksamenskarakter i faget.

Synes dette er helt grusomt og forferdelig. Har jobbet så utrolig hardt gjennom vgs for å få nok poeng til å komme inn på et vanskelig studie. Hvis det blir streik, vil jeg jo få ordinært vitnemål. Jeg har mistrivdes ekstremt på skolen, og gledet meg til å få et vitnemål jeg er kjempe fornøyd med. Jeg har droppet nesten alt av fester og sosiale sammenhenger. For ingenting?

Jeg tror du har krav på å få ordinært vintemål eller ny eksamen, slik at du kan gå ut av vgs samme året.. hvis jeg ikke tar feil?

Med andre ord: Jeg tviler sterkt på at det blir noe problem ;)

Endret av koosepus
Lenke til kommentar

Dersom du blir berørt av streiken så vil ein heilt sikkert opprette unntak i forskrifta til opplæringslova som gjer at du likevell får vitnemål.

Sjå her for eksempel på korleis ein har løyst dette tidligare år:

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_25#KAPITTEL_25

Det er også godt mulig at det ikkje blir streik, eller at streiken blir kortvarig. Du må derfor passe på å fortsette med eksamnesforberedelsane fram til eksamensdatoen.

Eg vil også anbefale på det sterkaste at du møter opp sjølv om det er streik. På den måten kan du få registrert at du har møtt opp men har blitt nekta å avlegge eksamen.

Dersom du ikkje møter så kan du risikere at du blir bedømt som ikkje vurdert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...