Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Markedsføring og ledelse 2


Anbefalte innlegg

Forberedelse

SAM3006 Markedsføring og ledelse 2

Informasjon til forberedelsesdelen

Forberedelsestid

Forberedelsesen er tilgjengelig på fronter fra tirsdag 8.4.14 kl 17.00

 

Hjelpemidler

I forberedelsestiden er alle hjelpemidler tillatt, inkludert bruk av Internett.

På tentamen er alle hjelpemidler tillatt, bortsett fra Internett og andre verktøy som kan brukes til kommunikasjon.

Bruk av kilder

Hvis du bruker kilder i besvarelsen din, skal disse alltid oppgis på en slik måte at leseren kan finne fram til dem.

Du skal oppgi forfatter og fullstendig tittel på både lærebøker og annen litteratur. Hvis du bruker utskrift eller sitat fra Internett, skal du oppgi nøyaktig nettadresse og nedlastingsdato.

Vedlegg

Det er ingen vedlegg.

Andre opplysninger

I forberedelsestiden kan du samarbeide med andre, finne informasjon og få veiledning.

Informasjon om vurderingen

Se eksamensveiledningen med kjennetegn på måloppnåelse til sentralt gitt skriftlig eksamen. Eksamensveiledningen finner du på www.utdanningsdirektoratet.no.

Tema: Opplevelsesferie langs kysten

 

Utviklingen innenfor det ferie- og fritidsbaserte reiselivet er sterkt påvirket av ulike trender i samfunnet. Ønsket om nærhet til natur, naturopplevelser og naturlig mat øker. Turistene er mer opptatt av grønne alternativer nå enn for bare noen få år siden.

 

Mange mener at hvis vi skal lykkes med økt turisme i Norge, er det ikke nødvendigvis byene som må bidra til den nødvendige veksten, men det natur- og kulturbaserte reiselivet i Bygde-Norge. Slik situasjonen er nå, er det distriktshotellene som sliter mest med belegget og med lønnsomheten.

Folks motiv for å reise på ferie dreier seg ikke lenger om å bo på hotell, men om opplevelser og aktiviteter i naturen og i kulturlandskapet. I tillegg står matopplevelsen sentralt. Det er derfor viktig å satse på økt kompetanse blant de ansatte – særlig knyttet til aktivitetene og til mat- og kulturinnholdet i reiselivsproduktet.

 

Mange får i dag barn senere i livet enn før. Dermed har vi fått en målgruppe mellom 25 og 35 år som har penger og tid til å reise. Det er også blitt vanligere med kortere sommerferie og flere korte ferier i løpet av året. Målgruppen mellom 50 og 70 år er yngre i kropp og sinn enn de var tidligere. Mange av dem prioriterer reiser og opplevelser, og har ofte tid og råd til det.

Naturbasert opplevelsesferie er en av de raskest voksende sektorene innenfor norsk og internasjonalt reiseliv, og langs norskekysten finnes det en rekke reiselivsbedrifter som tilbyr ulike sjø- og landbaserte opplevelser i storslagen norsk natur. Sentrale elementer er aktivitet, mat, bærekraft og personalets kompetanse.

 

I forberedelsedelen skal du sette deg inn i

- markedet for kystbasert fritids- og opplevelsesferie i Norge

- trender innenfor norsk reiseliv

- bedrifters vekst og utvikling

- konkurransemidlene produkt og kommunikasjon

- bærekraft i norsk reiseliv

Noen som har noen tips eller vet hvor jeg kan finne en bevarelse jeg vet dette er en eksamen fra våren 2013

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Ja, hvorfor kan ikke jeg også få gjøre jobben for den oppvoksende slekt - det er jo for jævlig at de skal måtte gjøre sånne drittjobber som å bli kompetent. Gi dem nå topplønn, uansett - det finnes sikkert noen evneveike eldre som kan spise grøt enda flere dager i uka

 

Ja til late slabbedasker på topp av samfunnet!

 

;)

Lenke til kommentar

Nå er jo det å kartlegge marked og finne frem løsninger ihht til salg og markedsføring en del av min jobb. Så det jeg ville ha gjort er å finne ut hvorvidt utviklingen har noe med den økonomiske veksten i de aldersgruppene som reiser mer har med utviklingen i økonomien øvrig har ett empirisk grunnlag utenom det økte lønnsnivået i Norge kontra andre land. Deretter ville jeg ha sett på utviklingen og hvordan folk finner frem til disse ferieløsningene dem velger forann det som tidligere ble valgt og hvorfor fokusområdet har forandret seg.

 

Deretter ville jeg ha delt det inn i grupper for de aktuelle som ligger i casen, hva er faktorene i forhold til at folk tar mer utdanning og hvorvidt dette utsetter barnefødsler og rett og slett bare tatt ett utgangspunkt i hvorfor vi har utviklingen, hva er fokuset i henhold til utviklingen og hvorfor ser vi akkurat denne utviklingen i akkurat disse aldersgruppene. Hva har forandret seg de siste årene og hva kommer til å forandre seg de neste årene. Da gjerne ett tidsperspektiv fremover som går like langt som det du har bakover. Ut i fra de gitte opplysningene er nok dette økonomi og utdanning som er de store faktorene du kan ta utgangspunkt i.

 

Det man alltid skal ha fokus på når man jobber med slikt er ikke hva som skjedde igår, men hva skjer i morgen. Dersom du ikke klarer å skape noe som selger i morgen men skaper noe som solgte igår er man arbeidsledig før man vet ordet av det.

 

For å kunne markedsføre reiselivet i Norge må man tenke på hva man har å tilby som man ikke får andre plasser. Dette er en faktor du finner igjen overalt i markedsføring. Man velger til dømes ikke Norge for å reise på storbyferie. Fordi det finnes da billigere og bedre alternativet andre plasser. Med mindre man ønsker noe spesifikt. Kan begge deler kombineres og hva ønsker du å fronte som skal gjøre at en ferie i Norge kan by på ting du ikke finner andre plasser?

 

Det er egentlig ganske enkelt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

hahah, viss dokke leser nederst spør jeg også om tips ;) jeg ber ikke dere gjør oppgaven. Jeg leter etter linker eller tips til hvordan jeg kan få best mulig karakter

 

Jeg er en nokså gammel grinebiter, og mente neppe det hele så veldig alvorlig :closedeyes:

 

Du får ha all mulig lykke til, unge mann :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...