Gå til innhold

Komplett.no - Problem med returvare.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Egentlig bare en bagatell, men lurer litt på hva andre syntes om dette.

 

Kort versjon: Komplett sa de ville dekke retur frakt, når kvittering ble sendt inn gikk de tilbake på ordet og sa de ikke kunne gjøre det allikevel.

 

Hele historien: Jeg sendte inn et par høyttalere til komplett etter å ha hatt dem i 14 dager, fordi jeg ikke var fornøyd med kvaliteten. Siden det hadde gått 14 dager tenkte jeg at angrefristen var ute og hadde egentlig ikke tenkt å sende dem inn, men så kontakta jeg komplett å de fortalte meg at de ville refundere frakten, men det kunne være at jeg måtte betale gebyr for sjekk av varen/reparasjon.

 

Joda, det var greit og jeg sendte de inn og det var den eneste grunnen til at jeg gadd sende det inn. Jeg hadde da valgt en "ikke fornøyd med kvaliteten" returting på komplett.no, la igjen en melding om at jeg ikke var fornøyd med varen og spurte om det var greit om at jeg kunne få bytte de eller i verste tilfelle få pengene tilbake, "retur godkjent". Så sendte jeg nok en email for å forsikre meg at jeg sendte det inn og ikke fikk en enorm regning, igjen ble jeg fortalt at komplett ville refundere frakten for meg.

 

Gikk da opp til postkontoret og leverte pakken, fikk kvittering og var nokså fornøyd, dette var da i plassen for å reise 30 min en vei til drop pointen.

 

Så fikk jeg pengene tilbake, noe som jeg hadde sagt var et nødstilfelle med var fornøyd med det da, sendte en mail om hva som skulle skje med frakten jeg betalte, da var det vare å sende inn konto nr og bilde av kvittering.

 

Da det var gjort fikk jeg en email om at jeg ikke kunne få pengene tilbake fordi det var opprettet som en vanlig retur og lagt inn som angrefrist vare.

 

Så nå nekter de å gjøre noe som helst og jeg syntes det dumt av komplett å si at de skal dekke frakten, men så gå tilbake på ordet når jeg alt har sendt varen, men fått penger tilbake for varen.

 

Som sagt, dette er bare en bagatell og det dreier seg om 200 kroner. Men nå sa de at de ville dekke frakten, og da er det litt teit av en stor og seriøs bedrift å ta det tilbake igjen. Angrefrist var gått ut, det er jeg helt sikker på og jeg valgte bevist å ikke sende det inn som angrefrist.

 

Poenget: Har jeg noe rett eller krav på pengene for frakten? Med tanke på de har sagt at de skulle dekke den for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2000-12-21-105#KAPITTEL_4

§ 14. Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved telefonsalg eller salg utenfor fast utsalgssted

Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Returkostnadene bæres av selgeren.
Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt, samt eventuelt et beløp til dekning av returkostnader, senest 14 dager fra den dagen melding om bruk av angreretten er mottatt.
Forbrukeren kan holde varen tilbake inntil han eller hun har mottatt tilbakebetaling og eventuelt et beløp tilsvarende returkostnader fra selgeren.
Lenke til kommentar

 

 

Jeg hadde da valgt en "ikke fornøyd med kvaliteten" returting på komplett.no

Dette høres ut som bruk av angrerett eller Komplett sin 45 dagers åpent kjøp, og da må kunde betale frakt. Virker som om problemet her er kommunikasjon...

 

Ahha, var ikke klar over at komplett hadde 45 dager for brukte varer, tenkte de var for varer som ikke var åpnet, men da stemmer det nok at det har manglet litt kommunikasjon.

 

Problemet er da enda at komplett har sagt 3 ganger at de ville dekke retur, men for så å gå tilbake på ordet. Det er her jeg lurer på om jeg har noe rett eller ikke.

Lenke til kommentar

Etter angrefristloven så skal du som kunde betale returfrakten selv.

 

Du har vel fått det skriftelig pr e-post at du skulle få dekket fraktutgiftene av komplett så da burde de jo gjøre det. Jeg vet ikke om den e-posten du fikk er gyldig som en avtale, men i så fall så burde de dekke kostnaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer ann på hva DU har sagt til dem. Du har gitt intrykk av at det er en reklamasjon, noe som står her:

 

men så kontakta jeg komplett å de fortalte meg at de ville refundere frakten, men det kunne være at jeg måtte betale gebyr for sjekk av varen/reparasjon.

 

Altså skal Komplett.no betale for retur. Men når du senere velger angrefrist/åpent kjøp, så endrer du informasjonen, og gratis frakt er ikke lenger gyldig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer ann på hva DU har sagt til dem. Du har gitt intrykk av at det er en reklamasjon, noe som står her:

 

 

men så kontakta jeg komplett å de fortalte meg at de ville refundere frakten, men det kunne være at jeg måtte betale gebyr for sjekk av varen/reparasjon.

 

Altså skal Komplett.no betale for retur. Men når du senere velger angrefrist/åpent kjøp, så endrer du informasjonen, og gratis frakt er ikke lenger gyldig?

 

Det var tull mellom varen og datamaskinen min, så jeg fikk melding om at usb enheten ikke var til og kjenne igjen av windows og datamaskinen måtte resettes, det er her komplett ga meg beskjed om at det kanskje kunne komme en gebyr.

 

Jeg bytta aldri til angrefrist/åpentkjøp ettersom jeg trodde at angrefristen var utgått. Jeg valgte derfor å sende forespørsel pga kvalitet, og jeg forklarte godt hva jeg ikke likte i meldingen under skjemaet og etterpå når jeg spurte om jeg kunne sende det inn og da de sa at frakten skulle bli dekket av dem.

 

Jeg kunne ha levert varen inn gratis på en drop point, men sparte for mye tid ved å sende det fra posten, så sa dem jo at de ville refundere frakten min...

Lenke til kommentar

Sparte mye tid med posten? Vel slik er det vertfall ikke med meg, der tar posten 2-3 lengere dager en picuppoint. Men det går jo lengere tid for meg å reise til oslo i så fall.

Anbefaler neste gang å bruke pickuppoint siden det er gratis sist jeg var der for å returnere varer både åpenkjøp og garanti.

 

 

Er enig at komplett kan være vanskelige i de tilfellene, men siden komplett har lovet deg gratis frakt er vel det riktig at de holder det de lover, selv om du kunne tatt deg bryet å levere på picuppoint, muligens komplett går med å dekke halvparten av frakkostnadene? Kun fordi de ikke ga deg god nok informasjon i dette tilfellet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Sparte mye tid med posten? Vel slik er det vertfall ikke med meg, der tar posten 2-3 lengere dager en picuppoint. Men det går jo lengere tid for meg å reise til oslo i så fall.

Anbefaler neste gang å bruke pickuppoint siden det er gratis sist jeg var der for å returnere varer både åpenkjøp og garanti.

 

 

Er enig at komplett kan være vanskelige i de tilfellene, men siden komplett har lovet deg gratis frakt er vel det riktig at de holder det de lover, selv om du kunne tatt deg bryet å levere på picuppoint, muligens komplett går med å dekke halvparten av frakkostnadene? Kun fordi de ikke ga deg god nok informasjon i dette tilfellet.

 

Å vente på posten, og fysisk reise et par mil er to helt forskjellige ting Ihvertfall når du har andre ting å bruke tiden på :)

 

Men er nå i dialog med komplett, en epost om dagen, så det går litt tregt, men satser på at de innser "feilen" og at vi kommer opp med en løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...