Comma Chameleon Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 haha, ja. Jeg var et par innlegg inn i tråden før jeg merket det selv. Finfin bump.... Ellers undrer jeg, fungerer trikset i førsteposten fortsatt? Ren nysjerrighet, da jeg skal inn til førstegangstjeneste uansett Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Jeg kan bekrefte at "trikset" fungerer. Lenke til kommentar
Glennf Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 synes det er så forjævelig bulshit at folk ikke vil i militæret fordi våpen er "skumelt" for min del var militæret helt klart et av de morsomeste læringsrike årene i mitt liv, 2 av mine beste venner møtte jeg der, angrer ikke et sekund. helt fan av at enkelte slipper fordi de skal andre ting, men kun fordi de ikke "gidder" eller en annen lame grunn (ja dette er rettet mot dere liksom pacifister) er langt under den nederste strejen for respekt, ca samme sted som maur og edderkopper. Lenke til kommentar
Ascorius Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 synes det er så forjævelig bulshit at folk ikke vil i militæret fordi våpen er "skumelt" for min del var militæret helt klart et av de morsomeste læringsrike årene i mitt liv, 2 av mine beste venner møtte jeg der, angrer ikke et sekund. helt fan av at enkelte slipper fordi de skal andre ting, men kun fordi de ikke "gidder" eller en annen lame grunn (ja dette er rettet mot dere liksom pacifister) er langt under den nederste strejen for respekt, ca samme sted som maur og edderkopper. Førstegangstjeneste er sløseri av statens penger og ungdommers tid. I tiden vi lever i nå så kan vi ikke bruke annet enn så og si profesjonelt militære. Et mer omfattende system for sivilarbeid hadde gagnet alle mye mer. Unge mennesker hadde fått fin arbeidserfaring etter skolen og det er billig arbeidskraft for organisasjoner som kanskje ellers ikke hadde hatt råd til flere ansatte. Selvfølgelig burde det være lov til å "ikke gidde" som alt annet her i verden. Er mange som har aversjoner mot våpen og som ikke ser poenger i førstegangstjenesten som meg. Jeg var sivilarbeider istedet og mener at jeg faktisk fikk relevant arbeids- erfaring får det jeg kommer til å ha som ferdigutdannet. Lenke til kommentar
Glennf Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 ja for sånn som verdenssamfunnet ser ut idag trenger man ikke militære makter helt klart, mer at dette kom fra gutten med emo bilde som avatar :!: Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Gode grunner til å ikke være i millitæret 1: Du tjener mer på å jobbe det året Joa, men hugs at i militæret har du INGEN utgifter bortsett frå dei du måtte påføre deg sjølv. Greier ein å setje til sides dagpengane og dimmepengane sitt ein att med eit heilt greit vederlag for å ha det jævlig morro i 1 år. 2: Du sløser ikke bort et år av livet ditt Og kven er du til å seie at eit år i militæret er "sløst vekk"? Har du vore der kanskje? Vennligst ikkje uttal deg om ting du ikkje har den minste peil på. 3: Menneskene du møter der mister du bare kontakten med senere .. Ja dersom du vil så. Personleg har eg jamnleg kontakt med mange av dei eg var inne saman med. 4: Det er ikke tøfft å drepe (eller bli trent til å drepe) Nei det er ikkje tøft i det heile teke, og eg håpar eg nokonsinne slepp å ta i eit våpen igjen. Men den dagen det eventuelt skulle bli krig, skal me då stå der med lua i handa og sjå på at fienden tek over (akkurat som Danmark under 2.vk..) ?? Herregud mann, så klart må ein lære å drepe for å forsvare fedrelandet med nebb og klør. Du er jo desillusjonert til tusen!! 5: Du slipper å bli kjeftet på av andre enn skjefen din .. (evt kona)osv osv osv Om du gjer jobben din ordentlig så slepp du kjeft. Hadde eg vore befal så hadde også eg blitt jævlig oppgitt av all den austlandsungdommen som kom oppover med rosa pannebånd og "schlæææck" holdning. Oh btw: om du startar eit trusamfunn for å sleppe militæret, så er du i mine auge den ULTIMATE TAPAR. Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Greier ein å setje til sides dagpengane og dimmepengane sitt ein att med eit heilt greit vederlag for å ha det jævlig morro i 1 år. Dette er subjektivt. Dessuten så handler tråden om "det ultimate militærnekt", ikke om militæret er morsomt/lønnsomt/verdt det/blabla. Det finnes sikkert to hundre andre tråder som tar opp dette. Lenke til kommentar
Ascorius Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 ja for sånn som verdenssamfunnet ser ut idag trenger man ikke militære makter helt klart, mer at dette kom fra gutten med emo bilde som avatar :!: Les gjennom før du kommer med et uvitende svar. For det var absolutt ikke det jeg sa. Jeg nevnte at vi kun trenger profesjonelt militære slik som verdensbildet ser ut. Morsomt at folk blir så oppglødd over at noen ser på førstegangstjenesten som bortkastet, spesielt siden det norske militæret bare har vært et symbol siden andre verdenskrig. Opps beklager of topic. Da jeg nektet militæret så vare det kanskje ikke ultimat nekting, men det året så hadde de allerede nok av folk så jeg trengte bare å ringe inn og si at jeg kom til å nekte orde fordi jeg heller ville bli en sivilarbeider. Karen på telefonen sa ok og fire dager senere hadde jeg skjema i posten. Syntes de var kjempegreie. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 spesielt siden det norske militæret bare har vært et symbol siden andre verdenskrig. Ja for all del ikkje gløym det norske forsvaret sine vikige bidrag i internasjonale konflikter. Frå no av er det kanskje best om pasifistar og emoar ikkje uttalar seg i denne tråden... Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 ja for sånn som verdenssamfunnet ser ut idag trenger man ikke militære makter helt klart, mer at dette kom fra gutten med emo bilde som avatar :!: Les gjennom før du kommer med et uvitende svar. For det var absolutt ikke det jeg sa. Jeg nevnte at vi kun trenger profesjonelt militære slik som verdensbildet ser ut. Morsomt at folk blir så oppglødd over at noen ser på førstegangstjenesten som bortkastet, spesielt siden det norske militæret bare har vært et symbol siden andre verdenskrig. Opps beklager of topic. Da jeg nektet militæret så vare det kanskje ikke ultimat nekting, men det året så hadde de allerede nok av folk så jeg trengte bare å ringe inn og si at jeg kom til å nekte orde fordi jeg heller ville bli en sivilarbeider. Karen på telefonen sa ok og fire dager senere hadde jeg skjema i posten. Syntes de var kjempegreie. Men for å få ett bra utvalgt av profesjonelle soldater, er vi helt avhengig av verneplikt. Og du syns det norske militæret bare har vært et symbol siden andre verdenskrig. HVa med FN-veteranene våres, De som kjempet i Kosovo, og de som kjemper i Afhanistan i dag? Så ufattelig lite respekt du har for disse heltene som representerer landet vårt på en utmerket måte. Var nok like greit at forsvaret slapp å styre med deg! Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Gode grunner til å ikke være i millitæret 1: Du tjener mer på å jobbe det året 2: Du sløser ikke bort et år av livet ditt 3: Menneskene du møter der mister du bare kontakten med senere .. 4: Det er ikke tøfft å drepe (eller bli trent til å drepe) 5: Du slipper å bli kjeftet på av andre enn skjefen din .. (evt kona) osv osv osv mitt mot argument 1: er du nyutdannet er det stor sannsynlighet får at du jobber det første året som butikkansett mens du er satt opp på en venteliste, i militæret slipper du... regninger, innkjøp av mat osv...osv.. så penger er spart 2: så det er bedre å trene ræv muskelen foran en skjerm? militærets livserfaringen er meget innholdsrik 3: hvorfor tror du det? 4: du kan bli ansatt som lastebilsjåfør i Norge, det eneste du kommer til å drepe er en og annen uheldig elg om du klarer å treffe bilen med den 5: er du en wanna be gangsta så er det klart at du får kjeft om du er en egoist og gjør alt får å slippe å arbeide 6: tar du utdannelse i militæret får du 200.000,- det første året og så 300.000,- som lønn når du tar utdannelsen 7: du kan komme deg bort fra ditt kjedelige liv og prøve å bli flyger, dykker osv..osv.. Endret 24. september 2008 av ole_marius Lenke til kommentar
Ascorius Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Ole Marius sitt skriv er flott. Ordentlige argumenter, men personangrepene og latterlige forsøk på fornmærmelser mot meg og avataren min fra dere andre må jeg bare le av. (Å, nei jeg er visst emo fordi avataren har svart hår *dåne*) Og når folk begynner å snakke om helter, og veteraner så blir jeg bare oppgitt, det lyser pur og ren subjektivitet av det. Sånne mennesker er like vanskelig å diskutere med som fanatikere: kristne/muslimer/younameit. Og nei vi trenger faktisk ikke tvungen førstegangstjeneste for å få et bredt utvalg av gode profesjonelle styrker. Det er nå min mening etter å ha overveid saken litt. For jeg tror at om du virkelig skal duge i krigskarriere så må du ha motivasjon fra før av og søke etter det. Og når det gjelder "bidragene" vi har gjort i internasjonal sammenheng så har de vært heller symbolske de også. Men gutter, skal dere ikke prøve å komme dere inn på topic snart. Dere får meg til å gå helt av topic også Endret 24. september 2008 av Ascorius Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Eg føler at eg har vore ontopic heile tida.. Og nei vi trenger faktisk ikke tvungen førstegangstjeneste forå få et bredt utvalg av gode profesjonelle styrker. Det er nå min mening etter å ha overveid saken litt. Kanskje du burde overveie litt meir. Mange er i utgangspunktet negative til militæret, men får såpass meirsmak at dei tek befalskulen/vidare teneste i forsvaret etterpå. INGEN veit korleis opptaket til profesjonelle styrkar hadde vore utan ordninga med tvungen fyrstegongsteneste. Lenke til kommentar
Ascorius Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Eg føler at eg har vore ontopic heile tida.. Og nei vi trenger faktisk ikke tvungen førstegangstjeneste forå få et bredt utvalg av gode profesjonelle styrker. Det er nå min mening etter å ha overveid saken litt. Kanskje du burde overveie litt meir. Mange er i utgangspunktet negative til militæret, men får såpass meirsmak at dei tek befalskulen/vidare teneste i forsvaret etterpå. INGEN veit korleis opptaket til profesjonelle styrkar hadde vore utan ordninga med tvungen fyrstegongsteneste. Du har rett i at vi ikke vet hvordan ting ville utspilt seg uten tvungen førstegangstjeneste. Men det finnes flere eksempler på at et rent profesjonelt militære uten tvungen tjeneste fungerer bra. Og du har nok også rett i at jeg burde overveie saken litt mer, men jeg håper du vil gjøre det samme, fordi heller ingen vet akkurat hvordan det hadde fungert uten tvungen førstegangstjeneste. Argumentet fungerer begge veier Det er sikkert vel og bra at mange har det kjempeflott i militæret og at andre velger å ta en yrkeskarriere i forsvaret. Men på den annen side så kunne vi spart inn en del penger på å fjerne førstegangstjenesten, og brukt pengene på ting som er viktigere i samfunnsbildet vårt nå. Som f.eks. helsevern, og utdannelse. Eller så kunne en brukt pengene til et fullt og totalt yrkesforsvar som sannsynligvis ville være mye mer kampdyktig. Og kunne kanskje gitt et bedre tilbud til de som valgte å gå yrkesmilitær. Endret 24. september 2008 av Ascorius Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Gode grunner til å ikke være i millitæret 1: Du tjener mer på å jobbe det året 2: Du sløser ikke bort et år av livet ditt 3: Menneskene du møter der mister du bare kontakten med senere .. 4: Det er ikke tøfft å drepe (eller bli trent til å drepe) 5: Du slipper å bli kjeftet på av andre enn skjefen din .. (evt kona) osv osv osv mitt mot argument 1: er du nyutdannet er det stor sannsynlighet får at du jobber det første året som butikkansett mens du er satt opp på en venteliste, i militæret slipper du... regninger, innkjøp av mat osv...osv.. så penger er spart 2: så det er bedre å trene ræv muskelen foran en skjerm? militærets livserfaringen er meget innholdsrik 3: hvorfor tror du det? 4: du kan bli ansatt som lastebilsjåfør i Norge, det eneste du kommer til å drepe er en og annen uheldig elg om du klarer å treffe bilen med den 5: er du en wanna be gangsta så er det klart at du får kjeft om du er en egoist og gjør alt får å slippe å arbeide 6: tar du utdannelse i militæret får du 200.000,- det første året og så 300.000,- som lønn når du tar utdannelsen 7: du kan komme deg bort fra ditt kjedelige liv og prøve å bli flyger, dykker osv..osv.. Noen av argumentene dine er greie, men andre holder absolutt ikke mål. Først ett spørsmål. Har du vært i militæret? Hvis ikke, så kan du absolutt ikke vite om man sløser bort ett år eller om man ikke holder kontakten med de man har tjenestegjort med. Når man lager en slik for og imot liste, skal man helt klart være objektiv hvis ikke er det ikke noe vits. Jeg kan helt klart se hvordan ditt standpunkt er. 1. Man sløser ikke bort ett år! Ett år i militæret gir deg erfaringer du aldri vil få andre steder. Absolutt en opplevelse for livet. 2. Når du lever så tett som man gjør i militæret igjennom ett år. Opplever så mye sammen, så er det helt idiotisk og si at du mister kontakt med de man tjenestegjør sammen med. Når man er i en opperativ avdeling er man helt avhengig av å stole 110% på befalet og medsoldatene dine. Jeg sier ikke at man treffer på alle hele tiden, men jeg tror man kommer til å holde bedre kontakten med tidligere medsoldater enn f eks tidligere kollega på jobben eller en i klassen. Og nei.. absolutt ikke tøft og drepe, og håper ikke jeg eller noen jeg kjenner blir tvunget til å gjøre det, men er man i en situasjon hvor det handler om livet til deg eller dine medsoldater tror jeg du også ville gjort det samme som meg. Derfor er det viktig å bli trent opp til å kjenne våpenet ditt inn og ut. Men nå er det heldigvis ingen som drar i militæret fordi det er tøft å drepe, (disse personene klarer sjefene og befalet å luke ut fort), men derimot å forsvare fedrelandet. Nå kommer sikkert dere militærnektere til å fyre løs med motargumenter, og kommer ikke til å lage en stor diskusjon ut av dette her, så sier en ting til slutt som dere sikkert liker. Havner vi oppi en krigssituasjon så er det vel så viktig å fortsette hverdagen, butikkene holde åpne, skoler oppe, samtidig som vi trenger ett godt forsvar. Lenke til kommentar
Ascorius Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Thomsi så personlig og subjektivt som du vinkler skrivet ditt, så burde du ikke kritisere andre for å ikke være objektive. Det er iallefall min subjektive mening Og om lærdommen at du skal kjempe for konge og fedreland er noe du får med deg i militæret, så blir jeg bittelitt oppgitt. Synes ikke at en skal kjempe for så konservative og uutenkte mål i vår tid. Burde en heller ikke ty til våpen for å kjempe for menneskerettigheter etc. Er faktisk ingen pasifist selv om jeg har blitt kalt det her mange ganger på forumet idag. Men jeg synes ikke at det norske forsvaret er velfungerende slik det er idag. Så jeg valgte å nekte militæret. Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Thomsi så personlig og subjektivt som du vinkler skrivet ditt, så burde du ikkekritisere andre for å ikke være objektive. Det er iallefall min subjektive mening NÅ er det jo stor forskjell på mitt og ole marius sitt innlegg, da mitt ikke var ment som en oppsumering med for og motpunket for militæret, men en kommentar på hans liste. JEg syns heller ikke man skal måtte ty til våpen, men om det blir krig fungerer det ikke å si: "Stopp en hall.. vi avgjør ikke dette med våpen. La oss ta stein saks papir". Jeg respekterer absolutt at du valgte å nekte militæret, og syns det er veldig bra at du valgte siviltjeneste. Er mange som gir faen i alt og heller tar seg ett hvile år. Les: ett år hvor de blir feite, drikker cola og spiller dataspill. Det tragiske er at mange av disse sier når de nekter militæret... æsj.. vil ikke kaste bort et år.... vil starte med utdannelse.. og hva ender de opp med.... Jo.. nettopp å kaste bort ett år. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 helt fan av at enkelte slipper fordi de skal andre ting, men kun fordi de ikke "gidder" eller en annen lame grunn (ja dette er rettet mot dere liksom pacifister) er langt under den nederste strejen for respekt, ca samme sted som maur og edderkopper.Om man møter folk som deg i militæret, er jeg glad for at jeg aldri har vært der :!: Å sidestille andre mennesker med maur og edderkopper bare fordi de har valgt bort militæret på grunn av "lame" grunner som pasifisme eller andre overbevisninger, er det mest nedlatende jeg har hørt her på forumet på flere år... og når man i tillegg mobber en annen bruker fordi man synes avataren ser ut som en emo, så skjønner jeg også at militæret ikke akkurat gjør noe for å rette opp disse personenes vrangsyn på menneskeheten. Men da vet jeg ihvertfall at jeg ikke gikk glipp av noen venner det året (skaffet meg heller noen andre, mer medmenneskelige venner på min siviltjeneste). Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Hvorfor er dere som er for militæret og førstegangstjenesten så sure på folk som ikke ønsker å delta? Viss dere synes det er så stas så fortsett med det, men dere som kun er der pga dere ikke vil bli mammadalt og skal bli mann osv har jeg null respekt for. Lurer på hvor mange som hadde få ett annet syn på hele greia viss de hadde blitt krig her. Sett hva det innebærer og hvor mye helvete som følger med det.. De som vil i militæret kan jeg respektere, men mange er trangsynte og greier ikke å se ting på enn annen måte enn sinn egen. Snakker til dere som ser ned på folk som ikke vil i militæret. Vi har kanskje ikke de samme verdiene i livet, men du hører ikke jeg snakker drit om dere pga dere vil i militæret. Merkelig at et land som norge straffer folk som ikke ønsker å delta i krig eller forsvar, hvorfor er man automatisk pliktet til dette.. Du er født her, derfor skal du utføre tjeneste for landet. Morsomt at man kan bli tvunget til å delta i krig. Man lærer unger at vold\krig ikke er noe løsning, og de bør unngå det. Når man blir eldre så risikerer man å bli sett ned på viss man ikke ønsker å delta. Det er feil å tvinge folk, uansett. Jeg tar avstand fra hele greia. Ingen har rett til å se ned på meg pga det, man er heller ikke en trussel for samfunnet pga det.. Jeg vil ihvertfall ikke kjempe\trene med eller forsvare mennesker som har en slik nedlatende holdning som f.eks gennf. Dere er sikkert greie personer, men når vi ikke deler samme synspunkt så klikker dere. Men er jo bra det, forklarer mye. For hvor mange ganger har krig vært resultatet av at folk er forskjellige. Og greier ikke å respektere det, eller ei forså det.. Lenke til kommentar
pixl Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Jeg kommer til å nekte militæret. Ikke fordi jeg er religiøs eller passifist. Det er jeg LANGT ifra. Jeg kommer til å nekte fordi forsvaret har blitt til ett angrep, og jeg er prinsippielt imot angrepskriger. Hadde jeg kunnet komme i heimevernet ville jeg sagt ja, men pga allergien min var det bare flyvåpenet og marinen som var valgene. Nå er det vel slik at man ikke får fritak eller siviltjeneste pga politisk overbevisning, så det lir vel fengsel på meg :-? Det er det NORSKE FORSVARET vi snakker om! Du kommer hverken til å invadere et land, sette kuler i pannebrasken på Al-qauida eller drepe barnesoldater i Sudan. Førstegangstjenesten går ut på at du skal skyte papp, se etter spøkelser på post, lære deg å plastre ræva di,re opp sengen og gå tur i skogen. Du lærer deg å holde tider, samarbeide med andre og barbere deg. Du får også trent på å være borte i fra moren din i over 12 timer om gangen. Ta året, innbill deg at du har det jævlig i 12 mnd og sett pris på det i etterkant slik de fleste andre med cohones gjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå