manoqueen Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 Kommer straks til å ha en 3570k og et GTX 670 liggende. Jeg tenkte å benytte disse komponentene og noen nye til å lage en filserver/HTPC. Maskinen vil bli brukt til backup av bilder og dokumenter, lagring av musikk, filmer og TV-serier, og streaming gjennom Plex til Chromecast. Jeg ønsker at maskinen skal kjøre 24/7 uten at strømregningen blir stor. Jeg er lite kunnskapsrik når det gjelder streaming og hvilke muligheter som finnes, så jeg håper dere kan hjelpe meg med komponenter og å svare på noen spørsmål. Tips er hjeeeertelig velkommen. Plan: Kabinett: Jeg ser for meg å kjøpe et Node 304. Hvis noen kan foreslå et enda mindre kabinett (minst plass til 3 stk. 3.5") hadde det vært strålende. Utseende er litt viktig. CPU: Intel i5 3570k (Intel HD 4000). Er stock-vifta tilstrekkelig til stock clock? GPU: Jeg har et GTX 670. Trenger jeg strengt tatt et skjermkort i en maskin som dette? Fordeler? Ulempen er mer strømforbruk, som jeg helst ønsker å begrense. HDD: WD Red 3TB, 3 stk. Hovedkort: Et eller annet M-ITX med Socket 1155. Hvilke spesifikasjoner vil være viktige for meg? Bør jeg kjøpe et nettverkskort i tillegg, noen forslag? PSU: Jeg har en Silver Power 650W 80+ Bronze liggende. Men vil jeg "spare inn" pengene hvis jeg går til innkjøp av en f.eks. 300W? 500-600 kroner kan jeg gladelig avse for en modulær strømforsyning. Kan dere foreslå en strømforsyning som vil gjøre strømregninga glad? Spørsmål: - Hvilket operativsystem bør jeg kjøre? Jeg vil ha tilgang til disken(e) fra mine andre PCer, og laste ned torrents direkte til diskene på maskinen. Det finnes Linux-baserte NAS-OSer, men hva er fordelen med disse sammenlignet med Windows 7? - Jeg skal ha flere disker i maskinen og kjøre dem i RAID. Jeg har hørt at det finnes et RAID-oppsett som "speiler" diskene for å bedre sikre seg mot datatap. I need this! Hvordan funker dette, og må jeg kjøpe et eget RAID-kort? Per i dag har jeg bare en drøss med disker i spille-PCen. - Det hadde vært jævlig greit med tilgang til filene mine fra Android-telefonen min. Finnes det en måte å fikse dette? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 (endret) Skjermkort trenger du ikke her, HD 4000 bør nok fungere ganske bra, funger fint å spille 4k ultra hd filmer. stock viften kan brukes, men er neppe noe særlig å overklokke samt den støyer, så hvorfor ikke kjøpe coolermaster 212 evo? Hovedkort går vel ASUS P8Z77-I DELUXE/ LGA1155P8Z77-I DELUXE/ LGA1155 ulempet med denne er for det første kan du bare ha 2 sata harddisker i raid (Sata 300) og du har kun plass for 2 rambrikker. Siden det er kun 2 slots i kabinettet. Micro ATX har 4 slots. ASUS P8Z77-M Socket1155 DDR3 mATX Så hadde vurdert et annet kabinett. Intel Gigabit CT er vertfall brukbart Mange andre billige nettverkkort klarer ikke å levere over 500 mbit stabilt over tid, så om det er viktig er intel klart best. Intel er også best på Sata kontrollere, det er bare litt vanskelig å finne et god hovedkort her. Beste ville vært å kjøpt noe brukt siden dette ikke gir så veldig mye valuta for pengene. Ville brukt den strømforsyningen du har inntil den får kondosator død eller slutter å fungere, du vil ikke spare mye strøm på nyere, men kan spare litt støy på en vifteløs SILVERSTONE SST-ST50NF Nichtjar 500W PSU ATX12V Ver 2.3, Fanless, 80 Plus Bronze, 1x PCIe 6pin, 1x PCIe 6/8pin, 6x S men til en veldig stiv pris. Endret 9. april 2014 av LMH1 Lenke til kommentar
manoqueen Skrevet 9. april 2014 Forfatter Del Skrevet 9. april 2014 Takk for utfyllende svar!! Da dropper jeg skjermkortet og bruker den strømforsyningen jeg har. Jeg går for M-ATX i stedet, dette var en kjempeide. Har sett meg ut dette hovedkortet. Det har 8 SATA-porter. Hva synes dere om det kortet? Noen åpenbare mangler jeg har sett forbi? Har sett litt på en av disse tre [1] [2] [3] kabinettene. Vil ha et som er så lite som mulig men samtidig kan huse 5-6 disker. Dette finner jeg sikkert. Jeg har forresten en Hyper Evo 212, og siden jeg går for M-ATX kan jeg jo bruke den. Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 Hvorfor ikke 4670k? Koster det samme på netonnet. Lenke til kommentar
manoqueen Skrevet 9. april 2014 Forfatter Del Skrevet 9. april 2014 Hvorfor ikke 4670k? Koster det samme på netonnet. Jeg har allerede en 3570k som kommer til å bli liggende når jeg kjøper ny prosessor til gaming PCen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå